Abyste se se svým e-shopem co nejlépe sžili, provedeme vás tím nejdůležitějším, co byste pro začátek měli znát. V tuto chvíli už máte vaši českou nebo slovenskou testovací verzi e-shopu založenou. Pokud ne, poradí vám článek Proces vzniku nového e-shopu.
Pokud k Shoptetu přecházíte od jiného poskytovatele, mysleli jsme i na vás. Přesně pro vás jsme připravili článek Přechod na Shoptet z jiného e-shopového řešení. Další informace najdete v sekci Přechod na Shoptet.
Pokud si plánujete pořídit od Shoptetu jen nový pokladní software pro správu kamenné prodejny, doporučujeme vám článek Pokladna, kde se dozvíte vše o jeho obsluze.
Tento článek jsme připravili, abychom vám pomohli se základním nastavením nového e-shopu. Projdeme společně ta nejdůležitější nastavení, která by měla předcházet momentu, než představíte svůj e-shop zákazníkům.
Při čtení postupujte po jednotlivých částech. Neobávejte se délky článku, na všechna nastavení máte dostatek času a samozřejmě se můžete k čemukoliv vrátit. Nejdříve si pročtěte část věnovanou prvnímu seznámení a vyzkoušejte, jak vám e-shop bude vyhovovat. Nastavení důležitá pro provoz provedete později.
V každé části e-shopu najdete odkazy přímo do Nápovědy, kde dostanete konkrétní návod, jak jednotlivé kroky provést.
Články v Nápovědě můžete vyhledávat pomocí pole pro vyhledávání v pravém horním rohu. Orientaci v Nápovědě vám usnadní také související články uvedené na konci každého článku.
Pokud budete mít jakoukoliv otázku na fungování e-shopu, můžete kontaktovat technickou podporu pomocí tlačítka Helpdesk v pravém horním rohu administrace, nebo zavolat na zákaznickou linku +420 604 600 444 (Po–Pá 8–18:30 h). S otázkami na naše služby se obracejte na obchodní oddělení na e-mailové adrese info@shoptet.cz.
Pokud je toto vaše první seznámení s Shoptetem nebo administrací e-shopu vůbec, zkoušejte, testujte a klikejte. Do objednání ostré verze je vše zcela nezávazné. Sžijte se s e-shopem a poznejte jeho výhody. Na formality a další kroky bude dostatek času ve třetí části návodu.
Nejprve si řekneme vše podstatné o vašem testovacím e-shopu. Ukážeme si hlavní nastavení vzhledu obchodu, protože ten je to hlavní, co vaše zákazníky v prvním okamžiku zaujme. Dále se podíváme na práci s kategoriemi, produkty, dopravami a objednávkami.
Abyste si mohli vyzkoušet opravdu všechno, váš testovací e-shop máte v nejvyšším tarifu Enterprise. To znamená, že můžete vyzkoušet ty nejlepší funkce a nástroje, které pro vás máme. Máte k dispozici testovací produkty zařazené do kategorií, testovací objednávky a další věci, na které se podíváme.
Jestliže se rozhodujete, který tarif pro vás bude ten pravý, můžete svoji testovací verzi na zkoušku přepnout do kteréhokoliv tarifu. Uděláte to z horní lišty vaší administrace pomocí tlačítka Tarif, platba a faktury, sekce Tarif. Po přepnutí zjistíte, kterými rozšířujícími funkcemi vámi zvolený tarif disponuje. Další rozšiřující funkce a doplňky můžete kdykoliv aktivovat nebo doobjednat na Shoptet Doplňky.
Pokud budete chtít vědět cokoliv ohledně tarifů, funkcí a doplňků, neváhejte se zeptat našich kolegů na info@shoptet.cz, kteří vám rádi poradí.
Po spuštění vašeho testovacího e-shopu je pro vás připraven interaktivní průvodce, který vám ukáže ta nejdůležitější nastavení. Doporučujeme vám podívat se na všechno, co nabízí. Jakmile si s průvodcem projdete všechny kroky, zmizí. Do té doby vám bude k dispozici po celou dobu testování v administraci pod levým menu.
Než začnete svůj e-shop plnit produkty, nastavte jeho vizuální podobu. Vybírejte, která ze šablon se vám bude nejvíce líbit. V testovací verzi jsou připravené produkty a kategorie, abyste si mohli udělat představu, jak se budou vaše produkty zobrazovat zákazníkům.
Vyzkoušet a nastavit si vzhled vašeho obchodu můžete nejsnadněji pomocí Návrháře šablon. U každé šablony můžete nastavit její barevnost i pozadí. Do záhlaví webu můžete přidat nejen název svého obchodu a logo. Upravit můžete i ostatní nastavení vzhledu.
