Obsah:
V tomto článku naleznete návod, jak propojit váš e-shop na Shoptetu s Facebook e-shopem a jak jej naplnit zbožím pomocí XML feedu. Odkaz na další relevantní návody od Facebooku najdete v modrých rámečcích.
Pro postup budete potřebovat:
- Facebook stránku
- Business Manager (a tedy i osobní profil)
Vytvoření Facebook stránky
Přihlaste se na váš profil na Facebooku. Klikněte v horním menu na šipku a zvolte možnost Vytvořit stránku (obrázek 01).

obrázek 01
Vyberte možnost Firma nebo značka a klikněte na tlačítko Začínáme (obrázek 02).

obrázek 02
Projděte nebo přeskočte následné kroky, kde můžete vkládat profilový obrázek a obrázek na pozadí. Důležité je zvolit Šablonu stránky jako Obchod.
Následně je vaše stránka vytvořena (obrázek 03).

obrázek 03
Nastavení obchodu na Facebooku
Pokud již svoji stránku na Facebooku máte, pak je možné, že v nabídce stránky vlevo, nevidíte možnost Obchod. V takovém případě klikněte na tlačítko Nastavení (nachází se nahoře na stránce, hned vedle tlačítka Nápověda). V levém menu zvolte možnost Šablony a karty.
V sekci Šablony klikněte na tlačítko Upravit (obrázek 04). Následně se otevře dialogové okno. V něm zvolte možnost Obchod., klikněte na tlačítko Zobrazit podrobnosti a následně na Použít šablonu. Rozhodnutí potvrďte tlačítkem OK.

obrázek 04
V umístění Šablony a karty (obrázek 04) přejděte do sekce Karty. Na konci této sekce klikněte na tlačítko Přidat kartu. V dialogovém okně najděte možnost Obchod a klikněte na Přidat kartu (obrázek 05).
Karta se automaticky po kliknutí do seznamu přidá. Pomocí kliknutí a tažení na ikonku se třemi čárkami u konkrétní karty, můžete změnit její pořadí. Tato změna se pak projeví na stránce, kde ji uvidí vaši zákazníci. Doporučujeme umístit ji proto v seznamu co nejvýše.

obrázek 05
Na hlavní obrazovce vaší stránky na nově vytvořenou kartu klikněte. Je třeba, abyste si svůj nový obchod nastavili.
Odsouhlaste smluvní podmínky pro provozovatele obchodu. Další krok je vždy třeba potvrdit kliknutím na tlačítko Pokračovat (obrázek 06).

obrázek 06
V dalším kroku zvolte možnost Dokončit nákup na jiném webu (obrázek 07). Jedná se o dokončení nákupu na vašem e-shopu.

obrázek 07
V dalším kroku zvolte měnu, ve které chcete na svém facebookovém e-shopu prodávat. Doporučujeme, aby se jednalo o stejnou měnu, v jaké prodáváte na vašem e-shopu na Shoptetu.
Nakonec klikněte na tlačítko Uložit (obrázek 08).

obrázek 08
Budete automaticky přesměrováni na stránku, kde nyní můžete přidat své produkty (obrázek 09).

obrázek 09
Vytvoření Business Manageru
Business Manager je nástroj, pomocí kterého můžete spravovat svoji firemní stránku. Pro jeho založení potřebujete mít na Facebooku vlastní osobní profil.
Business manager založíte na adrese https://business.facebook.com/. Zde vpravo nahoře klikněte na modré tlačítko Vytvořit účet.
Následně vyplňte požadované údaje a klikněte na tlačítko Další (obrázek 10).

obrázek 10
V dalším kroku pak vyplňte další údaje o vašem e-shopu. Nakonec klikněte na tlačítko Odeslat. Facebook vás vyzve k potvrzení vámi uvedené e-mailové adresy. Přejděte do svého e-mailového účtu, kde na vás čeká zpráva od Facebooku. V ní klikněte na tlačítko Potvrdit.
Budete přesměrování do svého nového Business Manageru.
V levém menu v umístění Účty → Stránky přidejte tu stránku, na které chcete provozovat Facebook obchod.
Podrobnější informace o Business Mangeru najdete přímo v nápovědě Facebooku v českém návodu Vytvoření Business Manageru. |
Vytvoření katalogu ve Správci katalogů
V horním menu Business Manageru zvolte možnost Správce katalogů. Klikněte na tlačítko Vytvořit katalog (obrázek 11).

