V tomto článku si podrobněji popíšeme všechny EET operace, které na vašem obchodě budou probíhat. Celý proces jsme co nejvíce zautomatizovali a zjednodušili tak, abyste byli EET co nejméně omezováni.
Obsah:
Jak proces evidence tržby probíhá

obrázek 01
- Obdržíte objednávku spadající pod informační povinnost EET.
- Váš obchod automaticky odešle informaci o tržbě na server finanční správy.
- Finanční správa jako odpověď na tuto informaci zašle vašemu obchodu potřebný kód.
- Tento kód vložíme na váš daňový doklad, který obdrží váš zákazník.
- Ten má možnost si platnost EET účtenky zkontrolovat na serveru finanční správy.
Základní princip fungování EET v Shoptetu
Propojení na EET se vztahuje jak na část pro osobní prodej (Pokladna), tak pro online prodej (e-shop).
K zaevidování tržby do EET dojde automaticky v okamžiku vytvoření daňového dokladu za předpokladu, že jsou splněny následující podmínky:
- Objednávka je označená jako zaplacená.
- Objednávka obsahuje položku platba, s typem, který spadá pod EET a je aktivní (tj. označený jako viditelný na e-shopu).
- Daňový doklad je platný (není stornovaný).
K automatickému zaevidování storna (zrušení) do EET s částkou odpovídající původně zaevidované tržbě dojde v případě:
- Označení dokladu jako neplatného.
- Takové změny položek dokladu (ať přímo nebo nepřímo přes synchronizaci s objednávkou), která má buď vliv na částku, nebo mění typ platby na takovou, které nepodléhá EET.
- Smazání daňového dokladu.
Práce se stavy objednávek
Pro správné zaevidování tržby do EET je nutné nejdříve označit objednávku jako zaplacenou. K tomu slouží příznak Zaplaceno/nezaplaceno, který můžete objednávce nastavit:
- ručně v jejím detailu
- v hromadném přehledu objednávek
- automaticky přes změnu stavů objednávek
Pomocí šikovného nastavení a propojení procesů (např. můžete při obdržení online platby automaticky změnit stav objednávky, označit objednávku jako uhrazenou, vystavit doklad a následně ho odeslat zákazníkovi) si můžete velmi ušetřit čas, protože evidence bude probíhat automaticky.
Nastavení procesu automatické evidence tržeb
Pro pokladnu pak stačí v Nastavení → Pokladna vybrat konkrétní pokladnu a zvolit stav objednávky, do kterého se má po zaplacení přenést (obrázek 02).

obrázek 02
Přepínání na stav zaplaceno můžete nastavit i na úrovní stavů objednávek v Nastavení → Objednávky → Stavy. Automaticky se označí objednávka jako zaplacená u stavu Vyřízena (obrázek 03).

obrázek 03
Automatizace vystavování dokladů
Samotné vystavení daňového dokladu i ostatních dokladů se dá jednoduše zautomatizovat. Můžete si nastavit v Nastavení → Objednávky → Stavy, aby se doklady automaticky vytvořily při změně konkrétního stavu objednávky.
Na této úrovni můžete definovat i to, pro jaké konkrétní typy plateb se má doklad vytvořit (např. pokud chcete v určité fázi vašeho procesu automaticky vystavovat daňové doklady jen pro online platby) (obrázek 04).

obrázek 04
Pokud tento krok navážete na automatické zasílání e-mailů. V Nastavení → Emaily → Automatické zasílání → Stavy objednávek si můžete nadefinovat email, který se má po přepnutí stavu odeslat a jaký doklad se má jako příloha vložit. Takže zde můžete automaticky vložit a odeslat doklad, který jste vytvořili v předchozím kroku a má propsané požadované kódy (obrázek 05).

obrázek 05
Storno EET tržby
Ke stornu EET tržby, kdy je odeslána na server MF účtenka s minusovou hodnotou, dochází v okamžiku storna daňového dokladu, a to v plné výši částky na dokladu. Toto storno lze provádět jak z detailu daňového dokladu, tak v hromadných operací v přehledu dokladů.
V případě, že je objednávka přepnutá na stav stornována a vy máte aktivovanou funkci Synchronizovat doklady s objednávkou v Nastavení → Objednávky → Doklady, je daňový doklad stornován a portál MF informován automaticky.
V detailu dokladu jej můžete stornovat následovně (obrázek 06).

obrázek 06
V rámci více dokladů je to možné pak provést hromadně z jejich přehledu (obrázek 07).

obrázek 07
Částečné storno EET tržby
Pokud chcete ponechat původní doklad beze změny, tak doporučujeme vystavit dobropis z příslušné faktury. Po vystavení dobropisu můžete provést změny v dokladu. Odeslání do EET musíte provést manuálně stiskem tlačítka Odeslat do EET.
Pokud je dobropis platný, do EET se odešle záporná tržba.
V případě, že je dobropis neplatný, odešle se do EET kladná tržba, jde tedy o storno storno-operace. U EET evidence dobropisů není úmyslně žádná automatizace. Transakce s dobropisy se evidují v přehledu souvisejícího daňového dokladu.
Zároveň musíte ručně naskladnit položky objednávky nebo použít tlačítko Naskladnit v detailu dobropisu. V tomto okamžiku se takto provedené storno neprojeví ve statistikách.
Vytvoření EET účtenky
EET účtenka se netvoří jako samostatný doklad, ale je vždy součástí vašeho běžného daňového dokladu. Všechny kódy se vypíšou jak na větší, tak na menší (účtenka používaná v Pokladně při tisku na termotiskárnu) formát daňového dokladu.
V případě faktury naleznete údaje v oblasti pro vkládání razítka (obrázek 08).

obrázek 08
V případě účtenky jsou pak údaje pro EET vloženy pod celkovou částkou (obrázek 09).

obrázek 09
Historie EET operací
Na všechny operace, které se kolem EET udály, se máte možnost podívat a to na dvou místech: v detailu daňového dokladu a v nastavení samotného propojení s EET (sekce Propojení → EET → Záznamy).
Pokud vás zajímá konkrétní daňový doklad, můžete si historii prohlédnout v jeho detailu na záložce EET.

obrázek 10
V případě, že chcete znát přehled všech EET záznamů, postačí přejít do sekce Propojení → EET → Záznamy (obrázek 11).

obrázek 11
Základní nastavení jak EET, tak procesů s EET spojenými, máte připravené. V poslední části návodu EET tipy a triky se dozvíte drobné rady, které vám můžou ulehčit čas a práci při úkonech spojených s EET.