Obsah:
Nastavení rubrik
Nastavení rubrik naleznete v administraci v Vzhled a Obsah → Články. Umožní vám spravovat nejen články, ale také rubriky na e-shopu. Kromě tohoto článku doporučujeme také projít si článek Menu, kde se dozvíte více o tom, jak jednotlivé rubriky přesouvat a případně jak je možné na šabloně editovat zobrazení v horním menu a v zápatí.
Díky rubrikám si můžete na e-shopu také vytvořit plnohodnotný blog.
Nezařazené
Na obrázku 01 vidíte přehled ukázkových textů. Kromě článku Jak nakupovat, zde najdete také Kontakty a univerzální Obchodní podmínky.
Pokud článek založíte jako Nezařazený, nelze po vytvoření začlenit do rubriky. Pokud se později umístění článku rozhodnete změnit, bude třeba vytvořit nový článek zařazený v rubrice. Do nově vytvořeného článku pak obsah původního článku třeba překopírovat. Abyste přenesli správně i formátování a obrázky, doporučujeme v editoru použít volbu Zdrojový kód. Zkopírujte kompletně obsah okna a vložte ho do nového článku opět přes volbu Zdrojový kód.
Zelená ikonka nastavuje viditelnost článků. Pokud ji kliknutím změníte v šedou, článek bude skrytý v administraci. Může se například jednat o článek týkající se vánočních akcí, který budete opět chtít použít až následující rok v období Vánoc. Články můžete filtrovat podle jejich názvu. Můžete také využít funkce hromadného skrytí, odkrytí či smazání. Nový článek přidáte kliknutím na tlačítko Přidat článek, rubriku přidáte kliknutím na Přidat rubriku.
Další úpravy rubrik můžete provádět v sekci Vzhled a Obsah → Menu, kde naleznete pokročilá nastavení. Např. otevírání článků v novém okně, změna jejich pořadí, přidání odkazu. Více o tomto nastavení si můžete přečíst v článku Menu.

obrázek 01
Kontaktní formulář
Mezi Nezařazené články patří i Kontakty. V základním nastavení e-shopu je tento článek, resp. stránka umístěn v horním menu. Nepropisují se sem automaticky vaše kontaktní údaje, ale samozřejmě je sem můžete doplnit.
Tuto stránka můžete využít k umístění kontaktního formuláře pro vaše klienty. Ten je v článku Kontakty umístěn v základním nastavení nového e-shopu.
Formulář je vložen pomocí značky #FORM[code=contact]#
. V případě, že článek Kontakty nemáte, můžete jej vytvořit. Takový článek musí být umístěný mezi Nezařazené, jinak značka formulář nevytvoří. Značku vložte v detailu článku na záložce Obecné informace do sekce Popis. Po vložení kódu se na e-shopu zobrazí formulář podobně jako na obrázku 02.
Součástí kontaktního formuláře by měl být také souhlas s Podmínkami ochrany osobních údajů (obrázek 02). Znění podmínek můžete rovněž uvést mezi nezařazenými články. Souhlas pro kontaktní formulář nastavíte v Nastavení → Administrace → Zabezpečení obchodu na záložce Nastavení souhlasů. Kliknutím na patřičný souhlas otevřete jeho detail, v sekci Zobrazení souhlasu zaškrtněte políčko Napište nám. Více informací o souhlasech najdete v článku Nastavení souhlasů.
Pokud chcete použít formulář s vlastní vzhledem či vlastními poli, doporučujeme vám obrátit se na někoho z našich partnerů-kodérů.
obrázek 02
Přidání a úprava článku
Po kliknutí na tlačítko Přidat článek se vám zobrazí toto nastavení (obrázek 03). Zadejte název vašeho článku, případně URL adresu (pokud toto políčko nevyplníte, URL adresa se vygeneruje podle názvu stránky). Do editoru napište text, který se má ve článku zobrazovat.

obrázek 03
Záložka Pokročilé slouží k nastavení SEO k danému článku. Záložka Viditelnost slouží k nastavení viditelnosti, tedy zda bude články skrytý, nebo zda jej uvidí jen určité skupiny zákazníků (přihlášení či nepřihlášení). Tlačítkem Uložit uložíte provedené změny. Článek si prohlédnete tlačítkem Zobrazit (tlačítko se objeví po prvním uložení).
Novinky
Rubriku upravíte kliknutím na tlačítko Upravit rubriku. Celou rubriku můžete také smazat tlačítkem Smazat rubriku, tato volba smaže i všechny články v rubrice (obrázek 04).

obrázek 04
Novinku přidáte kliknutím na Přidat článek, následně zadáte název novinky, případně URL adresu, datum zveřejnění na e-shopu (můžete si takto předpřipravit a načasovat příspěvky) a text novinky. Pokud vyplníte Externí URL, novinka se nezobrazí. Zákazník bude rovnou přesměrován na externí odkaz novinky (obrázek 05).

