Přístupnost
Přístupnost znamená, že je web srozumitelný a použitelný pro všechny uživatele – tedy i pro lidi se zrakovým, sluchovým, pohybovým a nebo jiným omezením. Podle aktuální české i evropské legislativy máte za určitých podmínek jako provozovatelé e-shopu ze zákona povinnost, aby váš web splňoval požadavky na přístupnost.
V tomto článku shrnujeme, co přístupnost je, kdy vám vzniká povinnost její podmínky splňovat, a jak zásady přístupnosti dodržet.
Přístupnost e-shopu je vhodné řešit a zásady splnit, i pokud vám její dodržování nenařizuje zákon. Přístupný e-shop je přívětivější pro každého návštěvníka, funguje lépe na všech možných typech zařízení, a často tak přináší vyšší konverze a lepší SEO.
Základní principy přístupnosti
Přístupnost webu stojí na několika základních principech: web by měl být vnímatelný, ovladatelný, srozumitelný a stabilní. Co si pod těmito termíny představit? Například dostatečný kontrast použitých barev textů a dalších důležitých prvků, dostatečně čitelné a velké písmo, přehlednou strukturu nadpisů a textů, a nebo možnost ovládat celý web pouze pomocí klávesnice. Také to znamená, že všechny obrázky a grafiky by měly mít textový popis, videa by měla obsahovat titulky nebo přepisy, a důležité informace nesmí být závislé jen na barvách či vizuálních efektech.
Všechny tyto zásady pomáhají lidem s různými typy znevýhodnění – například nevidomým, kteří používají čtečky obrazovky, lidem se zbytky zraku, kteří si zvětšují obsah nebo upravují kontrast, nebo také lidem s poruchami motoriky, kteří nenaklikají drobná tlačítka myší a potřebují klávesnici. Přístupnost ale usnadňuje používání webu i všem běžným uživatelům. Například správný kontrast a velikost textu ocení všichni vaši zákazníci, když jim zrovna bude svítit na displej jejich zařízení slunce. A například titulky u videa využijí i dobře slyšící lidé v hlučném prostředí.
Když je e-shop přístupný, zvyšujete šanci, že v něm bez problémů nakoupí širší okruh lidí. Zároveň tím ukazujete vstřícnost a férovost vůči zákazníkům se specifickými potřebami. A v neposlední řadě přístupnost podporuje SEO a lepší technickou kvalitu webu, protože přehledná struktura a dobře značkovaný obsah pomáhají i vyhledávačům.
Zákony, směrnice a normy
Od 28. června 2025 je v České republice v platnosti zákon č. 424/2023 Sb. o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, který ukládá splňovat podmínky přístupnosti mimo jiné i provozovatelům e-shopů. Povinnosti z tohoto zákona se nevztahují na:
- e-shopy, které fungují výhradně v režimu B2B (tzn. pokud prodáváte pouze podnikatelským subjektům),
- na tzv. mikropodniky, kterými jsou subjekty s maximálně 10 zaměstnanci a zároveň s ročním obratem do 2 milionů EUR.
Zmíněný český zákon vychází ze směrnice EU o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb, a tím pádem stejné (nebo velmi podobné) podmínky platí ve všech dalších zemích EU.
Zákonné podmínky přístupnosti se netýkají pouze e-shopů a on-line prostředí, ale vztahují se na širokou škálu služeb a výrobků. Zda a případně v jakém rozsahu musíte podmínky přístupnosti ve vašem podnikání splňovat, doporučujeme vždy konzultovat s vašimi právními poradci.
