Tento článek má za úkol provést vás základy práce se SEO (optimalizace pro vyhledávače) na vašem e-shopu. Prvních pět kapitol je věnovaných úvodu do SEO a jeho nastavení na e-shopu na úrovni produktů a dalších prvků v rámci doplňku Základní SEO. Zbytek článků ukazuje tipy a doporučení pro SEO obecně.
S vylepšením SEO vašeho e-shopu vám rovněž mohou pomoci naše doplňky Pokročilé SEO a Slovník pojmů.
Pro lepší SEO je důležitá i struktura URL adres. Abyste neztráceli své pozice ve vyhledávačích, využijete také přesměrování adres (URL) a přesměrování domén.
Obsah:
- Co je to SEO?
- Jak mohu SEO pomoci, kde mám co nastavit?
- Základní SEO
- Seznam použitelných značek
- Jaké prvky je důležité nastavit a k čemu jsou dobré?
- Časté aktualizace
- Kvalitní obsah stránek
- Pěkná URL adresa
- Link building (budování zpětných odkazů)
- Meta description (popis stránky)
- Co jsou to SEOmaty a proč si na ně dát pozor?
- Google návod: Začínáme s optimalizací pro vyhledávače
Co je to SEO?
Search Engine Optimization neboli optimalizace pro vyhledávače je způsob vytváření webových stránek tak, aby byly svým obsahem a formou vhodné pro automatizované zpracování, které používají internetové vyhledávače.
Cílem každého majitele internetových stránek je, aby cílová skupina zákazníků stránku snadno našla. Tomu můžete napomoci tím, že vám stránku po vyhledávání Google nebo Seznam ukáže někde na prvních místech výsledků.
Vyhledávače na váš web vysílají tzv. roboty. Roboti jsou programy, které sbírají data z vaší stránky a dále je zpracovávají. Mohou web penalizovat vyřazením z vyhledávačů, pokud by například obsah byl duplicitní, obsahoval skrytý text nebo by se snažil roboty oklamat.
Jak mohu SEO pomoci, kde mám co nastavit?
Pokud si nejste jisti tím, co je titulek nebo popisek stránky, doporučujeme nejprve pročíst si část tohoto článku Jaké prvky je důležité nastavit a k čemu jsou dobré. Pokud tuto terminologii ovládáte, můžeme přejít k samotnému nastavení.
Na úrovni produktu můžete popis stránky vyplnit v kartě Pokročilé (obrázek 01).

obrázek 01
Kategorie, články, stránky, značky a úvodní stránka mají toto nastavení také pod záložkou Pokročilé (obrázek 02).

obrázek 02
Nastavení Názvu (tag "title") a Popisu (meta tag "description") na úrovni produktu je nadřazeno globálnímu nastavení v sekci Marketing → Základní SEO → Meta Tagy. |
Základní SEO
V administraci pod kartou Marketing naleznete kartu s názvem Základní SEO → Meta Tagy (obrázek 03). Je to možnost globálního nastavení generování Názvu stránky (tag "title") a Popis (meta tag "description") pro všechny stránky daného typu.

obrázek 03
V případě globálního nastavení není třeba jednotlivě vkládat popis a název stránky ke každému produktu, kategorii, článku nebo stránce na vašem e-shopu. Na záložce Meta tagy stačí pro jednotlivé skupiny vyplnit ze Seznamu použitelných značek značky, ze kterých chcete popisek a název stránky generovat, a změny uložit.
Pokud například u produktů vyplníte pro název #PRODUCT_NAME# - #WEBSITE_NAME# a pro popis #PRODUCT_NAME#. #SHORT_DESCRIPTION#, title stránky pro produkt bude ve tvaru Název konkrétního produktu - Název e-shopu a meta tag description bude obsahovat Název konkrétního produktu. Krátký popis konkrétního produktu.
Globální nastavení lze přepsat nastavením meta tagů na úrovni produktu – viz Jak mohu SEO pomoci, kde mám co nastavit?.
Seznam použitelných značek
Pro nastavení na stránce Základní SEO je možné využít tyto značky:
- #WEBSITE_NAME#: název projektu.
- #TITLE#: název stránky.
- #LINK_TEXT#: nadpis v menu.
- #DESCRIPTION#: popisek stránky.
- #PRODUCT_NAME#: název produktu.
