Zvláštní daňové režimy OSS a Reverse charge

Díky doplňku Mezinárodní prodej můžete ve vašem e-shopu využívat zvláštní daňové módy – OSS a Reverse charge pro prodej do zahraničí v rámci Evropské unie. Pokud si nejste jisti, jestli a jak se vás problematika těchto daňových režimů týká, přečtěte si článek na našem blogu. V něm jsou přehledně popsané případy, které mohou nastat.

Daňové režimy OSS a Reverse Charge je možné uplatnit pouze při prodeji do jiných členských států EU. Při prodeji do zemí mimo EU platí jiná pravidla, podrobnosti viz sekce TODO

OSS – One Stop Shop

OSS (One Stop Shop) je systém zjednodušeného vykazování a odvádění DPH pro firmy, které prodávají zboží a služby spotřebitelům v členských státech EU. Umožňuje podnikatelům se registrovat k odvodu DPH pouze v jedné zemi EU, prostřednictvím které podávají souhrnná přiznání a odvádějí DPH za všechny transakce v rámci EU. Tento systém tak usnadňuje plnění daňových povinností a snižuje administrativní zátěž. Bez tohoto systému by totiž firmy musely vykazovat a odvádět DPH v každé členské zemi EU zvlášť.

Kdy se mě OSS týká?

Pokud ve vašem e-shopu prodáváte zboží nebo služby koncovým zákazníkům do některé z členských zemí EU, a v aktuálním nebo předchozím kalendářním roce přesáhne celkový objem prodeje do těchto zemí hranici 10 000 EUR bez DPH, nastává pro vás povinnost odvádět DPH do všech členských zemí, kam zboží dodáváte. Buď se můžete k odvodu DPH registrovat v každé zemi zvlášť, a nebo pro zjednodušení využít právě režimu OSS a registrovat se do tohoto režimu.

Do limitu 10 000 EUR bez DPH se započítávají všechny prodeje do zemí EU uskutečněné na dálku (tzn. přes e-shop) a koncovým spotřebitelům (neplátcům DPH). V případě, že prodáváte zboží firmám nebo osobám, které jsou v některé z členských zemí evidování jako plátci DPH, využijte režimu přenesené daňové odpovědnosti, tzv. Reverse Charge.

Protože je hranice 10 000 EUR stanovená pouze pro zahraniční obchod, a je nižší než hranice pro registraci k plátcovství DPH v ČR (v roce 2024 byla tato hranice 1 milion Kč), týká se režim OSS i tuzemských neplátců DPH.

Registraci k OSS je nutné provést nejpozději do 10. dne měsíce následujícího po měsíci, ve kterém jste překročili tento limit. Podrobnosti k registraci najdete na webu Finanční správy.

O všech konkrétních povinnostech a postupech při prodeji do zahraničí a odvodu DPH se vždy poraďte se svými účetními a nebo daňovými poradci.

Příklad: V ČR jste vedení jako neplátci DPH. Ve vašem e-shopu prodáváte zboží i na Slovensko a do Maďarska. V roce 2023 jste do těchto zemí měli celkový objem prodeje koncovým spotřebitelům 9 523 EUR bez DPH. Limit 10 000 EUR jste tak nepřekročili. V roce 2024 se vám ale dařilo a na konci srpna jste měli celkový obrat prodeje na Slovensko a do Maďarska 11 500 EUR. Tím vám vznikla povinnost se buď přihlásit k odvodu DPH v obou zemích, a nebo se registrovat do systému OSS a DPH odvádět souhrně přes něj. V takovém případě by bylo vaší povinností se do OSS registrovat do 10. září 2024.

Jak aktivovat OSS v e-shopu?

Aktivovat režim OSS ve vašem e-shopu můžete v administraci v Nastavení → Základní nastavení → Daně v sekci Mezinárodní prodej a DPH zaškrtnutím volby OSS plátce a uložením změny. Poté se daňový mód automaticky aktivuje pro všechny nově přijaté objednávky, které splňují podmínky režimu OSS (podrobnosti k podmínkám v sekci Jak OSS v Shoptetu funguje?).

Aktivace OSS v e-shopu
Aktivace OSS v e-shopu

Způsob výpočtu konečné částky pro OSS

Volbou Způsob výpočtu konečné částky pro OSS určíte, jak se má vypočítávat finální částka objednávky, která spadá do režimu OSS.

