Obsah:
- Aplikace Facebook Messenger
- Založení facebookové stránky
- Založení facebookové aplikace
- Vygenerování Facebook App Tokenu
- Nastavení Webhooku
- Základní nastavení aplikace
- Nastavení viditelnosti
- Žádost o schválení aplikace
- Dodatečné ověření totožnosti
- Nastavení propojení s Facebook Messengerem v administraci e-shopu
- Příloha – video
Aplikace Facebook Messenger
Díky doplňku Facebook Messenger má váš zákazník možnost nechat si poslat informaci o přijetí své objednávky (resp. její rekapitulaci, ve zprávě uvidí jak všechny produkty, tak zvolenou dopravu a platbu včetně čísla objednávky), aniž by se musel registrovat na e-shopu. Jedná se tedy o vylepšení oproti SMS upozornění.
S výběrem a objednáním doplňku vám rádi poradíme na info@shoptet.cz.
Celá věc funguje velmi jednoduše a efektivně. Postačí, když zákazník zaškrtne příslušnou volbu v Košíku a v novém okně pak jen propojení potvrdí (tento krok není nutný v případě, že už je k Facebooku přihlášen).
V administraci e-shopu máte možnost zvolit, při jakém stavu objednávky (tzn. při přepnutí na něj) se zpráva zákazníkovi přes Messenger odešle. V základním nastavení Shoptetu je každá nová objednávka nejprve označena jako Nevyřízená.
Zákazník má pak možnost přímo přes Messenger s obchodem dále komunikovat (obrázek 01).

obrázek 01
Založení facebookové stránky
Pokud ještě vlastní facebookovou stránku pro váš e-shop nemáte, můžete si ji založit zde, přímo na stránkách Facebooku.
Jakmile stránku vytvoříte, poznamenejte si stranou vaše ID stránky / PageID, to naleznete buď přímo v URL adrese stránky, nebo v rámci nově vytvořené stránky v sekci Informace (obrázek 02).

obrázek 02
Založení facebookové aplikace
Vytvořte aplikaci, která bude s vaším e-shopem a Messengerem propojená. Přejděte na stránku Facebook Developers a v pravém horním rohu klikněte na Get Started (nebo My Apps, pokud už nějakou aplikaci vytvořenou máte). Vyplňte základní údaje pro ověření, které Facebook vyžaduje. Poté už budete mít možnost vytvářet aplikace k vaší facebookové stránce.
Je možné, že vás Facebook pomocí vzkazu vyzve k ověření firmy. V takovém případě je třeba jej provést, aby šla aplikace vytvořit a schválit. Jděte do Menu → Nastavení firmy → Informace o firmě, v části Stav ověření firmy klikněte na Nechat ověřit. Pro ověření po vás bude Facebook vyžadovat nahrání výpisu z živnostenského, či obchodního rejstříku. Bude také třeba otevřít a přijmout podmínky užívání. Více informací naleznete přímo v nápovědě Facebooku Ověření firmy.
Doporučujeme cca 1x za měsíc zkontrolovat vzkazy v Alerts (Upozornění), zda vám nepřišla nějaká žádost na potvrzení. Mohou se zde nacházet také důležité informace a pokyny, které je třeba provést pro správné fungování aplikace. |
Po úspěšné registraci se vám zobrazí hlavní stránky rozhraní pro vývojáře. Zde v levém hornímu rohu uvidíte své AppID, které si stejně jako ID stránky / PageID poznamenejte (obrázek 03).

obrázek 03
Klikněte na obrázek s ikonou Messenger a následně na Set Up, nebo v levém menu vyberte možnost Messenger a klikněte na Settings.
Vygenerování Facebook App Tokenu
Po kliknutí na Settings se vám zobrazí nová stránka. Na stránce vyberte sekci s názvem Access Token. Klikněte na tlačítko Edit Permissions (obrázek 04). V nově otevřeném dialogovém okně se přihlaste, nebo potvrďte, že jste to vy. Dále vyberte stránky, které chcete s aplikací používat, tedy váš e-shop. V posledním okně zaškrtněte u věty Spravovat konverzace stránky v Messengeru a získávat k nim přístup možnost Ano. Klikněte na tlačítko Hotovo.

obrázek 04
Ze seznamu vyberte vaši stránku obchodu, ze které chcete zákazníkům upozornění posílat (obrázek 04). Jakmile stránku vyberete, v poli Page Access Token se vygeneruje Token, který si zkopírujte někam bokem spolu s předchozími ID (po kliknutí se vám Token uloží rovnou do mezipaměti).
Nastavení Webhooku
Na stejné stránce, kde jste vybírali stránku a generovali Token, v sekci Webhook zvolte možnost Subscribe to Events (obrázek 04).
Do kolonky Callback URL zadejte adresu vašeho e-shopu s koncovkou /facebook-webhook/
. Např. https://www.domena-eshopu.cz/facebook-webhook/
.
Do kolonky Verify Token pak zkopírujte Token, který najdete v administraci e-shopu (Propojení → Sociální Sítě → Facebook, kde je sekce Messenger).
Ve výběru pak zaškrtněte pouze tři možnosti (celý první řádek): messages, messages_postbacks a messaging_options (obrázek 05).

obrázek 05
Jakmile všechny hodnoty nastavíte a potvrdíte přes tlačítko Verify and Save, vygeneruje se Webhook. Zkontrolujte, že máte vybranou vaši správnou stránku a pro dokončení klikněte na Subscribe (obrázek 06).