Jestliže se vám nezobrazují na e-shopu provedené a uložené změny, zkuste vyprázdnit mezipaměť prohlížeče tlačítky Ctrl + Shift + Delete nebo Ctrl + F5 (pro Windows) nebo Shift + Cmd + Delete (pro MacOS).
Šablona e-shopu jde kdykoliv změnit. Její původní nastavení zůstane uložené, takže se k němu můžete kdykoliv vrátit. Pozdější změnu vzhledu nebo šablony navíc nijak neovlivní vaše data (produkty, zákazníci atd.), můžete bez obav přejít na některou z nových šablon, které postupně přidáváme.
Jestli chcete mít vzhled e-shopu originální a přizpůsobený na míru vám, vašemu zboží a zákazníkům, pak můžete vybírat z doplňků vzhledu od našich partnerů.
Vaše produkty jsou nejdůležitější složkou e-shopu, proto jsme jim věnovali velkou pozornost hned v několika článcích.
Než začnete přidávat do e-shopu své produkty, nastavte si, jestli jste plátci daně nebo ne. Daně ovlivňují ceny zboží ve vašem e-shopu, je tedy lepší nastavit je co nejdřív. Podrobné informace, jak vše správně v Shoptetu nastavit, najdete v článku Daně.
K tomu, aby se produkt na e-shopu v Shoptetu zobrazil, musí být přiřazený alespoň v jedné kategorii. Kategorie do velké míry rozhodují, jak přehledný bude e-shop pro vaše zákazníky. Pro lepší orientaci doporučujeme zvolit menší množství kategorií.
Produkty přidáváte v administraci v Produkty → Přehled tlačítkem Přidat (obrázek 02). Každý produkt, který přidáváte, nejprve umístíte do jeho výchozí kategorie. Poté můžete vyplnit ceny, přidat obrázky a doplnit všechny další užitečné informace pro vaše zákazníky.
S přidáním zboží s variantami vám pomůže článek Šablony variant. V zobrazení kategorií a detailu zboží si můžete nastavit, jak se budou kategorie a produkty zobrazovat vašim zákazníkům. Nastavit také můžete řazení produktů v kategoriích nebo vybrat produkty, které se budou zobrazovat na titulní straně.
Nedílnou součástí prodeje zboží, je i jeho cesta z e-shopu k zákazníkům. Využijte službu Shoptet Balíky a propojte se s přepravci přímo z administrace vašeho e‑shopu. Pro objednávání přepravy zásilek nebudete muset exportovat data, nahrávat je do více externích aplikací, ani platit poplatky navíc. Pomocí služby Shoptet Balíky zvládnete vše snadno na pár kliknutí z administrace e‑shopu a platit budete jen za samotnou přepravu. Veškeré podrobnosti najdete v článku Shoptet Balíky – základní informace]
Aby vám váš e-shop vydělával, musí vám zákazníci za objednávky zaplatit. Usnadněte jim placení pomocí platební brány Shoptet Pay, která nabízí jak online platby kartou, tak i další platební metody, včetně například platebních terminálů propojených s Shoptet Pokladnou.
Shoptet Pay usnadní nejen platby zákazníkům, ale přinese vám i snadnější správu plateb a objednávek, mimo jiné i díky propojení s vaší bankou. Veškeré podrobnosti k možnostem a funkcím služby najdete na webu Shoptet Pay.
Pro nastavení ostatních plateb (např. platba hotově při převzetí, platba dobírkou, apod.) postupujte podle článku Doprava a platby.
Než vám přijde vaše první objednávka, doporučujeme si objednávky a s nimi spojený systém fakturace správně nastavit. Každé objednávce můžete přiřadit různé stavy podle toho, v jaké fázi kompletace se nachází. Zákazníkům můžete posílat automatické informační e-maily, které se odešlou při změně stavu objednávky. Zákazníci tak budou informováni, v jakém stavu se jejich objednávka nachází.
Pokud provozujete e-shop i kamennou prodejnu, bude se vám hodit možnost mít pokladnu přímo od Shoptetu. Pokladnu můžete využívat i při prodeji v terénu díky propojení s mobilní tiskárnou.
V tuto chvíli jsme si společně prošli ta nejdůležitější nastavení e-shopu. Pokud jste předchozí část prošli pečlivě, máte e-shop nastavený tak, jak ho uvidí vaši zákazníci. Víte také, jaké dopravy zákazníkům nabídnete a jak vyřídíte objednávku.
V této části si společně nastavíme všechny formální náležitosti e-shopu, bez kterých se v podnikání neobejdete. Ukážeme, jak si objednat ostrou verzi. Nakonec přeneseme e-shop na vaši vlastní doménu.
Vaši zákazníci mají rádi transparentnost a pocit jistoty, kdy ví, na koho se mohou obrátit. Než váš e-shop navštíví první zákazníci, nastavte vaše kontaktní a fakturační údaje, stejně jako základní údaje o svém obchodu. Kontaktní údaje pomohou i nám v Shoptetu v komunikaci s vámi.