Shora: Finální částka včetně DPH se pro zákazníka nemění. Mění se celková částka bez DPH, podle sazby cílové země. Například u objednávky v hodnotě 100 EUR včetně DPH bude zákazník platit vždy 100 EUR, nehledě na to z jaké je země. Sazba a výše DPH se ale bude lišit.

Zdola: Částka objednávky bez DPH zůstává stále stejná, a k ní se připočte sazba DPH podle příslušné země. Finální částka včetně DPH se tím pádem v košíku zákazníkovi automaticky přepočítá. Například u objednávky, která podléhá pouze standardní sazbě DPH a má celkovou hodnotu 1000 EUR bez DPH, by zákazník z ČR zaplatil 1210 EUR včetně DPH, zákazník ze Slovenska 1200 EUR, zákazník z Německa 1190 EUR apod.

Jak OSS v Shoptetu funguje?

Režim OSS se automaticky aktivuje u objednávek, kde zákazník vybere jako zemi doručení nějaký členský stát EU, a zároveň v objednávce neuvede DIČ. Na položky objednávky se automaticky aplikují daňové sazby cílové země. Finální částka, kterou bude zákazník platit, buď zůstane stejná, a nebo se automaticky přepočte. To závisí na vašem nastavení volby Způsob výpočtu konečné částky pro OSS v nastavení OSS (viz předchozí sekce Jak aktivovat OSS v e-shopu?).

V administraci se vám u takové objednávky (a u všech na ní navázaných dokladů) zobrazí upozornění, že je v daňovém módu OSS. Změnit daňový mód z OSS na jiný mód u již vytvořené objednávky by bylo možné pouze, pokud byste změnili zemi doručení.

příklad oss objednávky v adminu
příklad oss objednávky v adminu

Změna sazeb DPH probíhá automaticky u všech položek objednávky. K převodu sazeb dochází vždy v rámci typu daňové sazby. To znamená, že pokud podléhá položka ve výchozí zemi snížené sazbě, bude převedena na sníženou sazbu cílové země. Pokud podléhá standardní sazbě ve výchozí zemi, bude převedena na standardní sazbu cílové země. Pokud byste například měli položku, která v ČR podléhá standardní sazbě 21 %, v objednávce do Německa by se u ní automaticky aplikovala německá standardní sazba DPH ve výši 19 %.

V případě, že nějaký z vašich produktů podléhá v různých zemích EU různým typům sazeb (například v ČR nulové sazbě, v Itálii a Polsku snížené sazbě a v ostatních zemích standardní sazbě), můžete u daného produktu nastavit konkrétní typy sazeb pro jednotlivé země. Více podrobností najdete v sekci TODO.

Pro správný převod sazeb v rámci OSS je třeba, abyste v e-shopu používali pouze sazby vaší výchozí země pro daně. Doporučujeme využít výchozího nastavení daňových sazeb a výši sazeb manuálně neupravovat.

Například pokud je vaší výchozí zemí pro daň Česká republika, tak všude v e-shopu (u všech produktů, doprav, plateb, atd.) nastavujte pouze příslušné české sazby DPH.

Co když má produkt v různých zemích odlišné typy sazeb?

Pokud mají některé z vašich produktů v různých zemích EU různé daňové sazby (například v ČR podléhají standardní sazbě DPH, ale na Slovensku snížené sazbě DPH), můžete u těchto produktů typy sazeb pro jednotlivé země změnit, aby se u objednávek v režimu OSS sazba správně převedla.

V detailu produktu nebo varianty na záložce Ceník najdete sekci OSS sazby. V ní jsou všechny země doručení, které v e-shopu máte založené (a které jsou v EU). Pro každou zemi můžete změnit druh daňové sazby. Samotná výše (hodnota) daňové sazby je určena automaticky, na základě systémově nastavených výší sazeb pro jednotlivé země.

Nastavení různých typů sazeb pro jednotlivé země u konkrétního produktu
Nastavení různých typů sazeb pro jednotlivé země u konkrétního produktu

Nastavení OSS daňových sazeb u produktů je podporováno i v ručních a automatických importech. Více v článcích Import produktů a Automatické importy produktů.

Reverse Charge

Režim Reverse Charge, nebo také režim přenesení daňové povinnosti, se používá v rámci přeshraničního obchodu v EU mezi plátci DPH. V režimu Reverse Charge neodvádí DPH dodavatel (prodávající), ale povinnost vykázat a odvést DPH se přenáší na odběratele (kupujícího).

