Přechod na Shoptet z jiného e-shopového řešení

Máte vlastní e-shop a chcete, aby běžel na platformě Shoptet? V tomto návodu naleznete, jak při přesunu e-shopového řešení postupovat. Shromáždili jsme pro vás potřebné informace, aby se přesun povedl správně. Připravili jsme pro vás také nástroje, které vám převod e-shopu na Shoptet maximálně usnadní a pomohou předejít případným nesnázím.

Převod dat ze starého e-shopu

Víme, že jste svůj e-shop dlouho a pečlivě budovali. S naším postupem o svá nejdůležitější data nepřijdete. Ukážeme si, jak ze svého starého e-shopu na Shoptet přenesete své produkty a zákazníky.

Produkty

Produkty lze do e-shopu přidávat ručně, tedy přímo v administraci po jednom. Pohodlnější a rychlejší variantu představuje hromadný import.

Pro hromadný import existují tři možná řešení:

  • Heureka XML feed,
  • hromadný import excelovou tabulkou,
  • hromadný import XML feedem.

Heureka XML feed

Pokud máte svůj starý e-shop propojený s Heurekou, máte z půlky vyhráno. Propojení probíhá pomocí tzv. Heureka XML feedu. Ten je díky specifickým požadavkům Heureky u všech e-shopů takřka shodný, a tak je import přes Heureka XML feed tím nejjednodušším způsobem importu produktů.

Postup importu naleznete v článku Naplňte zboží do e-shopu rychlostí feedu. Více informací o práci s feedem naleznete v nápovědě Heureka XML feedy.

Hromadný import excelovou tabulkou

Další možností je provést hromadný import excelovou tabulkou. Pro import použijte formát *.xlsx. Celý postup najdete v nápovědě Import produktů.

Připravili jsme pro vás také návody na převod dat pro nejrozšířenější e-shopová řešení:

Hromadný import XML feedem

Pro import za pomocí XML feedu je zapotřebí, aby feed odpovídal podporované specifikaci, tj. musí být validní. Více informací naleznete v nápovědě XML validace.

Tento soubor získáte v administraci svého starého e-shopu (většinou v kategorii Export produktů). Pokud nebude váš feed validní, bude třeba ho upravit podle specifikací *.xml souboru. Tuto úpravu doporučujeme přenechat vašemu programátorovi. Pokud nikoho takového k dispozici nemáte, můžete využít služeb našich externích partnerů.

Validní XML feed je také možné použít, pokud chcete svůj e-shop napojit na e-shop vašeho dodavatele a automaticky jeho produkty ve svém e-shopu aktualizovat. K tomuto napojení slouží Automatický import produktů a pro jeho použití je třeba mít feed připravený výhradně ve specifikaci RelaxNG. 

Zákazníci

Do nového e-shopu si můžete také naimportovat svou databázi registrovaných zákazníků. Importovat je možné informace, jako jsou např. fakturační a doručovací adresa, přidělené slevy, datum registrace a popřípadě speciální ceník. Databázi zákazníků můžete nahrát přes soubor *.csv, jehož specifikaci a další postup naleznete v článku Import zákazníků.

Co je třeba si ze starého e-shopu uložit?

Do nového e-shopu není možné importovat doklady (zálohové faktury a daňové doklady) a objednávky.

Pokud máte tyto dokumenty vytvořené ve svém starém e-shopu, nezapomeňte před ukončením e-shopu všechny objednávky a doklady z e-shopu exportovat a uložit si je do počítače. Budete je potřebovat v budoucnosti pro účetnictví. Po ukončení starého e-shopu zpravidla nebývá možnost se k těmto dokladům dostat.

Nastavení e-shopu

V této fázi máte už produkty a zákazníky převedené. Nyní je třeba nastavit, jak bude e-shop vypadat a jak se bude chovat.

Zachování pozic ve vyhledávačích

Přesměrování URL adres

Pomocí nástrojů pro přesměrování v administraci Shoptetu se snadno vyhnete riziku, že byste ztratili své vybudované pozice ve vyhledávačích, jako je Google nebo Seznam.

Jestliže zároveň měníte doménu e-shopu, ale URL adresa podstránek za lomítkem zůstává stejná, snadno tyto URL přesměrujete pomocí pravidel pro přesměrování domén.

URL adresy starých a nových stránek se však mohou lišit, i když nový e-shop poběží na stejné doméně jako ten původní. Bez přesměrování by se v takovém případě uživatelé dostávali na chybovou stránku 404. Tomu zabráníte pomocí přesměrování 301 provedeného podle návodu v článku Přesměrování adres (URL).

Pokud produkty importujete hromadným importem, použijte v záložce Produkty → Importvolbu Aktivovat přesměrování u změněných URL adres na nové. Chování se liší v závislosti na typu nahrávaného souboru: 

  • Soubor ve formátu *.csv nebo *.xlsx: přesměrování bude vytvořeno pouze v případě, že je aktivní doplněk Pokročilé SEO a v jeho nastavení je aktivována volba pro tvorbu automatických přesměrování.
  • Soubor ve formátu *.xml (jak Relax NG, tak dle specifikace Heureky): přesměrování je vytvořeno v případě aktivního doplněk Pokročilé SEO a aktivní možnosti pro tvorbu automatického přesměrování. Druhou možností je použití tagu <ORIG_URL>, který obsahuje původní URL adresu produktu. Pokud budou v XML souboru tento tag obsažen, přesměrování se vytvoří vždy, bez ohledu na to, jestli je doplněk Pokročilé SEO aktivní.