obrázek 05
Blog
Blog na svém e-shopu vytvoříte jednoduše přidáním nové rubriky. V administraci ve Vzhled a Obsah → Články klikněte nahoře na tlačítko Přidat rubriku. Pojmenujte ji Blog. Pro Blog platí naprosto stejná nastavení jako pro jakoukoliv jinou rubriku.
Zároveň s přidáním nové rubriky se ve Vzhled a obsah → Šablony na záložce Prvky objeví prvek s novou rubrikou. Bude se nacházet dole na stránce v sekci Koš. Prvek se bude jmenovat Rubrika, s podtitulkem Blog. Další úpravy rubrik můžete provádět v sekci Vzhled a Obsah → Menu.
Blog můžete také snadno vytvořit jen přejmenováním rubriky Novinky.
Nastavení rubriky
Kliknutím na Upravit rubriku otevřete nastavení rubriky. Důležitá je zde záložka Nastavení rubriky, kde si můžete zvolit kolik znaků se má zobrazit v náhledu novinky (volba Zkracovat náhled článku), zda se má zobrazovat datum, kolik příspěvků maximálně bude zobrazených na jedné stránce a podle jakého klíče se budou články řadit (obrázek 06).

obrázek 06
Nastavení počtu znaků, které se zobrazí v náhledu novinky je možné přidat více způsoby. Bližší vysvětlení naleznete v odstavci Nastavení perexu. |
Následně přejděte do sekce Vzhled a obsah → Šablony → Prvky. Zde naleznete prvek Rubrika Novinky. Pokud si vytvoříte další rubriky, budou se odpovídající prvky automaticky zobrazovat také v této sekci administrace. Prvky můžete přesunout do levého či pravého menu a zápatí.
Na obrázku 07 je uveden příklad zobrazení v levém panelu e-shopu.

obrázek 07
Na obrázku 08 je uveden příklad zobrazení rubrika v levém panelu e-shopu na šabloně Rock.

obrázek 08
Pokud kliknete na nadpis prvku (v našem případě Novinky), dostanete se do přehledu jednotlivých článků (obrázek 09).

obrázek 09
Nastavení perexu
Co to je perex?
Jedná se o náhled prvních znaků textu vámi přidané stránky. Váš klient si tak může přečíst pouze úvodní části článků a na jejich základě se rozhodnout, zda se proklikne k celému textu. Vyznačený perex vidíte na screenshotu z ukázkového blogu šablony Step (obrázek 10).

obrázek 10
Jak nastavit perex?
První způsob, jak v administraci nastavit perex, je přidat konec stránky přímo do textu. Otevřete si detail stránky v dané rubrice přes Vzhled a obsah → Články a kartu vámi zvolené rubriky, klikněte na detail článku. Přidejte prázdný řádek pomocí klávesy Enter a následně v editoru zvolte Vložit → Konec stránky (obrázek 11).
Pokud před konec stránky neumístíte žádná slova a znaky, článek se na blogu objeví bez perexu.

obrázek 11
V editoru se pak oddělení náhledu (perex) zobrazí takto (obrázek 12):
Ve zdrojovém kódu je konec stránky uveden jako <!-- pagebreak -->
na samostatný řádek.

obrázek 12
Druhý způsob upravuje počet znaků v prvku vaší rubriky. Naleznete ho v umístění Vzhled a obsah → Šablony → Prvky, pod názvem Rubrika. Na prvku klikněte na tlačítko Upravit. Perex nastavíte přes možnost Zobrazit prvních x znaků v náhledu článku (obrázek 13).
Pokud počet znaků nastavíte na 0, pak se v prvku nebudou zobrazovat perexy článků, ale pouze název a datum.

obrázek 13
Třetí způsob umožňuje editovat perex u výpisu jednotlivých článků. V umístění Vzhled a obsah → Články klikněte na detail rubriky a zvolte tlačítko Upravit rubriku. V záložce Nastavení rubriky zvolte možnost Zkracovat náhled článku a vyplňte počet znaků, který se má zobrazovat. V tomto nastavení není možné použít hodnotu 0.
Mohu ve výpisu článků nechat zobrazovat náhledový obrázek?
Ano, stačí u daného článku nahrát obrázek přes tlačítko Nahrát, které se nachází pod WYSIWYG editorem (obrázek 14).

obrázek 14
Obrázek pro sociální sítě
V nastavení rubriky, článku v rubrice i v nezařazeném článku je možné vložit náhledový obrázek pro sociální sítě, tedy og:image.
Ten se zobrazí vždy pokud někdo sdílí na sociální sítě odkaz na vaše stránky (konkrétní článek či rubriku).
Podrobné informace o fungování a nastavení najdete v článku Obrázky pro sociální sítě.