Obsah:
Co je služba Google Nákupy?
Kampaně v Google Nákupech patří mezi nejrentabilnější zdroj konverzí pro váš e-shop. Reklamy se můžou zobrazit nejen ve vyhledávání, ale i na dalších platformách Google. Výhodou této inzerce je velký zásah. Díky Google Nákupům můžete zobrazit konkrétní produkty svého e-shopu těm, kteří je právě hledají. Data pro reklamy jsou nahrávána pomocí XML feedu, a tak mohou být informace stále aktuální.
Jak Google Nákupy fungují?
- Nákupy Google uživatelům přinášejí informace o produktech, které zadáváte a pravidelně aktualizujete přímo vy, obchodníci. Informace o produktech se předávají například pomocí automatického stahování XML feedu, jak jste již zvyklí u ostatních vyhledávačů zboží.
- Po zadání vyhledávacího dotazu se výsledky hledání (tj. reklamy s produktovými informacemi) zobrazí v Nákupech Google, stejně jako na stránkách Google.cz v pravé postranní liště a v části pod vyhledáváním.
- V rozhraní Google Nákupy nelze zboží přímo nakupovat, slouží pouze pro vyhledání a porovnání hledaného produktu a k přesměrování na konkrétní obchod, který daný produkt nabízí.
Jak spravovat Google Nákupy v Česku a na Slovensku?
Pro založení nového účtu a následné založení kampaně na Slovensku platí níže uvedený postup. Jak ale postupovat, pokud chcete využívat Google Nákupy pro váš český i slovenský e-shop zároveň?
Doporučujeme vytvořit pro každou z domén jiný účet Google. Tento postup doporučuje i společnost Google. Pod nově vytvořeným účtem pak budete spravovat jak Google Nákupy, tak Google Ads.
Jak nastavím Google Nákupy?
Vytvoření účtu Google Ads
K provozu služby Google Nákupy je třeba mít vytvořený účet Google Ads. Pokud ho ještě nemáte, vytvořte jej podle návodu v našem článku Google Ads.
Registrace do Google Merchant Center
Jestliže máte účet založený, přejděte na stránku Merchant Center, kde se přihlásíte či zaregistrujete (obrázek 01).

obrázek 01
Propojení účtu AdWords a Merchant Center
Tvorba kampaní Google Nákupy probíhá v Google Ads. Proto potřebujeme tyto účty navzájem propojit. Více informací v nápovědě Google v článku Propojení účtů Merchant Center a Google Ads.
- V pravém horním rohu klikněte na ikonu francouzského klíče.
- Zvolte Propojení účtu a zůstaňte na záložce Google Ads.
- V sekci Další účty Google Ads klikněte na tlačítko Propojit účet (obrázek 02). Vyplňte Číslo zákazníka služby Google Ads. Zde zadejte číslo účtu Ads a klikněte na Přidat.

obrázek 02
Do kolonky Číslo zákazníka služby Google Ads vložte své číslo z profilu Ads. Naleznete jej v pravém horním rohu každé stránky ve své administraci Ads (obrázek 03).

obrázek 03
Ověření webu v Google Merchant Center
Pro aktivaci služeb Google Merchant Center je třeba ověřit svůj web. Více info v nápovědě Google v článku Propojení účtů Merchant Center a Google Ads.
- V levém menu přejděte do sekce Informace o firmě → Web.
- Zvolte Další možnosti ověření a možnost Značka HTML.
- Zkopírujte část značky mezi
<meta name=
a/>
. - Okopírovanou značku vložte do administrace Shoptet v Propojení → Google v záložce Nákupy do pole Ověřovací klíč (obrázek 04).

obrázek 04
Google Merchant Center požaduje dle svých zásad zabezpečení webových stránek inzerentů pomocí SSL certifikátu a protokolu HTTPS, který je na Shoptetu zdarma. Více informací o přechodu z HTTP na HTTPS najdete v článku HTTPS zabezpečení a SSL certifikát. |
Jak vložit XML feed s produkty?
Pomocí XML feedu nahrajete produkty z e-shopu do vašeho účtu Google Merchant Center.
Ověřte si, zda máte u produktů doplněné potřebné informace. Produkty s chybnými nebo nedostatečnými informacemi mohou být zablokovány a nebudou se zobrazovat ve vyhledávání. Při velkém množství chyb může být zablokován celý účet.
Chybovost dat si můžete ověřit v přehledu Merchant Center účtu. Mnohdy se například zapomíná na požadovanou Značku produktu a EAN.
Více podrobností o tom, které informace musí být uvedené ve zdroji dat, najdete v nápovědě Google v článku Specifikace produktových dat.
Byl váš účet Google Merchant Center zablokován? Nepropadejte panice. Opravte chybu, která zamítnutí způsobila a požádejte o novou kontrolu účtu. Víc informací v nápovědě Google v článku Zamítnutí účtu, zdroje nebo položek. |
Postup vložení feedu
V levém menu klikněte na možnost Produkty → Zdroje → Primární zdroje. Zde klikněte na tlačítko plus (obrázek 05).