Při hromadném nahrání vám pak zbývá tedy dořešit jen přesměrování kategorií, článků a dalších podstránek, u kterých se oproti původnímu e-shopu změní URL.

Při ručním vytváření produktů je třeba ošetřit každé přesměrování ručně – ať už po jednotlivých URL adresách nebo pomocí importu přesměrovaných URL adres v záložce Marketing → Základní SEO → Přesměrování adres (URL).

Pokud je to možné, doporučujeme na původní řešení nějaký čas před začátkem přechodu nasadit Google Search Console a v měření pokračovat i na našem řešení. Nástroj vás postupně upozorní na neexistující URL adresy, které přechodem mohly vzniknout a budete je moci přesměrovat dodatečně podle návodu Přesměrování adres (URL).

Volba struktury URL adres

Tvar URL adres si lze zvolit v nastavení Marketing → Základní SEO. Jde o způsob, jakým způsobem bude e-shop generovat URL adresy. Ať už si vyberete kteroukoli strukturu, výsledkem budou vždy hezké URL (obrázek 01).

Obrázek 01
Obrázek 01

Design

Vzhled e-shopu významně ovlivňuje první dojem vašich zákazníků. Díky našim moderním šablonám, které si můžete přímo v administraci upravovat dle vlastních přání, lze vytvořit unikátní a moderní vzhled.

V administraci každého e-shopu (a to i testovacího) máte k dispozici několik šablon. Všechny šablony jsou připravené pro mobily i tablety. Všechno důležité o šablonách se dozvíte v článku Šablona obchodu.

Šablonu, kterou budete chtít pro e-shop využívat, si vyberete v administraci Vzhled a obsah → Šablony. V průběhu pronájmu si ji můžete kdykoliv změnit.

U šablony si následně můžete nastavit Barvy, Záhlaví webu, Rozvržení prvků na stránce nebo Bannery.

E-maily

V případě, že u svého starého poskytovatele máte také e-mailovou schránku, jsou dvě možnosti:

  • E-mail si necháte zaregistrovaný na externím hostingu (u svého poskytovatele domény) a na e-shopu si následně pouze nastavíte tento e-mail jako kontaktní.
  • E-mail přenesete k nám na hosting (v administraci domény) a e-maily budete moci otevírat v prohlížeči přes rozhraní e-shopu. V tomto případě bude potřeba si e-mailovou schránku znovu založit v administraci e-shopu Nastavení → Emaily → Emailové schránky. Vaše schránka bude po založení v administraci prázdná. Všechny staré e-maily si nezapomeňte buď přeposlat, nebo stáhnout a uložit.

Pro účely fakturace ze strany Shoptetu doporučujeme volit jinou e-mailovou schránku, než kterou jste si zakládali v administraci. Stejně tak by neměla být registrována u poskytovatele vaší domény pro případ výpadku.

Marketing

E-shop od Shoptetu vám umožňuje vybrat si z velkého množství marketingových nástrojů v administraci v sekci Marketing. Zde naleznete nastavení newsletterů, různých slev pro vaše zákazníky, Slovník pojmů a nastavení SEO. Všechny tyto nástroje si můžete nastavit i v testovacím režimu.

Kontrola nastavení

Před finálním spuštěním e-shopu do ostrého provozu a přesměrováním domény doporučujeme provést kompletní kontrolu veškerého nastavení. Tu můžete provést podle našeho doporučeného postupu.

Přesun domény

Až si budete jistí, že máte e-shop připravený, je možné provést finální krok. Tím je přesun domény. Od momentu přesunutí nasměrování domény na e-shop od Shoptetu se zákazníci při zadání domény do vyhledávače dostanou na váš nový e-shop, nikoliv na ten starý. Přesun domény je třeba nastavit v administraci e-shopu i v administraci domény.

Nejrychlejší a nejpohodlnější je přesun e-shopu na doménu s registrátorem Websupport. Ten díky automatizaci dokáže nastavit DNS záznamy zcela za vás a vy vše jen potvrdíte v administraci. Jednoduchý návod naleznete v článku Spuštění e-shopu na vlastní doméně – Websupport.

Doporučení na závěr

Pokud přechod na Shoptet teprve zvažujete a ještě pár týdnů potrvá, než se do něj fakticky pustíte, nastavte si na svůj aktuální e-shop Google Search Console. Díky ní budete moci schopni zjistit příčiny případných problémů, které by mohly výjimečně při migraci nastat, např. pokles pozic apod.

Je nutné, aby byl na webu nasazen ideálně několik týdnů před samotnou migrací, aby nasbíraná data tvořila dostatečný statistický vzorek. Jak už bylo napsáno výše, e-shopy od Shoptetu nabízí nástroje, jak takovým potížím předejít. Nicméně je lepší provést toto opatření preventivně.

Více o Google Search Console najdete v naší nápovědě nebo přímo v nápovědě Google.