V rámci fungování e-shopu můžete narazit na situaci, kdy je třeba otestovat nějaké plánované změny, ale nechcete je zkoušet na běžícím e-shopu.
Pro tyto případy je možné si vytvořit novou testovací verzi e-shopu na našich stránkách a v ní změny vyzkoušet.
V tomto případě bude záležet, za jakým účelem testování provádíte. Testovací e-shop je založen s několika kategoriemi, produkty, články a přednastavenými dopravami a platbami.
Pokud pro otestování potřebujete své kategorie a produkty, doporučujeme z produkčního e-shopu použít Kompletní export. Ten lze nalézt v sekci v Produkty → Export. Vyexportovaný soubor uložte a nahrajte do testovací verze e-shopu v sekci Produkty → Import. Exportem lze případně přenést i zákaznické účty, ale ty doporučujeme vytvořit testovací, aby reálným zákazníkům neodcházely například e-maily s potvrzením objednávky. Zbytek obsahu (dopravy, objednávky, e-mailové šablony atd.) je třeba překopírovat nebo vytvořit manuálně.
V případě otestování změny šablony pravděpodobně postačí kategorie a produkty, se kterými byl e-shop založen.
Druhou možností je pak vytvoření tzv. klonu produkčního e-shopu. Na testovací verzi lze vytvořit přesnou kopii vašeho e-shopu (tedy včetně všech produktů, zákazníků, nastavení doprav, článků apod.).
Klon lze vytvořit pouze na žádost majitelského účtu prostřednictvím helpdesku. Naklonovaná testovací verze je dostupná po dobu 30 dní a cena klonování je 1 000 Kč bez DPH. Na klony nejsou přenášeny nainstalované externí doplňky.
Na klony pro testovací účely standardně nejsou kopírovány objednávky a navazující doklady (faktury). Na žádost je možné objednávky do klonu zahrnout. Ovšem vzhledem k tomu, že klonování je výpočetně náročná operace, která generuje zátěž na naše servery, zvažte prosím, jestli je na naklonovaném e-shopu pro testování potřebujete. Zejména, pokud máte větší množství objednávek a dokladů (v řádu tisíců).
Klon není nijak s produkčním e-shopem propojený, ale protože obsahuje jeho data, je při práci na klonu třeba obezřetnost. Příkladem mohou být objednávky. Pokud máte nastavené stavové e-maily na ostrém e-shopu, budou aktivní i na klonu. Pokud na klonu bude stavová šablona e-mailu aktivní, mohou na e-mailové adresy z objednávek odcházet e-maily i z naklonovaného e-shopu.
Klon rovněž doporučujeme zaheslovat (viz Zabezpečení vstupu heslem), aby zákazníci naklonovaný projekt nedohledali.
Pokud zkoušíte změny na e-shopu v testovacím provozu, je možné vyzkoušet pouze naše interní funkce e-shopu.
V případě externích doplňků je podmínkou pro jejich instalaci objednaná ostrá verze e-shopu a nelze z ní udělit výjimky. Doporučujeme tedy externí doplňky testovat na vašem ostrém e-shopu. Každý doplněk můžete dočasně pozastavit v administraci e-shopu v sekci Propojení → Správce doplňků, abyste vše odladili.
Pokud to z nějakého důvodu není možné, lze jedním z výše uvedených způsobů založit testovací verzi, kterou naplníte potřebnými daty, a dočasně na ní objednáte jeden z tarifů s měsíční platbou.
I e-shop pro účely testování je třeba řádně vypovědět dle našich VOP. Výpovědní lhůta je jeden měsíc a začíná plynout od prvního dne následujícího fakturačního období po doručení výpovědi. Služby čerpané po dobu provozu testovacího e-shopu je třeba uhradit.
Pro přenesení změn po testování mezi e-shopy nemáme žádný nástroj a je třeba všechny změny přenést manuálně. V případě produktů nebo kategorií vám může pomoci export a import.
Zcela určitě nedoporučujeme postup, kdy se rozhodnete pro spuštění ostrého e-shopu na testovací verzi a ukončení původního produkčního e-shopu. Důvodů je několik:
Pokud potřebujete k možnostem testování a doporučeným postupů další informace, kontaktujte nás přes helpdesk (viz Helpdesk – jak nás kontaktovat) a s kolegy vám doporučíme vhodné řešení.