Obsah:
Enhanced ecommerce
Díky přehledům Rozšířeného elektronického obchodu neboli Enhanced ecommerce můžete sledovat podrobnější data o chování návštěvníků, o produktech a prodejích. V článku k nastavení Google Analytics najdete postup, jak rozšířený elektronický obchod nastavit.
Google oznámil ukončení měření prostřednictvím Universal Analytics k 1.7.2023 a počínaje tímto dnem nebudou nová data sbírána. Po přerušení měření budou data včetně reportů stále dostupná. |
Report Výkon produktu
Přehled Výkon produktu slouží ke sledování nejen statistik produktů, ale i jejich kategorií a značek. Najdete ho v levém menu pod kartou Konverze → Elektronický obchod → Výkon produktu. Nad tabulkou statistik se nachází karty tzv. Primární dimenze. Pomocí jejich přepnutí si můžete zobrazit následující přehledy (obrázek 01):
- Produkt,
- Skladová jednotka produktu,
- Kategorie produktu (rozšířený elektronický obchod),
- Značka produktu.
Kategorie produktu
Tento přehled je tvořen tzv. hierarchickou kategorií, tedy podle struktury kategorií v e-shopu. Například: Oblečení / Pánské oblečení / Kšandy.
Pomocí Vlastních přehledů si kategorie můžete seskupit a sledovat je podle vlastního seskupení. Tomáš Hanáček pro vás připravil vlastní přehled pro sledování jednotlivých úrovní struktury kategorií, do kterých se lze "nořit". Naimportujte si ho pomocí odkazu Implementace přehledu pro jednotlivé úrovně kategorie. Přehled si zobrazíte, když v levém menu zvolíte Přizpůsobení → Vlastní přehledy.
Report Chování nakupujících
Tento přehled umožňuje sledovat chování návštěvníků e-shopu ve vztahu k produktům. Přejděte přes levé menu do části Konverze → Elektronický obchod → Výkon produktu. Nad grafem najdete karty Průzkumník.
- Souhrn (v základním nastavení),
- Chování nakupujících.
V současné implementaci můžete v přehledu Chování nakupujících u produktů, kategorií a značek sledovat následující metriky:
- Zobrazení podrobností o produktu: tedy navštívení detailu produktu.
- Poměr nákupu a zobrazení podrobností: v podstatě konverzní poměr.
- Přidání produktu do košíku.
- Odebrání produktu z košíku.
- Poměr přidání do košíku a zobrazení podrobností: jde o počet přidání do košíku vydělený počtem zobrazení detailu produktu.
Pomocí těchto přehledů můžete určit, které produkty více propagovat, kde je prostor pro zlepšení nebo které produkty vystavit na domovské stránce e-shopu. Více tipů k interpretaci dat najdete na našem blogu v článku Sledujte chování nakupujících.
Report Interní propagace
V přehledu Marketing můžete sledovat metriky výkonnosti bannerů, které máte na e-shopu nahrané. Můžete tak sledovat, které kampaně, texty, obrázky byly účinnější a které vám tedy přivedly více prokliků. Na základě těchto údajů pak můžete použít stejný nebo podobný typ obsahu například i na sociálních sítích atp.
V účtu Google Analytics ho najdete v umístění Konverze → Elektronický obchod → Marketing → Interní propagace.
Zde vidíte celkem 3 metriky:
- Zobrazení interní propagace: počet zobrazení (impresí) banneru.
- Kliknutí interní propagace: počet kliknutí na banner.
- CTR interní propagace: procento zobrazení, které vyústilo v proklik.
Do Google Analytics přenášíme tyto proměnné:
id
: číslo banneru z url, tedy např. banner-13.name
: nejdůležitější proměnná.creative
: popis obrázku, který se nachází v sekci Nastavení v detailu banneru.position
: pozice banneru.
Proměnná position
může mít tyto hodnoty:
- Carousel.
- u doplňkových bannerů se potom jedná o:
- Top,
- Střed,
- Zápatí,
- Kategorie.
V reportu Interní propagace vidíte každý banner pod jeho názvem. Pokud měníte obsah daného banneru (umístíte do něj jinou vizuální reklamu, jiný affiliate link atp.) doporučujeme změnit název banneru. Když název nezměníte, analytika nijak nezohlední, že banner je nyní používaný pro jinou kampaň. Zkreslíte si tak nové výsledky těmi starými.
Pokud název změníte, budete moci měřit výkonnost každého vašeho bannerového obsahu zvlášť. Při zobrazení údajů pro delší časové období je spolu můžete snadno porovnat.
V případě doplňkových bannerů určuje právě název jejich pořadí, ve kterém se zobrazí v rámci jedné pozice. Pro snazší práci s názvy tak doporučujeme před název vložit číslo (např. 01, 02 atd.). Pořadí bude zachováno a zbytek názvu můžete libovolně měnit.
Pro bannery typu Textový banner se systém pokouší přenést vždy co nejvíce dat. Vždy je přenesena hodnota name
(název), který je pro rozpoznání banneru v přehledu zásadní.
Report Kupón objednávky
V účtu Google Analytics ho najdete v umístění Konverze → Elektronický obchod → Marketing → Kupón objednávky.
V tomto umístění můžete měřit obchodní výkonnost vašich slevových kupónů, které na e-shopu používáte. Kupón je zde vždy uveden pod svým názvem, za kterým následuje výše slevy v korunách nebo procentech.
V reportu vidíte hodnotu objednávek, které byly s daným slevovým kupónem provedeny. Můžete tak snadno zjistit, jakou část z vašich zisků tvoří objednávky se slevovými kupóny.
Toto využijete v například v případě, kdy chcete vyčíslit úspěšnost marketingové kampaně a rozešlete slevové kupóny e-mailem. Dále můžete report využít v případě, pokud spolupracujete např. s influencery, kterým slevové kupóny rozešlete. Snadno tak zjistíte objem takto vytvořených objednávek a vyčíslíte obchodní podíl influencera.
Další informace
Přečtěte si oficiální nápovědu pro přehledy rozšířeného elektronického obchodu.
Studujte zdarma s video akademií programu Google Partners.