obrázek 11
Dále zvolte kategorii katalogu, která nejlépe odpovídá vaší firmě. Doporučujeme zvolit možnost E-komerce. Potvrďte tlačítkem Další.
Na další stránce proveďte nastavení katalogu. Zvolte možnost Nahrát informace o produktu. V sekci Kdo vlastní tento katalog? zvolte firmu, která náleží stránce vaše obchodu. Z hlediska dalších nastavení doporučujeme nevolit možnost Osobní.
Nakonec svůj katalog pojmenujte (obrázek 12).

obrázek 12
Vytvoření potvrďte dalším tlačítkem. Poté vás Business Manager přesune do nastavení katalogu.
Podrobnější informace o Správci katalogů najdete přímo v nápovědě Facebooku v českých návodech Informace o Facebook katalozích a Jak se vyznat ve Správci katalogů. |
Přidání produktů do katalogu
Nyní je třeba do katalogu přidat produkty pomocí XML feedu. Pro tento účel použijte feed, který naleznete v administraci Shoptetu v umístění Propojení → XML feedy na záložce XML feedy. Jedná se zde o systémový feed Google nákupy (Facebook katalog) (obrázek 13).

obrázek 13
Ve Správci katalogů v Business Manageru otevřete katalog, který jste v předcházejících krocích vytvořili. V levém menu v sekci Konfigurovat vyberte možnost Zdroje dat o produktech. Zde zvolte možnost Přidat produkty.
V následujícím okně zvolte možnost Použít zdroje dat. Potvrďte volbu tlačítkem Další.
V dalším okně nastavíte výběr možnosti nahrávání. Ukážeme si postup pro Naplánovaný zdroj, který vám umožní aktualizovat XML feed z URL adresy v pravidelných časových intervalech. To využijete pokud se váš seznam produktů často mění a aktualizuje.
Podrobnější informace o nahrání produktů do katalogu najdete přímo v nápovědě Facebooku v českém návodu Nahrání zdroje dat do katalogu. Najdete zde postup pro plánované i jednorázové přidávání produktů. |
Zvolte možnost Naplánovaný zdroj, pokračujte kliknutím na tlačítko Další (obrázek 14).

obrázek 14
V následujícím kroku vložte do pole nazvaného Zadejte URL adresu vašeho XML feedu. Jednoduše ji zkopírujte z administrace Shoptetu, jako ji vidíte na obrázku 13. Její tvar bude vypadat podobně jako na příkladu: https://domena-eshopu.cz/google/export/products.xml
. Nastavení jména a hesla můžete přeskočit. Zvolte tlačítko Další.
V následujícím kroku zvolte plán aktualizací podle toho, jak vám to bude nejlépe vyhovovat. Klikněte na tlačítko Další.
V posledním kroku pak pojmenujte zdroj dat. Doporučujeme použít název vašeho e-shopu. Nakonec zvolte výchozí měnu, ve které na svém e-shopu na Shoptetu prodáváte. Postup dokončete tlačítkem Nahrát.
Následně proběhne nahrání vašich produktů. Postup je tímto hotov.
Máte k dispozici 3 záložky, na kterých můžete samotné produkty, či postup jejich nahrávání upravit. Informace do katalogu je možné nahrávat z více zdrojů najednou.
Propojení katalogu s Facebook obchodem
V normálním případě by měl Facebook váš nově vytvořený katalog automaticky propojit s vaším vytvořených Facebook e-shopem. Pokud taková situace nenastane a na vašem Facebooku e-shopu se produkty neobjeví automaticky, můžete využít následující postup.
V levém horním menu Business Manageru vyberte možnost Správce katalogů.
obrázek 15
Ve Správci katalogů (obrázek 15) zkontrolujte, že:
- Vidíte katalog, který jste v předchozích krocích vytvořili.
- Že správce katalogu máte otevřený pod účtem, který má právo váš Facebook e-shop spravovat.
- Pokud ve firmě s Facebookem pracuje více lidí, nebo jste si najímal externí marketingovou agenturu, pak je třeba věnovat této kontrole zvýšenou pozornost. Pokud účet, se kterým editujete toto nastavení nemá přístup ke katalogu či k Facebook e-shopu, nebude možné oba zdroje propojit.
- Na příkladu vidíte, že název účtu je stejný jako název vlastníka katalogu. Stejně tak je MojeFirma i správcem/majitelem stejnojmenného Facebook e-shopu. Vše by tedy mělo proběhnout hladce.
Klikněte na název katalogu, pomocí kterého chcete dostat zboží na Facebook e-shop. V následujícím okně vyberte možnost Použít případy. Z nabídky vpravo vyberte možnost Obchod Facebook stránky. Tato možnost se nachází až na dolním konci nabídky (obrázek 16).
obrázek 16
Po kliknutí na tuto možnost pak vyberte Facebook stránku, na které chcete e-shop zřídit. Odsouhlaste další kroky a tím je propojení ukončeno.