- #SHORT_DESCRIPTION#: krátký popisek u produktu.
- #MANUFACTURER#: značka.
- #MANUFACTURER_FILTER#: pokud máte u kategorie nastavený filtr značek a jednu značku zvolíte, propisuje se právě tento značka.
- #DESCRIPTION#: popis kategorie. Platí pouze pro použití v kategorii.
- #CATEGORY_TEXT#: název výchozí kategorie. Platí pouze při použití v detailu produktu.
- #PRODUCTS_COUNT#: celkový počet produktů zobrazených v kategorii.
- #PRODUCT_PRICE#: cena produktu včetně měny. Funguje pouze při použití v detailu produktu.
Pokud u sekce zadáte značku, která nemá co propsat (například #PRODUCT_NAME# u značky), nezobrazí se žádný text.
Výchozí nastavení značek
Pokud se z nějakého důvodu budete potřebovat vrátit k výchozímu nastavení pro jednotlivé sekce, použijte následující značky:
- Úvodní stránka:
- Název stránky (tag "title"): prázdné.
- Popis (meta tag "description"): #TITLE#. #DESCRIPTION#.
- Články:
- Název stránky (tag "title"): #TITLE# - #WEBSITE_NAME#.
- Popis (meta tag "description"): #TITLE#, #WEBSITE_NAME#.
- Kategorie:
- Název stránky (tag "title"): #TITLE# - #WEBSITE_NAME#.
- Popis (meta tag "description"): #TITLE#, #WEBSITE_NAME#.
- Produkty:
- Název stránky (tag "title"): #PRODUCT_NAME# - #WEBSITE_NAME#.
- Popis (meta tag "description"): #PRODUCT_NAME#. #SHORT_DESCRIPTION#.
- Výrobci produktů:
- Název stránky (tag "title"): #MANUFACTURER# - #WEBSITE_NAME#.
- Popis (meta tag "description"): #MANUFACTURER#.
- Rubriky:
- Název stránky (tag "title"): #TITLE# - #WEBSITE_NAME#.
- Popis (meta tag "description"): #DESCRIPTION#.
Jaké prvky je důležité nastavit a k čemu jsou dobré?
Titulek (title)
Titulek je nejdůležitějším prvkem pro SEO. Musí ho mít každá stránka, nejen ta úvodní. Snažte se při tvorbě titulku zachovávat tři jednoduchá pravidla. Titulek by měl být:
- Krátký.
- Srozumitelný.
- Výstižný.
Titulek úvodní stránky a co by v něm mělo být?
Název firmy nebo značky, kterou prodáváte. Pokud vaše značka není příliš známá, doporučuje se ji uvádět nakonec. Mohou tu být základní produkty, které prodáváte, případně motto vašich stránek. Nesouvisející slova je dobré oddělit svislou čarou „|
“.
Jak může titulek úvodní stránky vypadat:
- |STUDENT AGENCY| Letenky a jízdenky.
- Avon – Internetový obchod Kosmetika Avon.
- Alza.cz – největší obchod s počítači a elektronikou.
- Prodej a opravy vozidel.
Titulek u zboží, kategorie nebo článku
V našem nastavení SEO je tato možnost označována opět jako Title. Jedná se o pole Název stránky (tag "title") u článku nebo kategorie, pole Nadpis (tag "title") u zboží. Optimální jsou 3 až 4 slova (titulek má mít 60 až 70 znaků), která výstižně popíší obsah.
Příklady titulku u kategorie:
- Módní doplňky.
- Baleríny.
- Čerpadla.
- Česká DVD.
Příklady titulku u produktu:
- Amazon Kindle 4.
- Byl jednou jeden život – kolekce 6 DVD.
- Hugo Boss No. 6 – pánská EDT 30 ml.
Časté aktualizace
Co nejvíce přidávejte novinky a aktualizujte obsah stránek, dáte tak robotům najevo, že váš web je živý.
Kvalitní obsah stránek
Kvalitní obsah je samozřejmostí, pokud chcete obstát před konkurencí. Doporučujeme věnovat pozornost hlavně popisku zboží. Nekopírujte text, který uvádí výrobce, vymyslete si vlastní a originální.