Užitečné a související odkazy s podrobnostmi k pravidlům přístupnosti:
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb
- Český zákon č. 424/2023 Sb. o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb
- Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 – sada doporučení od organizace W3C pro dosažení přístupnosti webů
- Pravidla a kritéria přístupnosti na pristupne-stranky.cz – shrnutí pravidel, zásad a doporučení ohledně přístupnosti v češtině
- Metodický pokyn – přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací od Digitální a informační agentury ČR
Zásady přístupnosti, které za vás řeší Shoptet
Abychom vám naplňování zákonných požadavků co nejvíce ulehčili, upravujeme naši platformu tak, aby reflektovala standardy přístupnosti WCAG 2.1. Aktivně komunikujeme i se Shoptet Partnery, aby i jimi vyvíjené doplňky a individuální úpravy HTML kódu šablon splňovaly zásady přístupnosti.
Některé zásady a pravidla přístupnosti se týkají samotného obsahu v e-shopu – například popisů a obrázků u produktů, textů v článcích a na stránkách, zvolených barvách šablony, nebo například textaci všeobecných obchodních podmínek. Přístupnost tohoto obsahu si musíte pohlídat vy sami jakožto provozovatelé e-shopu. Podrobnosti k těmto zásadám najdete v další sekci Zásady přístupnosti, které musí řešit e-shop.
Standardy přístupnosti nedoplňujeme do šablon obchodu, kterým skončila podpora (šablony Echo, Soul, Rock a Pop). Pokud některou z těchto šablon ve vašem obchodě využíváte, doporučujeme přejít na některou z novějších podporovaných šablon od Shoptetu, a nebo na některou z šablon od našich partnerů.
Podrobné požadavky na přístupnost jsou poměrně obsáhlé, pro zjednodušení uvádíme pouze oblasti, ve kterých k úpravám platformy z naší strany dochází:
- struktura HTML kódu šablon
- změny výchozích barevných schémat a úprava jejich kontrastů
- podpora ovládání e-shopu klávesnící
- optimalizace responzivity šablon
- struktura a popisy formulářů
Jednotlivé úpravy jsou neustále průběžně doplňovány. Podrobnosti můžete případně sledovat na našem blogu a v novinkách na webu pro vývojáře Shoptet Developers. Větší změny zavádíme prostřednictvím funkce Odložené aktualizace šablon.
Zásady přístupnosti, které musí řešit e-shop
Přístupnost e-shopu nezahrnuje jen technická řešení, ale i samotný obsah. My jako Shoptet, ani naši partneři, nemůžeme garantovat 100% přístupnost, protože nemáme kontrolu nad obsahem, který do e-shopu vkládáte vy jako provozovatel.
Za přístupnost obsahu odpovídáte vy jako provozovatel e-shopu. To se týká například všech textů, obrázků a videí, které do e-shopu vložíte, ale také některých nastavení, jako je například volba barevnosti vybraných prvků.
Zkontrolovat si, jestli váš e-shop splňuje zásady přístupnosti, můžete i pomocí různých automatizovaných nástrojů, jako je například nástroj WAVE.
Všeobecné obchodní podmínky (VOP)
Jednou z povinností, která ze zákona o požadavcích na přístupnost vyplývá, je i úprava vašich všeobecných obchodních podmínek. Ty by měly obsahovat:
- všeobecný popis služby – tedy jak funguje nakupování na vašem e-shopu a jaké služby poskytujete. Tato část bude u každého e-shopu individuální.
- informace o tom, jak váš e-shop splňuje požadavky na přístupnost.
Podobu VOP a správnost v nich uvedených informací (nejen k přístupnosti) vám doporučujeme vždy konzultovat s vašimi právními poradci.
Partnerské šablony a individuální úpravy šablon
V případě, že ve vašem e-shopu používáte některou ze šablon od našich Shoptet Partnerů, měla by již být šablona upravená tak, aby pravidla přístupnosti splňovala – stejně jako šablony od Shoptetu. Za podobu a fungování partnerských šablon odpovídají autoři šablony. Případné připomínky nebo požadavky na úpravy je potřeba směřovat na ně.
Pokud máte šablonu e-shopu individuálně upravenou na míru pomocí HTML kódů, je odpovědnost za splnění požadavků na přístupnost na vás jako provozovateli e-shopu. Doporučujeme proto s autory úprav vždy vše důkladně zkonzultovat a zkontrolovat, že úpravy splňují pravidla a zásady přístupnosti.
