Všechny typy dokladů naleznete v administraci pod položkou Objednávky. Zde máte přehled o daňových dokladech, zálohových fakturách, dobropisech, dodacích listech a daňových dokladech k přijaté platbě.
U každého typu dokladu máte k dispozici 4 záložky: Všechny dokumenty, Platný, Zrušený a Log (obrázek 01).
V dokladech zobrazujeme čárový kód, který nese číslo tohoto dokladu. Čárový kód se v dokladu zobrazí v dokumentu PDF nebo v náhledu pro tisk. Díky tomu je možné vygenerovat s čárovým kódem i pro starší doklady.
Podle čárového kódu je možné pomocí čtečky doklady vyhledávat bez nutnosti použít filtr. Stačí čtečkou načíst čárový kód z vytištěného dokladu.
Aby bylo možné vyhledávání pomocí čtečky kódů použít, je třeba generování čárového kódu povolit. Přejděte v administraci do Nastavení → Objednávky → Doklady. Jedná se o volbu Zobrazit čárový kódv sekci Výchozí nastavení ve spodní části stránky.
Další tipy, kde si můžete čtečkou usnadnit práci, najdete v článku Čtečka kódů.
Nejprve je důležité nastavit si chování fakturace: číslování objednávek, faktur, logo a další náležitosti. To nastavíte v administraci v Nastavení → Objednávky → Doklady (obrázek 02).
Pokud je to možné, doporučujeme nastavit generování čísla dokladů (tedy Předponu, Počet znaků a Začít od) jednotně s generováním čísla faktury.
To vám pomůže při vyhledávání objednávky a s ní spojených dokladů pomocí čárového kódu a čtečky.
Číslo účtu se automaticky propisuje do faktury, pokud je vyplněné v administraci (Nastavení → Základní nastavení → Měny). Fakturační adresa se propisuje dle nastavení uvedeného v administraci (Nastavení → Základní nastavení → Nastavení obchodu).
Zálohové faktury, daňové doklady, dodací listy a daňové doklady k přijaté platbě je možné automaticky generovat po změně stavu objednávky, u kterého je tato funkce povolena.
Automatické vytváření dokladů naleznete v umístění Nastavení → Objednávky → Stavy. Kliknutím na konkrétní stav objednávky přejděte do detailu stavu. V sekci Vytvořit doklady (obrázek 03) pak zaškrtněte příslušný typ dokladu, který má být vytvořen. Doklad se vytvoří automaticky pokaždé, když bude jakákoliv objednávka přepnuta do tohoto stavu.
Toto nastavení volte tak, aby co nejvíce pasovalo k vašemu pracovnímu postupu pro zpracování objednávek. Ukázku, jak například sladit stavy s vytvářením dokladů, najdete v článku Stavy objednávky.
Pokud vyřizujete denně velké množství objednávek a s nimi i hodně dokladů, může vám celý proces urychlit a zjednodušit doplněk Automatizace objednávek. S ním můžete snadno nastavit pravidla pro automatické zpracování objednávek.
Fakturu můžete nechat vytvořit např. až potom, kdy je objednávka převzata a zaplacena, a nebudete tak doklady zavaleni.
V administraci Objednávky → Přehled se dostanete k výpisu veškerých objednávek.
Klikněte na detail objednávky, ze které chcete vytvořit doklad. Vpravo nahoře zvolte tlačítko Doklad a vyberte, jestli chcete vytvořit fakturu, zálohovou fakturu, dodací list, nebo daňový doklad k přijaté platbě (obrázek 04).
Pro účely příkladu jsme zvolili Zálohovou fakturu (tvorba ostatních typ dokladů obsahuje stejné prvky). Můžete editovat číslo faktury, variabilní symbol, konstantní a specifický symbol, datum vystavení, splatnosti a formu úhrady (obrázek 05).
Vytvořenou zálohovou fakturu poté najdete v umístění Objednávky → Zálohová faktura. Pomocí tlačítka Přidat zde můžete zálohovou fakturu vytvořit i manuálně. Detail zálohové faktury můžete zobrazit po kliknutí na příslušný řádek. V posledním sloupci vpravo můžete provádět další úpravy (obrázek 06).
Modrá ikonka vlevo slouží k vygenerování zálohové faktury do PDF souboru, ikonka tiskárny k jejímu vytisknutí a křížek záznam maže. Vytvářet PDF soubor a tisknout můžete také z detailu zálohové faktury.
Daňové doklady naleznete pod záložkou Objednávky → Daňové doklady. Princip jejich fungování je obdobný jako u zálohových faktur (obrázek 06).
Z detailu objednávky vystavte zálohovou fakturu přes tlačítko Doklad → Vytvořit zálohovou fakturu. Potom z detailu objednávky pomocí tlačítka Doklad vytvořte daňový doklad nebo fakturu (záleží na tom, jestli jste plátci DPH), kde je uvedeno číslo zálohové faktury (sloupec Kód).