Kdy se mě Reverse Charge týká?

Pokud jste plátci DPH, a ve vašem e-shopu vytvoří objednávku zákazník, který je plátcem DPH v jiné členské zemi EU, měla by být tato objednávka v režimu Reverse Charge. Pro vás to znamená to, že v daňovém dokladu k takové objednávce musíte uvést nulové DPH a informaci o tom, že je doklad režimu přenesené daňové povinnosti.

Více informací o režimu Reverse Charge a o podmínkách, kdy se na vaše objednávky vztahuje, můžete najít na našem blogu.

O všech konkrétních povinnostech a postupech při prodeji do zahraničí a odvodu DPH se vždy poraďte se svými účetními a nebo daňovými poradci.

Jak Reverse Charge v Shoptetu funguje?

Ve výchozím nastavení jsou objednávky do módu Reverse Charge přepínány automaticky už při vytváření objednávky, a to na základě země doručení a odběratelem zadaného DIČ. Automatické aktivování módu Reverse Charge můžete vypnout, odškrtnutím volby Aktivovat automaticky při zadání DIČ odběratele v Nastavení → Základní nastavení → Daně na záložce Základní nastavení.

Nastavení automatické aktivaci Reverse Charge
Nastavení automatické aktivaci Reverse Charge

Automatické ověření platnosti DIČ v objednávce

Pokud při vytváření objednávky vybere zákazník jako zemi doručení nějaký členský stát EU, a zároveň uvede DIČ, spustí se na pozadí automatické ověření zadaného DIČ. Systém okamžitě v evropských veřejných databázích pro vyhledávání plátců DPH ověří, zda je DIČ platné a skutečně patří plátci DPH v EU. Pokud je ověření úspěšné a zákazník je určen jako plátce DPH, přepne se objednávka automaticky do režimu Reverse Charge, a přepočte se její částka na částku bez DPH.

PLACEHOLDER - nastavení při výpadku - jak to funguje?, jaký jsou stavy?

Ruční ověření platnosti DIČ v objednávce

Stav ověření platnosti DIČ si můžete zkontrolovat v detailu objednávky. Jedná se o barevnou tečku na řádku DIČ (VAT ID). ???Pokud se DIČ nepodaří ověřit, zobrazí se navíc upozornění v oranžovém boxu.???

Barvy tečky mají následující význam:

  • Zelená: DIČ bylo úspěšně ověřené a je platné. Zákazník by tak měl mít na Reverse charge nárok.
  • Červená: DIČ se nepodařilo ověřit a pravděpodobně není platné. Zákazník v tomto případě nemá na odpočet DPH nárok. Dodatečnou kontrolu můžete případně provést přes systém Vies.
  • Modrá: probíhá ověřování zadaného DIČ. Zkuste objednávku zkontrolovat za několik minut.

Status validace je možné změnit i ručně po kliknutí na tlačítko Fakturační údaje. V tabulce pak stačí pro řádek Validace DIČ změnit hodnotu na požadovanou.

V případě, že zjistíte, že zákazník nemá na daňový režim Reverse charge nárok, je třeba: 

  • Z fakturačních údajů vymazat neplatné DIČ.
  • Poté se vám odemkne možnost úpravy daňového režimu – změňte na hodnotu Normální nebo OSS.
  • Objeví se nové okno, kde můžete zvolit, zda sazby DPH u položek objednávky upravíte ručně nebo je necháte upravit automaticky.

Pokud změníte daňový režim objednávky a bude přičteno DPH, je možné z detailu objednávky odeslat e-mail s aktuální částkou objednávky, aby měl zákazník aktuální podklady k platbě. Ten si můžete definovat v Nastavení → Emaily → Informační emaily (více informací najdete v článku Informační e-maily). K tomuto e-mailu můžete přiložit fakturu a pomocí propisovací značky do něj můžete vyplnit platební údaje s částkami včetně DPH.

Pokud si zákazník zvolil platbu přes platební bránu, je možné po úpravě objednávky odeslat v informačním e-mailu tlačítko pro dodatečnou platbu. Návod, jak e-mail nadefinovat, najdete v článku Platební brány – zaslání odkazu pro dodatečnou platbu.

Prodej do zemí mimo EU

stručně popsat

O všech konkrétních povinnostech a postupech při prodeji do zahraničí a odvodu DPH se vždy poraďte se svými účetními a nebo daňovými poradci.