Barevnost a kontrast
Přístupnost se týká i barevnosti vašeho e-shopu. Použité barvy by měly mít dostatečný kontrast, aby byl obsah čitelný i pro osoby se zrakovým omezením, jako je například porucha barvocitu (lidově známá jako „barvoslepost“). Dostatečný kontrast pomůže také všem návstěvníkům s méně kvalitními nebo špatně nastavenými displeji, a nebo například při horších světelných podmínkách – třeba když zákazníkovi svítí na displej slunce.
Jak se kontrast měří
Barevný kontrast udává rozdíl mezi barvou textu a pozadí, na kterém je text zobrazen. Měří se jako poměr svítivosti těchto dvou barev. Nejnižší kontrast je 1:1, kdy je barva písma a pozadí téměř stejná a text je tak prakticky neviditelný. Nejvyšší možná hodnota kontrastu je 21:1, což je například černý text na bílém pozadí.
Pro splnění požadavků přístupnosti se vychází ze standardů WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), které určují následující hodnoty kontrastu:
- minimální kontrast 4,5:1 – pro běžný text (v rámci úrovně přístupnosti WCAG AA),
- minimální kontrast 3:1 – pro velký text (nad 18 bodů, resp. 14 bodů tučný),
- ideální kontrast 7:1 – pro běžný text (pro nejvyšší úroveň přístupnosti WCAG AAA).
Pokud chcete, aby váš e-shop splňoval nejen minimum dané zákonem, ale byl opravdu dobře čitelný pro všechny uživatele, doporučujeme mířit právě na vyšší hodnoty kontrastu, tzn. na hodnotu 7:1 a vyšší.
Jak kontrast zkontrolovat
Zkontrolovat kontrast vámi použitých barev můžete pomocí mnoha nástrojů. Jedním z nich je například Contrast Checker od WebAIM. Kontrast barev ale můžete zkontrolovat i například v prohlížeči Chrome v jeho Nástrojích pro vývojáře.
Kontrast doporučujeme kontrolovat u všech nastavení barev v administraci, které ovlivňují zobrazení vašeho e-shopu zákazníkům. Jde například o nastavení barev a barevných schémat v Návrháři šablon, barvy dostupností produktů, barvy příznaků produktů a příznaků množstevních slev a slev X+Y. U systémově daných barev textů a prvků, které nastavením v administraci e-shopu nemůžete měnit, hlídáme správný kontrast za vás.
Uživatelský obsah
Za přístupnost obsahu, který na svůj e-shop vkládáte vy sami, odpovídáte vy jako provozovatel. Nejčastěji půjde o popisy produktů, obsah článků a stránek, různé typy bannerů, a nebo například jakýkoliv obsah, který vložíte prostřednictvím WYSIWYG textového editoru v administraci e-shopu. Na co se u vkládaného obsahu máte zaměřit?
- Správná struktura textů: Používejte nadpisy ve správné hierarchii (H1, H2, H3, ...), rozdělujte text do odstavců, a vhodně využívejte další formátování jako jsou odrážky, seznamy, vytučnění textu, apod. Texty vkládejte vždy jako skutečný text, a ne jako obrázky.
- Popisky obrázků (alt texty): Každý obrázek by měl mít vyplněný popisek (alternativní text), který vystihuje jeho obsah. Pomáhá to nejen nevidomým uživatelům se čtečkami, ale i SEO vašeho e-shopu.
- Texty v grafice: U bannerů a dalších grafických prvků se snažte omezit množství textu, který je součástí obrázku. Dlouhé texty by měly být raději samostatně jako běžný text.
- Videa: Pokud na e-shop umisťujete videa, měly by u nich být k dispozici titulky, a nebo přepisy, aby byly srozumitelné i pro uživatele se sluchovým omezením.