Tip: Pokud nemáte čas zabývat se tvorbou originálních popisků nebo se na tuto činnost necítíte dostatečně kreativně, obraťte se na některého z našich externích SEO specialistů. Všichni naši partneři jsou prověření námi a spokojenými klienty. Máte jistotu, že pro vás připraví řešení na míru.
Pěkná URL adresa
Kromě toho, že uživatelé mají rádi pěkné a jednoduché URL adresy, které si někteří dokonce mohou i zapamatovat, tak mít tyto adresy v uspořádaném tvaru je také výhodné pro vyhledávače.
Nedoporučujeme za každou cenu použít do URL adresy veškerá klíčová slova pro stránku a vytvořit tak sáhodlouhý paskvil. Optimální jsou 2 až 3 slova oddělená znakem. Přípustný je i znak podtržítko „_
“, ale Google má problémy s jeho indexací, což vás může ve vyhledávačích limitovat.
Pro oddělení slov doporučujeme krátkou pomlčku „-
“. A to nejen v URL adresách ale i v názvech obrázků.
Příklady správných URL adres:
www.domena-eshopu.cz/modni-doplnky
,www.domena-eshopu.cz/slevy
,www.domena-eshopu.cz/lodicky-prada
.
Link building (budování zpětných odkazů)
Počet a kvalita zpětných odkazů je pro SEO důležitá. Pro získání zpětných odkazů doporučujeme jako první krok registraci do katalogů (Seznam, Centrum atd.) a poté výměnu odkazů s dalšími weby. Vy budete mít na stránce odkaz na jejich webové stránky a oni na svých odkaz směřující k vám.
Pokud budete prodávat tiskárny, je lepší vyměnit odkazy s webem, který prodává například počítače. Odkaz na tiskárny z e-shopu prodávajícího hračky pro děti nebude zajímavý.
Nejlepším způsobem budování zpětných odkazů je psát kvalitní články. Lidé na vás začnou odkazovat, sdílet vaše články na sociálních sítích. Případně váš článek může vyjít v některém z internetových časopisů.
PageRank
Podle kvality a množství zpětných odkazů se vypočítává tzv. Google PageRank nebo S-Rank zavedený Seznamem. S-Rank je zohledňován ve vyhledávání v Seznam.cz, Google PageRank do určité míry zohledňuje při řazení výsledků ve vyhledávání. Snažte se tedy o to, aby váš PageRank (S-Rank) byl co nejvyšší. Jedná se však pouze o hrubé a orientační porovnání.
Meta description (popis stránky)
Tento popisek Google může zobrazit, pokud obsahuje zákazníkem hledané slovo. Může však také zobrazit relevantnější část stránky, kde se hledané slovo vyskytuje. Zákazník se pak podle kontextu vedle hledaných slov rozhodne, jestli stránku navštíví. Optimální rozsah je 155 znaků. Nedoporučujeme tedy kopírovat do meta description celý text stránky.
Příklad meta description u úvodní stránky?
- Jeden z největších obchodů s počítači a elektronikou v ČR. Většina zboží skladem a ihned k odběru. On-line splátky.
- Informace a zprávy, vyhledávání a katalog odkazů, e-mail, webový prostor a chat.
- Magazín a diskuse o škole a tahácích, hudbě, textech a filmech.
Příklad meta description u produktu:
- Autor: Jo Nesbo, Kategorie: Knihy, Cena: 499 Kč, Délka: 678 stran.
- Amazon Kindle 4 – ebook reader, 6" displej s elektronickým inkoustem, 4 GB paměť, WiFi, 3G, obsahuje reklamu.
Co jsou to SEOmaty a proč si na ně dát pozor?
SEOmat (neboli SEO validátor, SEO analyzátor nebo SEO servis) se tváří jako služba, která vám ověří, jestli máte 100% správně optimalizovaný web. Mějte na mysli, že většinu těchto služeb provozují firmy, které se vás snaží vyděsit a následně donutit k objednání jejich služeb. Zákazník si řekne, že asi sám správně stránky nedokázal zoptimalizovat a svěří je za drahé peníze nějaké firmě.
Zde si můžete přečíst pár článků o zbytečnosti těchto validátorů od odborníků na SEO:
|
Google návod: Začínáme s optimalizací pro vyhledávače
Chcete-li se dozvědět rady ohledně SEO přímo od Google, můžete si přečíst dokument Začínáme s optimalizací pro vyhledávače.