Obsah:
Párování plateb
Díky doplňku Automatické párování plateb můžete párovat příchozí platby na základě variabilního symbolu s číslem objednávky v Shoptetu. Číslo objednávky nesmí v předponě obsahovat písmena.
Pokud vám již peníze dorazily a v administraci je shodný variabilní symbol a částka, označí se daná objednávka jako zaplacená. Tím si můžete ušetřit čas při kontrole plateb.
Pokud je uvedená částka nižší, než je částka k úhradě, tak se v historii objednávky zobrazí hláška, že byla přijata částečná platba. Když zákazník doplatí zbytek, tak se ale potom objednávka nezobrazí jako zaplacená. Systém Shoptetu nedokáže více částečných plateb spárovat s objednávkou. Tyto platby je třeba spárovat ručně v administraci.
Pokud je uvedená částka vyšší, než je částka k úhradě, tak se v historii objednávky zobrazí hláška, že částka byla přijata s přeplatkem. Přeplatek je třeba zákazníkovi vrátit, forma odeslání je na vás a na dohodě se zákazníkem. Doporučujeme převod na bankovní účet zákazníka.
Nastavení párování plateb
Párování plateb nastavíte v administraci e-shopu v Nastavení → Objednávky → Detekce plateb. Zde si zvolíte banku (obrázek 01).
Platby se spárují automaticky podle částky a variabilního symbolu. K tomu je třeba mít vedený účet u FIO banky. Z ostatních bank je možné nahrávat ABO soubor, díky kterému se platby také spárují.

obrázek 01
Jak nastavit automatické párování u Fio banky?
V detailu propojení Fio banky vyplníte API klíč (je k dostání v internetovém bankovnictví). Po vyplnění API klíče stačí zaškrtnout možnost Automatického párování plateb (obrázek 02). Spárování probíhá u tarifů Free, Basic, Business 4x denně vždy v 9, 12, 15 a 18 hodin. U tarifů Profi a Enterprise spárování probíhá každou čtvrthodinu od 8 do 23 hodin.
Můžete zde nastavit, na jaký stav se objednávka má po přijmutí platby změnit. Tuto volbu můžete provést u různých způsobů plateb (obrázek 02).
Párovat lze pouze jeden e-shop s jedním účtem u Fio banky. Jeden účet je možné mít nastavený pouze na jednu měnu. Platby prováděné v jakékoliv další měně je tedy třeba párovat manuálně. |
Tato propojení je provázaná s nastavením stavů objednávky, kde určujete, který doklad se má po změně objednávky na určitý stav vygenerovat. Doporučujeme obě tato nastavení sladit. Bližší informace včetně příkladu využití najdete v článku Stavy objednávky.

obrázek 02
Kontrola neúplných plateb
Tuto funkci využijete v případě, kdy zákazník špatně vyplní částku za objednávku a pak marně čeká na zásilku, jelikož vy jako e-shop marně čekáte na platbu. Budete mít také jistotu nad přijatými dobírkami od dopravců.
- Pro správný chod je třeba mít nastavené automatické párování plateb s FIO bankou, nebo používat import ABO souborů z FIO banky.
- Jestliže používáte na jednom e-shopu více měn, pak automaticky párují jen platby v jedné měně (zle napojit 1 e-shop na 1 FIO účet). Tato kontrola bude tedy fungovat pouze pro jedinou měnu.
- Objednávky pod jedním variabilním symbolem (v.s.) se sčítají. Pokud zákazník uvede špatný v.s., platba se nepřipíše (stejně jako doposud).
Kontrola plateb se nachází přímo v detailu objednávky v poli Přijato. Zde se zobrazí částka, která dorazila na váš účet. Když částka sedí, zobrazí se zeleně (obrázek 03).
Pokud tato částka nesedí s částkou v objednávce, pak se částka v tomto poli zobrazí červenou barvou. Na výpisu objednávek se daná objednávka označí červeným puntíkem.
obrázek 03
Zákazník poslal nižší částku
Pokud zákazník poslal nižší částku, můžete pomocí automatizace přepnout stav objednávky (např. na vlastní stav „Nedoplaceno“). Po přepnutí na tento stav můžete nastavit automatické odeslání e-mailu a použít v něm značku #ADDITIONAL_PAYMENT#.
Pomocí této značky pošlete zákazníkovi částku, kterou je třeba doplatit (objednávky pod jedním variabilním symbolem se sčítají). Značka #ADDITIONAL_PAYMENT# propisuje pouze částku, proto jí doporučujeme použít spolu se značkou #CURRENCY# (např. Částka k doplacení: #ADDITIONAL_PAYMENT# #CURRENCY#).
Jakmile zákazník částku dorovná, považuje se objednávka za zaplacenou a objednávku můžete dále expedovat.
Zákazník poslal vyšší částku
Pokud zákazník poslal vyšší částku, zobrazí se pouze upozornění červeným puntíkem, jelikož tato objednávka se může standardně expedovat.
Zbývá pak už jen zákazníkovi vrátit přebytečnou částku.
Jak provést párování u ostatních bank?
U všech ostatních bank je třeba pro spárování plateb vložit soubor s exportem přijatých plateb. Jedná se o soubor ABO, má obvykle příponu *.gpc nebo *.abo. ABO soubor najdete v administraci vaší banky, odkud je třeba jej exportovat.
Klikněte na možnost Nahrát (export z banky) (obrázek 01). V sekci Nastavení vyberte Typ souboru, který budete nahrávat. V rozbalovací nabídce máte k dispozici ty nejrozšířenější banky. Pokud vaše banka není uvedena, zkuste provést import s první hodnotou. Některé další banky mohou mít typy importů stejné s již uvedenými bankami (obrázek 04).
Zvolte měnu, v které je veden účet, ze kterého platby importujete. Poté vložte samotný soubor. Nakonec klikněte na tlačítko Importovat. Platby se jednorázově spárují.
Celý postup exportu souboru ABO z banky a jeho nahrání do Shoptetu je třeba zopakovat pokaždé pro novou sérii plateb.

obrázek 04
Jak provést ruční spárování?
Přejděte na stránku Objednávky → Přehled a spusťte párování pomocí tlačítka Spárovat platby (obrázek 05).

obrázek 05
Log procesoru plateb
V umístění Nastavení → Objednávky → Detekce plateb na záložce Log najdete přehled všech akcí, které párování plateb týkají (obrázek 06).
V logu vidíte datum a čas, kdy k akci došlo s přesností na vteřiny. Vidíte, který uživatel akci provedl (v případě, že je uvedeno Systém, se jednalo o automatické, nikoliv ruční párování). V samotném záznamu pak můžete vidět například o spojení se kterou bankou se jednalo.

obrázek 06