V detailu daňového dokladu pak můžete vložit zálohovou fakturu (tlačítko Přidat → Zálohová faktura), která má stejný kód jako daňový doklad. Částka této zálohové faktury se na daňovém dokladu odečte (obrázek 07).
Jestli je doklad platný nebo neplatný, můžete změnit v přehledu faktur ve sloupci Platný.
Daňový doklad k přijaté platbě je možné vytvořit manuálně třemi způsoby – z detailu objednávky, z detailu zálohové faktury, nebo z přehledu daňových dokladů k přijaté platbě. Také je možné tento typ dokladu generovat automaticky se změnou stavu objednávky.
Z detailu objednávky vytvoříte daňový doklad k přijaté platbě pomocí volby Doklad → Vytvořit doklad k přijaté platbě. V detailu přidávání dokladu následně vyplníte podrobnosti o přijaté platbě. V poli Platba je potřeba vyplnit reálnou částku přijatou na váš účet, a v poli Datum zdanitelného plnění uvést datum, kdy byla platba připsána na váš účet. Po vyplnění všech údajů klikněte na tlačítko Přidat (obrázek 08).
Daňový doklad k přijaté platbě je možné vytvořit také z již existující zálohové faktury. V jejím detailu stačí kliknout na volbu Doklad → Vytvořit doklad k přijaté platbě (obrázek 09).
Přehled existujících daňových dokladů k přijaté platbě naleznete v sekci Objednávky → Daňové doklady k přijaté platbě. Daňové doklady k přijaté platbě můžete vytvořit i z tohoto přehledu, a to kliknutím na tlačítko Přidat, čímž se otevře okno pro vyplnění údajů pro vytvoření dokladu. Systém dokáže potřebné údaje předvyplnit na základě existující objednávky nebo zálohové faktury, které můžete vyhledat zadáním jejich čísla do pole Číslo objednávky nebo zálohové faktury. (obrázek 10)
Dobropis se tvoří z daňového dokladu. Otevřete si detail daňového dokladu a zvolte tlačítko Doklad → Vytvořit dobropis (obrázek 11).
Otevře se vám nabídka s možností změnit výchozí nastavení dobropisu (obrázek 12).
Dobropis je možné vystavit i jen na některé položky z daňového dokladu. V detailu vytvořeného dobropisu odstraňte přebytečné položky pomocí červené ikonky v posledním sloupečku vpravo.
Vytvořením dobropisu nedojde k naskladnění zboží. Zboží se vrátí zpět na skladu buď v případě, že je objednávka přepnuta do systémového stavu Storno, nebo pokud v detailu dobropisu použijete tlačítko Naskladnit vpravo nahoře.
Přehled vytvořených dobropisů naleznete v umístění Objednávky → Dobropisy.
V detailu objednávky klikněte na tlačítko Doklad, zvolte možnost Vytvořit dodací list (obrázek 13). Přehled dodacích listů naleznete v umístění Objednávky → Dodací listy.
Pro snazší předání dokladů do účetnictví je připraven export vystavených dokladů v několika formátech. Možnost exportu najdete v sekcích Objednávky → Daňové doklady / Zálohové faktury / Dobropisy / Dodací listy / Daňové doklady k přijaté platbě (obrázek 14).
Po kliknutí na tlačítko Export v pravém horním rohu se objeví okno s následujícími volbami:
V případě exportu ve formátu XML (Pohoda) se v nabídce objevují další dodatečné volby jako Exportovat jako cizí měnu, Export s historickým DPH a Zahrnout zálohové faktury. Více se o nich můžete dozvědět přímo v článku Stormware Pohoda.
V exportu daňových dokladů oproti ostatním dokladům je možné najít dvě volby navíc – Souhrn tržeb dle DPH a Export recyklačních poplatků.
Export poskytuje jednoduchý přehled tržeb dle zvolených parametrů po jednotlivých sazbách DPH. V exportu lze pracovat s následujícími možnostmi:
Rozsah exportu lze omezit podle Čísla faktury, Data vystavení nebo DUZP. Ve vyexportovaném souboru je uvedena kategorie příspěvku, počet výskytů poplatku a váha.
Jednotlivě lze doklady stáhnout na několika místech – v přehledu objednávek, v detailu příslušného dokladu nebo v přehledu jednotlivých typů dokladů.
Pokud potřebujete stáhnout více dokladů najednou, přejděte na přehled konkrétního typu dokladů (např. Objednávky → Daňové doklady) nebo na přehled objednávek (Objednávky → Přehled).
Přes fajfku v levém sloupci můžete označit doklady, které potřebujete stáhnout. Pokud chcete stáhnout doklady z celé stránky, použijte zatržítko vlevo nahoře nad výpisem. Dále klikněte na tlačítko Funkce a vyberte možnost Tisk PDF.