obrázek 05
Tímto vstoupíte do rozhraní pro nastavení nového zdroje dat. Na první obrazovce zvolte Typ, Cílovou zemi, Jazyk a Cíle (Reklamy v Nákupech Google) (obrázek 06).
obrázek 06
Na další stránce zadejte Název primárního zdroje a zvolte možnost Plánované načtení (obrázek 07).
obrázek 07
Na obrazovce Nastavení zvolte hodnoty podle obrázku 08.
- Název souboru
- Frekvenci načtení (Denně)
- Čas načtení (např. 1:00)
- Časové pásmo - Středoevropský čas - Praha
- Adresu URL souboru: to je adresa XML feedu Google Nákupy (viz krok níže)

obrázek 08
Pro Google Nákupy využijte systémový XML feed, který naleznete v administraci Shoptetu. V Propojení → XML feedy zvolte feed Google nákupy (obrázek 09).

obrázek 09
Custom labels pro Google XML feed
V XML feedu pro Google podporujeme tag custom_label
. Díky tomuto tagu lze vložit vlastní hodnotu a následně s nimi v systému pracovat. Díku tomu tak lze lépe dělat segmenty, které lze využív v rámci reklam po všech stránkách.
Celkem je možné mít až 5 těchto tagů s označením 0 až 4. Tyto tagy budeme automaticky plnit příznaky. Výsledný tag bude vypadat např.: <custom_label_0>Akce</custom_label_0>
.
Automaticky se plní tak, že tři systémové příznaky Akce, Novinka a Tip tam jsou vždy obsaženy. Poté tam zbývají ještě 2 místa. Pokud jeden z příznaků Akce, Novinka či Tip nebude aktivní, doplní se až třemi vlastními příznaky.
Pokud jsou aktivní všechny tři systémové příznaky, pak se automaticky doplní pouze první 2 vlastní příznaky. Jejich pořadí nelze měnit.
Jak nastavit dostupnost produktů pro Google Nákupy?
Dostupnosti
V umístění Nastavení → Produkty → Dostupnosti si nastavte, jak se mají vaše dodací lhůty zobrazovat pro Google Nákupy. Klikněte na název dostupnosti, kterou chcete upravovat. V políčku Google Nákupy zvolte, jak se bude tato dostupnost zobrazovat v Google Nákupech.
Toto nastavení má pouze 4 schválené hodnoty. Jsou to: Prázdná hodnota, Skladem, Není skladem a Předobjednávka. Pokud nechcete, aby se produkt s danou dostupností přenášel do Google Nákupů, pak zvolte Prázdnou hodnotu (tedy prázdné nevyplněné pole).
Více informací o nastavení dostupností najdete v článku Dostupnosti.
V případě, že nastavení dostupností není přesné, tedy např. nabízíte na e-shopu nedostupný produkt jako dostupný na Google Nákupy, může Google váš účet pozastavit. Pokud k tomu dojde, opravte chybu, která zamítnutí způsobila a požádejte o novou kontrolu účtu. Víc informací v nápovědě Google v článku Zamítnutí účtu, zdroje nebo položek.
|
Kategorie
Google umí rozpoznat jen určité kategorie zboží. Tyto kategorie vyberete v Propojení → Google na záložce Nákupy v sekci Kategorie (obrázek 10).
Před tím je třeba spárovat výchozí kategorie v e-shopu s kategoriemi, které Google umí rozpoznat. V administraci v Produkty → Kategorie klikněte ve stromové struktuře na název konkrétní kategorie. V detailu kategorie na záložce Doplňková nastavení zvolte v příslušném poli vhodnou Google kategorii.
Pokud naopak nechcete, aby se do Google Nákupu přenášelo zboží z nějaké kategorie, pak tento přenos můžete zakázat v umístění Propojení → Google na záložce Nákupy v sekci Zakázat export z kategorií (obrázek 10).
Pokud vyberete kategorii, pak se spolu s ní vyberou i její podkategorie.

obrázek 10
Kde získat více informací?
- Podrobně vám oficiální Nápověda Google Merchant Center.
- Užitečné informace se dozvíte na blogu Zaklik.cz v článku Úvod do Shopping Ads a Produktových inzerátů.
- Můžete se kouknout na 9 tipů pro Google Nákupy od Matěje Slavíka.
- Přímo v Google Merchant můžete upravovat zdroj pomocí pravidel a vytvářet štítky, více v nápovědě Google v článku Nastavit pravidla pro zdroj.