obrázek 06
Základní nastavení aplikace
- v levém menu zvolte sekci Settings, vyberte možnost Basic a nastavte si (obrázek 07):
- logo aplikace (velikost musí být 1024 x 1024 px, doporučujeme použít transparentní pozadí)
- odkaz na Všeobecné obchodní podmínky
- v sekci Business Use zaškrtněte možnost Support my own business
- zvolte si kategorii aplikace (Messenger Bots for Business)
- volby uložte kliknutím na Save Changes

obrázek 07
- vyplňte kontaktní údaje na pověřence pro ochranu osobních údajů (Data Protection Officer) (obrázek 08)
- volby uložte kliknutím na Save Changes

obrázek 08
Nastavení viditelnosti
Na stejné stránce v sekci App review se ujistěte, že je vaše aplikace označená jako veřejně viditelná (public). Dialogové okno vás požádá o potvrzení kliknutím na tlačítko Confirm (obrázek 09).

obrázek 09
Žádost o schválení aplikace
Finálním krokem je příprava aplikace pro schválení ze strany Facebooku.
- v menu v sekci Products přejděte do části Messenger, možnost Settings
- v části App review for Messenger zvolte možnost pages_messaging
- klikněte na Add to Submission
- na stejné stránce v sekci Current Submission klikněte na Add Details
- zvolte si vaší facebookovou stránku (v našem příkladu jsme použili Shoptet)
Do volného pole zkopírujte tento text: Hello. We provide application for sending order confirmation for client after order complete. As test for back communication you can use "hello" will return "Hello, this is Shoptet Facebook Application.", and "Dobrý den" will return "Dobrý den, jak vám můžeme pomoct?" (obrázek 10)
Níže, jak vidíte na obrázku 10 po vás Facebook požaduje nahrání videa. Ve videu má být znázorněno, jakým způsobem vaši zákazníci uvidí aplikace fungovat. Video musí být ve formátu *.mov.
Abyste toto video nemuseli složitě vytvářet, udělali jsme ho za vás. Stáhněte si jej v Příloha – video. Následně soubor přetáhněte do vyznačeného pole, nebo klikněte na tlačítko Upload File a soubor s videem vyberte.
Nakonec postup uložte (Save).

obrázek 10
Následně v sekci níže klikněte na Submit for Review. Odsouhlaste licenční podmínky. Teď je aplikace odeslána ke schválení. Ujistěte se, že vidíte oznámení takto (obrázek 11).

obrázek 11
I když jste již soubor s videem nahráli, je možné, že větu Approved documents uploaded and under review uvidíte nezaškrtnutou. Neznamená to však vaši chybu.
Vaše aplikace je teď připravená pro testovaní ze strany Facebooku. Jestli byla žádost podána správně, lze zkontrolovat v menu pod volbou Alerts, sekce Inbox.
Dodatečné ověření totožnosti
Po procesu schvalování, nebo během něj, vás Facebook může vyzvat k dodatečnému ověření totožnosti. Facebook vás upozorní zpravidla vzkazem do Alerts. Klikněte na tlačítko Start Verification (obrázek 12).
V dalším dialogovém okně zvolte v sekci Verify as an individual klikněte na tlačítko Get Started. Dalšími dva kroky projděte přes tlačítka Next a Confirm. Následně vyplňte všechny požadované údaje.

obrázek 12
Nastavení propojení s Facebook Messengerem v administraci e-shopu
Na stránce Propojení → Sociální sítě → Facebook naleznete ve spodní části sekci Messenger. Zde zaškrtněte, že je služba dostupná, vyplňte vaše PageID, AppID a Facebook App Token, které máte uložené bokem (obrázek 13).
Nakonec nastavte stav objednávek, při kterém bude zpráva na Messenger odesílána. Každá nová objednávka je v Shoptetu v základním nastavení označena jako Nevyřízená.

obrázek 13
V tuto chvíli ale aplikace stále ještě nebude fungovat. Celá aplikace musí projít schvalovacím procesem u Facebooku, vše ale probíhá automaticky (do facebookového chatu na stránce vám přijdou zprávy od testerů Facebooku, nemusíte na ně nijak reagovat). Aktivace trvá několik hodin až několik dnů.
Schválení aplikace vám Facebook potvrdí e-mailem. Pokud čekáte delší dobu, zkontrolujte si pečlivě znovu všechno nastavení a pošlete žádost o schválení znovu (popř. si zkontrolujte, jestli jste ji opravdu odeslali).
Pokud si chcete propojení otestovat ještě v době, kdy není aplikace schválena, postačí být na Facebooku přihlášen přes účet, kterým spravujete vaší facebookovou stránku a aplikaci. V košíku uvidíte možnost odeslání zprávy na Messenger a můžete ji testovat. Tuto možnost máte jen vy. Vaši zákazníci ji uvidí, až po schválení ze strany Facebooku. Funkčnost již schválené aplikace snadno ověříte tak, že se odhlásíte z Facebooku a zkusíte se přihlásit na e-shop jako klient.
|
Po schválení již bude aplikace pro vaše klienty fungovat. V konverzaci na svých facebookových stránkách nebo v Business Manageru uvidíte jen ty zprávy o zaslané objednávce, na které váš klient skutečně odpoví. Ostatní zprávy se vám zde nezobrazí. Nemusíte se ale obávat, že by je vaši zákazníci nedostali.
Díky analytice, která je součástí nově vytvořené facebookové aplikace, můžete sledovat, kolik vašich zákazníků, tuto funkci využívá. Nárůst uživatelů můžete sledovat na křivce, která ukazuje denní, týdenní a měsíční vývoj (obrázek 14).

obrázek 14