Obsah:
- Jak funguje XML feed a k čemu slouží?
- Jak se o mém obchodě vyhledávač zboží dozví?
- Jaké XML feedy administrace nabízí?
- Proč se ve vyhledávači zobrazuje dostupnost neznámá?
- Jaké značky mohu v nastavení exportu použít?
- Pro jaké porovnávače máme v administraci připravené feedy?
- Zabezpečení přístupu k XML feedům
- Co když prodávám na Slovensku? Mohu inzerovat v českých vyhledávačích?
Jak funguje XML feed a k čemu slouží?
XML feedy jsou soubory, které obsahují podrobné informace o produktech na vašem e-shopu (jejich název, ceny, popis atd.). Pokud se chcete registrovat do vyhledávačů zboží, jako je například Heureka, Zboží, Google Nákupy a mnohé další, budete tyto soubory potřebovat jako zdroj dat pro dané služby.
Shoptet generuje obecné importy pro vyhledávače a neposkytuje technickou podporu třetím stranám. Pokud vám některý z vyhledávačů neindexuje nebo nepáruje některé produkty, obraťte se prosím s dotazem přímo na technickou podporu příslušného vyhledávače. Většina vyhledávačů pak ve své administraci poskytuje seznam chyb, proč vaše produkty nejsou zobrazovány (může se jednat o chybějící EAN kódy, chybně označené kategorie atd.).
|
Změny v XML feedech neprobíhají okamžitě. Poté, co provedete změny v XML feedu, může trvat až dvě hodiny, než se změny propíší ve vyhledávačích.
Jak se o mém obchodě vyhledávač zboží dozví?
Do každého vyhledávače zboží je třeba se ručně zaregistrovat přímo na stránkách daného vyhledávače. Informace, které vyhledávač zboží vyžaduje, jsou obvykle základní údaje o obchodě a provozovateli a také URL XML exportu, z kterého si bude informace o zboží stahovat.
Jaké XML feedy administrace nabízí?
Systémové: jsou generovány přímo ze systému a není možné do nich jakkoliv zasáhnout. Momentálně jsou nabízeny pro srovnávače Heureka, Zboží.cz, Google nákupy a Glami. Každý z *.xml souborů má svou sekci a naleznete je pod volbou Propojení → XML feedy (obrázek 01).
Uživatelské: ty je možné upravovat dle potřeby (obrázek 02). Kliknutím na tlačítko Přidat si můžete vytvořit nový *.xml soubor. Kliknutím na modrou šipku ve sloupci Nastavení můžete upravit stávající feed. V detailu je poté možnost vyplnit strukturu *.xml souboru, do které můžete použít i propisovací značky uvedené níže. Na záložce Pokročilé můžete změnit měnu nebo zakázat přenášení některým kategoriím (obrázek 03).