Při provozu e-shopu se pravděpodobně nevyhnete shromažďování osobních údajů vašich zákazníků. Pro tento případ jsme pro vás připravili článek o GDPR, kde se dozvíte všechny potřebné informace.
Nařízení GDPR jsme přizpůsobili i Univerzální obchodní podmínky pro e-shop, které máte už přichystané ve vašem e-shopu. Vzor najdete v Shoptet Univerzitě v sekci E-shop a právo (jedná se o ikonku čapky v horní liště vašeho e-shopu). Ke stažení zde naleznete např. také Univerzální podmínky ochrany osobních údajů, Formulář pro odstoupení od smlouvy nebo Formulář pro uplatnění reklamace. Tyto dokumenty si pečlivě zkontrolujte s právníkem a ověřte, že budou přesně odpovídat formě vašeho podnikání.
Pro provoz e-shopu potřebujete, aby zákazníci souhlasili s vašimi obchodními podmínkami a podmínkami práce s daty. S tím vám pomůže nastavení souhlasů.
V souvislosti s tzv. tlačítkovou novelou je třeba zajistit, aby zákazník při potvrzení objednávky obdržel obchodní podmínky v takové formě, která umožní jejich uchování a opakované zobrazení. Pro splnění této povinnosti je třeba obchodní podmínky přiložit v samostatné příloze nebo jako text v automatickém e-mailu s potvrzením objednávky zákazníkovi. Není možné zákazníkovi poskytnout na obchodní podmínky pouhý odkaz směřující na váš e-shop.
Ostrou verzi můžete pořídit v záhlaví administrace pomocí tlačítka Objednat nebo přímo v našem Ceníku. S jakoukoliv otázkou ohledně cen a tarifů se obracejte na naše kolegy na info@shoptet.cz.
Potom, co ostrou verzi objednáte, budou moci zákazníci váš e-shop najít ve vyhledávačích a objednávat vaše zboží. Pokud ještě nemáte vše hotové, pak můžete skrýt obsahu e-shopu před zraky zákazníků tak, že ho zabezpečíte vstupním heslem.
Po přechodu na ostrou verzi zůstanou všechna data, která jste na e-shop nahráli, nedotčená. Nemusíte se bát, že o své úpravy přijdete. Jedinou změnu představuje výbava funkcí, která závisí na objednaném tarifu. Váš testovací e-shop má nejvyšší tarif Enterprise, všechny ostatní tarify mají v ceně méně funkcí, ale jakoukoliv funkci si můžete kdykoli doobjednat.
E-shop můžete vylepšovat a přizpůsobit si ho na míru tak, aby vyhovoval a usnadňoval práci vám a byl přívětivý pro vaše zákazníky. Na výběru rozšiřujících funkcí a doplňků pracujeme nejen my, ale i naši prověření partneři. Vybírat můžete z různých kategorií na stránce Shoptet Doplňky.
Poté, co jste si objednali ostrou verzi, můžete e-shop přesunout na vaši vlastní doménu. Pokud tuto možnost nevyužijete, bude váš e-shop stále běžet u nás na adrese 12345.myshoptet.com
. Vlastní doména vám pomůže vyniknout a odlišit se od konkurence.
Nejrychleji přesunete e-shop na doménu od registrátora Websupport. Díky jimi vytvořené automatizaci je přesun velice jednoduchý a zvládne ho úplně každý.
Pokud máte doménu u jakéhokoliv jiného registrátora, pak vás správným postupem provede článek Spuštění e-shopu na vlastní doméně.
Doporučujeme nechat si zabezpečit komunikaci pomocí SSL certifikátu. Vaše stránka pak bude zasílat data pomocí HTTPS protokolu. Nejen, že toto zabezpečení vám přidá na důvěryhodnosti u zákazníků, ale weby s tímto certifikátem mají lepší možnost zapůsobit na internetové vyhledávače. Navíc zabezpečený protokol budete potřebovat i pro přihlašování zákazníků pomocí Facebooku. Certifikát je možné vygenerovat hned po přesunu e-shopu na vaši doménu.
Pokud jste dočetli až sem, máte svůj e-shop připravený na návštěvu vašich prvních zákazníků. Je to však jen začátek vaší cesty za úspěšným e-shopem. Další informace naleznete na stránkách Nápovědy, která popisuje celý náš systém a jeho fungování.
Aby se vaše podnikání úspěšně rozvíjelo dál, máme pro vás další inspiraci a zdroje na našem blogu nebo v našich školících aplikacích Shoptet Univerzita a Můj první e-shop. Užitečné tipy a triky naleznete také na Shoptet TV.
Abychom vám co nejvíce usnadnili práci při nastavování vašeho e-shopu, shrnuli jsme celý postup do seznamu kroků.