Google Nákupy

Co je služba Google Nákupy?

Kampaně v Google Nákupech patří mezi nejrentabilnější zdroj konverzí pro váš e-shop. Reklamy se můžou zobrazit nejen ve vyhledávání, ale i na dalších platformách Google. Výhodou této inzerce je velký zásah. Díky Google Nákupům můžete zobrazit konkrétní produkty svého e-shopu těm, kteří je právě hledají. Data pro reklamy jsou nahrávána pomocí XML feedu, a tak mohou být informace stále aktuální.

Jak Google Nákupy fungují?

  • Nákupy Google uživatelům přinášejí informace o produktech, které zákazníkům nabízíte. Ty se předávají prostřednictvím systémově generovaného XML feedu jako u ostatních vyhledávačů zboží.
  • Po zadání vyhledávacího dotazu se výsledky hledání (tj. reklamy s produktovými informacemi) zobrazí v Nákupech Google, stejně jako na stránkách Google.cz v pravé postranní liště a v části pod vyhledáváním.
  • V rozhraní Google Nákupy nelze zboží přímo nakupovat, slouží pouze pro vyhledání a porovnání hledaného produktu a k přesměrování na konkrétní obchod, který daný produkt nabízí.

Jak spravovat Google Nákupy v Česku a na Slovensku?

Pro založení nového účtu a následné založení kampaně na Slovensku platí níže uvedený postup.

Pokud chcete používat Google Nákupy zároveň v české republice i na Slovensku, doporučujeme vytvořit pro každou zemi jiný účet Google. Tento postup doporučuje i společnost Google. Pod nově vytvořeným účtem pak budete spravovat jak Google Nákupy, tak Google Ads pro každou zemi.

Jak nastavím Google Nákupy?

Vytvoření účtu Google Ads

K provozu služby Google Nákupy je třeba mít vytvořený účet Google Ads. Pokud ho ještě nemáte, vytvořte ho podle návodu v našem článku Google Ads.

Registrace do Google Merchant Center

Jestliže máte účet založený, přejděte na stránku Merchant Center, kde se přihlásíte nebo zaregistrujete.

Ověření webu v Google Merchant Center

Pro aktivaci služeb Google Merchant Center je třeba ověřit svůj web. Více informací najdete v nápovědě Google v článku Ověření a nárokování webových stránek prodejny. V novější verzi Google Merchant Center Next je postup následující:

  • V levém menu přejděte na stránku Informace o firmě → Podrobnosti.
  • V sekci Váš e-shop klikněte na Potvrdit e-shop
  • V části Vyberte způsob ověření zvolte možnost Přidat značku HTML nebo soubor a ponechte vybranou první možnost Přidat značku HTML.
  • Zkopírujte část značky mezi <content=" a "/>.
  • Okopírovanou značku vložte do administrace Shoptet v Propojení → Google v záložce Nákupy do pole Ověřovací klíč (obrázek 01).
  • Dokončete proces ověření v Google Merchant Center podle tamních pokynů
Obrázek 01
Obrázek 01

Google Merchant Center požaduje dle svých zásad zabezpečení webových stránek inzerentů pomocí protokolu HTTPS, který je na Shoptetu zdarma. Více informací o přechodu z HTTP na HTTPS najdete v článku HTTPS zabezpečení a SSL certifikát.

Propojení účtu Ads a Merchant Center

Tvorba kampaní Google Nákupy probíhá v Google Ads, proto je nutné tyto dva účty propojit. Více informací najdete v nápovědě Google v článku Propojení účtů Merchant Center a Google Ads. V novější verzi Google Merchant Center Next je postup následující:

  • Nejprve je třeba potvrdit váš internetový obchod, viz předchozí sekce Ověření webu v Google Merchant Center
  • V levém menu přejděte na stránku Reklamní kampaně
  • U volby Propojte účet s Google Ads klikněte na tlačítko Propojit. Na následující stránce postupujte podle pokynů a vaší situace:
    • buď vyberte jeden z účtů Google Ads přidružený k vašemu účtu Google,
    • nebo vytvořte nový účet Google Ads,
    • nebo zadejte číslo zákazníka služby Google Ads, v případě že chcete připojit účet, který je spravovaný jiným Google účtem než vaším. V takovém případě musí žádost o propojení schválit administrátor daného Google Ads účtu.

Jak vložit XML feed s produkty?

Pomocí XML feedu nahrajete produkty z e-shopu do vašeho účtu Google Merchant Center.

Ověřte si, jestli máte u produktů doplněné potřebné informace. Produkty s chybnými nebo nedostatečnými informacemi mohou být zablokovány a nebudou se zobrazovat ve vyhledávání. Při velkém množství chyb může být zablokován celý účet.

Chybovost dat si můžete ověřit v přehledu Merchant Center účtu. Mnohdy se například zapomíná na požadovanou značku produktu (Brand) a EAN (GTIN).

Více podrobností o tom, které informace musí být uvedené ve zdroji dat, najdete v nápovědě Google v článku Specifikace produktových dat.

Byl váš účet Google Merchant Center zablokován? Nepropadejte panice. Opravte chybu, která zamítnutí způsobila, a požádejte o novou kontrolu účtu. Více informací najdete v nápovědě Google v článku Zamítnuté účty, zdroje nebo položky ve službě Merchant Center.