obrázek 01

obrázek 02

obrázek 03
Proč se ve vyhledávači zobrazuje dostupnost neznámá?
Aby vyhledávač věděl, jak dlouhá je konkrétní dodací lhůta, je mu to potřeba jednoznačně říct. U každé vámi definované dodací lhůty je tedy nutné nastavit hodinovou alternativu. Více o nastavení dodacích lhůt se dozvíte v nápovědě Dostupnosti.
Jaké značky mohu v nastavení exportu použít?
Kód | Popis |
---|---|
#CODE# | Kód zboží |
#MANUFACTURER# | Název výrobce, značky |
#NAME# | Název zboží plus případný název varianty (v případě, že je vyplněno jméno v XML feedu, propíše se pouze jméno v XML feedu). |
#CLEAR_PRODUCT_NAME# | Název zboží |
#CLEAR_PRODUCT_NAME_VARIANT# | Název zboží plus případné hodnoty variant |
#SHORT_DESCRIPTION# | Krátký popisek zboží |
#SHORT_DESCRIPTION__NO_HTML# | Krátký popisek zboží bez HTML značek |
#SHORT_DESCRIPTION__NO_SCRIPT# | Krátký popisek zboží bez SCRIPT značky |
#DESCRIPTION# | Podrobný popisek zboží (pro pokročilé uživatele: obsahuje i html značky vložené přes WYSIWYG editor a značku CDATA, která zabraňuje jejich parsování) |
#URL# | URL adresa zboží |
#IMG_URL# | URL obrázku |
#IMG_ALT_URL1# | URL alternativních obrázků (při více obrázcích lze použít #IMG_ALT_URL2#, #IMG_ALT_URL3# atd., počet není omezen) |
#IMG_ORIG_URL# | URL originálního obrázku bez vodoznaku |
#PRICE_VAT# | Cena zboží vč. DPH |
#PRICE# | Cena zboží bez DPH |
#OLD_PRICE_VAT# | Standardní cena zboží vč. DPH |
#OLD_PRICE# | Standardní cena zboží bez DPH |
#VAT# | Procentní sazba DPH |
#CATEGORYTEXT# | Název výchozí kategorie zboží |
#STOCK_AMOUNT# | Počet kusů skladem |
#AVAILABILITY# | Dodací lhůta |
#AVAILABILITY_HOURS# | Dodací lhůta vyjádřená v hodinách |
#AVAILABILITY_DAYS# | Dodací lhůta vyjádřená ve dnech |
#AVAILABILITY_GOOGLE# | Dodací lhůta pro Google nákupy |
#COMPLETE_PATH# | Cesta ke zboží ("kategorie - podkategorie - ...") |
#COMPLETE_PATH_GT# | Cesta ke zboží ("kategorie > podkategorie > ...") |
#COMPLETE_PATH_SLASH# | Cesta ke zboží ("kategorie/podkategorie/...") |
#COMPLETE_PATH_PIPE# | Cesta ke zboží ("kategorie | podkategorie | ...") |
#TOLLFREE# | Zobrazuje hodnotu 0 nebo 1 podle toho, zda je tato volba zaškrtnuta v detailu konkrétního zboží. |
#FIRMY_CZ# | Zobrazuje hodnotu 0 nebo 1 podle toho, zda je tato volba zaškrtnuta v detailu konkrétního zboží. |
#PRODUCT_NAME# | Rozšířený název zboží, propisuje se z detailu produktu z karty Pokročilé políčko "jméno v XML feedu". Pokud chcete značku použít, je třeba vyplnit u všech produktů nebo nenechávat značku samostatně, jinak bude tag prázdný. |
#ITEM_TYPE# #ITEM_TYPE_HEUREKA# #ITEM_TYPE_GOOGLE# |
Typ zboží (new nebo bazaar), možnost vybrat optimalizaci podle vyhledávače |
#PRODUCT_NUMBER# | Číslo produktu / ISBN |
#PART_NUMBER# | Part number |
#PLU# | PLU produktu |
#EAN# | EAN produktu |
#TAG_G_IDENTIFIER_EXISTS_FALSE__IF_NO_EAN# | Pokud EAN není vyplněn, vloží <g:identifier_exists>FALSE</g:identifier_exists> |
#PRODUCT_NAME_EXT# | Propisuje hodnotu varianty. |
#MIN_ORDER_AMOUNT_PRICE_VAT# | Obsahuje PRICE_VAT * minimální objednatelné množství, pokud je doplněk aktivní a minimální objednatelné množství nastaveno |
#CODE_HEUREKA# | Přenáší kód produktu totožný s tím, který je v systémovém feedu pro Heureku. Tedy lomítka jsou nahrazeny krátkými pomlčkami apod. |
Pro jaké porovnávače máme v administraci připravené feedy?
Zboží.cz
Zboží.cz je asi nejznámější český porovnávač zboží. Zákazníci mají možnost objednat si placenou reklamu (PPC), sledovat konverze, umožnit zákazníkům hodnotit e-shop a další služby.
Heureka.cz
Heureka.cz je momentálně českou jedničkou v porovnávání zboží napříč jednotlivými e-shopy, umožňuje placenou reklamu (PPC), měření konverzí a získání certifikátu Ověřeno zákazníky.
Google nákupy
Jedná se o srovnávač, který je přímo součástí vyhledávače Google. Jelikož je vše provázané, umožňuje Google propojení jednotlivých služeb, tedy např. AdWords (měření konverzí, reklamy).
Glami
Glami je první virtuální obchodní galerie, zaměřená na módu a bydlení. Zákazníci mají možnost sledovat, hodnotit a vybírat zboží dostupné v kamenných a internetových obchodech.
Zabezpečení přístupu k XML feedům
Přístup k XML feedům vašeho e-shopu můžete zabezpečit. V administraci v Propojení → XML feedy zvolte záložku Nastavení. K dispozici jsou dvě možnosti ochrany (obrázek 04):
- Zakázat přístup z IP adres, které nejsou uvedené na globálním whitelistu (dále jako aktivace whitelistu).
- Zakázat přístup z IP adres, které nepoužijí bezpečnostní hash.

obrázek 04
Pokud používáte službu, která stahuje vaše feedy, ale na whitelistu uvedena není, musíte této službě v případě aktivace whitelistu umožnit přístup pomocí hash parametru.
Pokud aktivujete obě možnosti, bude povoleno stažení feedů z IP adres uvedených v globálním whitelistu a zároveň pro všechny IP adresy, které budou k feedu přistupovat přes URL adresu obsahující hash.
Ve whitelistu v administraci jsme shromáždili seznam důvěryhodných služeb, nezaručujeme však, že je kompletní.
Co když prodávám na Slovensku? Mohu inzerovat v českých vyhledávačích?
Pro slovenské zákazníky nabízíme možnost registrovat se v českých vyhledávačích Srovname.cz, Zboží.cz a Hledejceny.cz. E-shop musí následně splňovat tyto podmínky:
- E-shop musí mít přidělené identifikační číslo platné v rámci EU.
- Na e-shopu musí být kontakt na českou pobočku e-shopu.
- V kontaktech je nutné mít české telefonní číslo.
- E-shop musí umožňovat nákup v českých korunách.