Postup vložení feedu

  • V levém menu klikněte na možnost Produkty.
  • Na posledním řádku vyberte možnost Vytvořit zdroj (pokročilá možnost) (obrázek 02).
  • Tímto vstoupíte do rozhraní pro nastavení nového zdroje dat. Na první obrazovce zvolte Zemi prodeje, Jazyk a Cíle.
  • Na další stránce zadejte Název primárního zdroje a zvolte možnost Plánované načtení.
Obrázek 02
Obrázek 02

Na obrazovce Nastavení vyplňte následující:

  • Název souboru: lze vyplnit libovolný název, podle kterého feed snadno identifikujete.
  • Frekvenci načtení: doporučujeme ponechat hodnotu Denně.
  • Čas načtení: lze zvolit libovolný čas. Systémový feed pro Google Nákupy je v Shoptetu aktualizován každou hodinu.
  • Časové pásmo: (GMT+1:00) Středoevropský standardní čas (Praha).
  • Adresu URL souboru: pro Google Nákupy využijte systémový XML feed, který naleznete v administraci Shoptetu. V Propojení → XML feedy zkopírujte URL adresu z řádku Google nákupy (Facebook katalog) (obrázek 03) a klikněte na volbu Vytvořit zdroj.
Obrázek 03
Obrázek 03

Custom labels pro Google XML feed

V XML feedu pro Google podporujeme tag custom_label. Díky tomuto tagu lze vložit vlastní hodnotu a následně s nimi v systému pracovat. Lze lépe vytvářet segmenty, které lze využít v rámci reklam. Celkem je možné mít až 5 tagů custom_label s označením 0 až 4. Tagy se automaticky v rámci Shoptetu automaticky doplňují příznaky. Výsledný tag může vypadat např.: <custom_label_0>Akce</custom_label_0>.

Do feedu jsou vždy prioritně doplněny tři systémové příznaky Akce, Novinka a Tip. Zbývající dvě místa jsou pak doplněny vlastními příznaky. Pokud systémové příznaky Akce, Novinka nebo Tip nejsou aktivní, doplní se dalšími vlastními příznaky v pořadí. 

Google Parametry

Pro Google Nákupy je v případě některých podkategorií (např. Média, Oděvy a doplňky a Elektronika), nutné uvádět ve feedu povinné parametry. 

Pokud by u produktů dané parametry nebyly nastaveny, produkty se budou moci zobrazovat, ale jejich výkon (z hlediska reklamy a prodeje) může být výrazně omezen.

Pro informace, jak lze jednotlivé povinné parametry pro feed v Shoptetu nastavit, přejděte na nápovědu Nastavení Google parametrů.

Jak nastavit dostupnost produktů pro Google Nákupy?

Dostupnosti

Google Nákupy umožňují u produktu zobrazit pouze jednu z předpřipravených hodnot dostupnosti. V případě, že chcete, aby se produkty s určitou dostupností přenášely z vašeho e-shopu do Google Nákupů, je třeba danou dostupnost spárovat s některou z Google Nákupy dostupností.

V Nastavení → Produkty → Dostupnosti klikněte na příslušnou dostupnost, tím se vám otevře detail dostupnosti. U volby Google Nákupy vyberte jednu z nabízených dostupností. Pokud nechcete, aby se produkt s danou dostupností přenášel do Google Nákupů, pak zvolte z nabídky prázdnou hodnotu.

Možné hodnoty dostupností produktu v Google Nákupy:

  • Skladem: Produkt je možné objednat, a jste schopní jej s jistotou a včas doručit.
  • Není skladem: Aktuálně nepřijímáte objednávky na daný produkt, nebo daný produkt není k dispozici.
  • Předobjednávka: Přijímáte objednávky na produkt, který ale ještě nebyl uvolněn do prodeje. V tomto případě je nutné u dostupnosti v e-shopu uvést Naskladnění v hodinách, aby se produkt správně propsal do Google Nákupů.
  • Doobjednávka: Přijímáte objednávky na produkt, který aktuálně není k dispozici, ale v minulosti už byl volně v prodeji, a který bude dostupný po určitém datu. V tomto případě je nutné u dostupnosti v e-shopu uvést Naskladnění v hodinách, aby se produkt správně propsal do Google Nákupů.

Více informací o nastavení dostupností najdete v článku Dostupnosti.

V případě, že nastavení dostupností neodpovídá skutečnosti, tedy např. nabízíte na e-shopu nedostupný produkt jako dostupný pro Google Nákupy, může Google váš účet pozastavit.

Pokud k tomu dojde, opravte chybu, která zamítnutí způsobila a požádejte o novou kontrolu účtu. Více informací najdete v nápovědě Google v článku Zamítnuté účty, zdroje nebo položky ve službě Merchant Center.

Kategorie

Google umí rozpoznat jen určité kategorie zboží. Kategorie, které odpovídají vašemu sortimentu, vyberete v Propojení → Google na záložce Nákupy v sekci Kategorie (obrázek 04).

Obrázek 04
Obrázek 04

Poté je třeba spárovat výchozí kategorie v e-shopu s kategoriemi, které Google umí rozpoznat. V administraci v Produkty → Kategorie klikněte ve stromové struktuře na název konkrétní kategorie.

V detailu kategorie na záložce Doplňková nastavení zvolte v příslušném poli odpovídající Google kategorii.

Pokud je kategorie jako výchozí použita pro různorodé produkty, je možné použít párování na úrovni produktu.

V tomto případě přejděte do detailu konkrétního produktu na kartu Pokročilé. Pod nadpisem Párování kategorií vyberte ze seznamu odpovídající kategorii pro Google (obrázek 05). Párování kategorií na úrovni produktu je nadřazeno párování na úrovni kategorie. 

Obrázek 05
Obrázek 05

Pokud naopak nechcete, aby se do Google Nákupu přenášelo zboží z nějaké kategorie, pak tento přenos můžete zakázat v umístění Propojení → Google na záložce Nákupy v sekci Zakázat export z kategorií (obrázek 04).

Pokud vyberete kategorii, spolu s ní se vyberou i její podkategorie.

Kde získat více informací?