Obsah:
Co je služba Google Nákupy?
Kampaně v Google Nákupech patří mezi nejrentabilnější zdroj konverzí pro váš e-shop. Reklamy se můžou zobrazit nejen ve vyhledávání, ale i na dalších platformách Google. Výhodou této inzerce je velký zásah. Díky Google Nákupům můžete zobrazit konkrétní produkty svého e-shopu těm, kteří je právě hledají. Data pro reklamy jsou nahrávána pomocí XML feedu, a tak mohou být informace stále aktuální.
Jak Google Nákupy fungují?
- Nákupy Google uživatelům přinášejí informace o produktech, které zákazníkům nabízíte. Ty se předávají prostřednictvím systémově generovaného XML feedu jako u ostatních vyhledávačů zboží.
- Po zadání vyhledávacího dotazu se výsledky hledání (tj. reklamy s produktovými informacemi) zobrazí v Nákupech Google, stejně jako na stránkách Google.cz v pravé postranní liště a v části pod vyhledáváním.
- V rozhraní Google Nákupy nelze zboží přímo nakupovat, slouží pouze pro vyhledání a porovnání hledaného produktu a k přesměrování na konkrétní obchod, který daný produkt nabízí.
Jak spravovat Google Nákupy v Česku a na Slovensku?
Pro založení nového účtu a následné založení kampaně na Slovensku platí níže uvedený postup.
Pokud chcete používat Google Nákupy zároveň v české republice i na Slovensku, doporučujeme vytvořit pro každou zemi jiný účet Google. Tento postup doporučuje i společnost Google. Pod nově vytvořeným účtem pak budete spravovat jak Google Nákupy, tak Google Ads pro každou zemi.
Jak nastavím Google Nákupy?
Vytvoření účtu Google Ads
K provozu služby Google Nákupy je třeba mít vytvořený účet Google Ads. Pokud ho ještě nemáte, vytvořte ho podle návodu v našem článku Google Ads.
Registrace do Google Merchant Center
Jestliže máte účet založený, přejděte na stránku Merchant Center, kde se přihlásíte nebo zaregistrujete.
Propojení účtu Ads a Merchant Center
Tvorba kampaní Google Nákupy probíhá v Google Ads, proto je nutné tyto dva účty propojit. Více informací najdete v nápovědě Google v článku Propojení účtů Merchant Center a Google Ads.
- V pravém horním rohu klikněte na Nastavení.
- Zvolte Propojené účty a zůstaňte na záložce Google Ads.
- V sekci Další účty Google Ads klikněte na tlačítko Propojit účet. Vyplňte Číslo zákazníka služby Google Ads. Číslo naleznete v pravém horním rohu každé stránky ve své administraci Ads.
- Pro dokončení propojení klikněte na tlačítko Odeslat žádost o propojení.
- Žádost je následně ještě třeba potvrdit v administraci Google Ads.
Ověření webu v Google Merchant Center
Pro aktivaci služeb Google Merchant Center je třeba ověřit svůj web. Více informací najdete v nápovědě Google v článku Ověření a nárokování webových stránek prodejny.
- Přes Nastavení přejděte do sekce Nástroje → Informace o firmě → Web.
- Pod nadpisem Ověřte svůj web vyberte možnost Přidejte značku HTML nebo nahrajte soubor HTML na svou webovou stránku a ponechte zvolenou první možnost Přidat značku HTML.
- Zkopírujte část značky mezi
<content="
a"/>
. - Okopírovanou značku vložte do administrace Shoptet v Propojení → Google v záložce Nákupy do pole Ověřovací klíč (obrázek 01).
obrázek 01
Google Merchant Center požaduje dle svých zásad zabezpečení webových stránek inzerentů pomocí SSL certifikátu a protokolu HTTPS, který je na Shoptetu zdarma. Více informací o přechodu z HTTP na HTTPS najdete v článku HTTPS zabezpečení a SSL certifikát. |
Jak vložit XML feed s produkty?
Pomocí XML feedu nahrajete produkty z e-shopu do vašeho účtu Google Merchant Center.
Ověřte si, jestli máte u produktů doplněné potřebné informace. Produkty s chybnými nebo nedostatečnými informacemi mohou být zablokovány a nebudou se zobrazovat ve vyhledávání. Při velkém množství chyb může být zablokován celý účet.
Chybovost dat si můžete ověřit v přehledu Merchant Center účtu. Mnohdy se například zapomíná na požadovanou značku produktu (Brand) a EAN (GTIN).
Více podrobností o tom, které informace musí být uvedené ve zdroji dat, najdete v nápovědě Google v článku Specifikace produktových dat.
Byl váš účet Google Merchant Center zablokován? Nepropadejte panice. Opravte chybu, která zamítnutí způsobila, a požádejte o novou kontrolu účtu. Více informací najdete v nápovědě Google v článku Zamítnuté účty, zdroje nebo položky ve službě Merchant Center. |
Postup vložení feedu
- V levém menu klikněte na možnost Produkty.
- Na posledním řádku vyberte možnost Vytvořit zdroj (pokročilá možnost) (obrázek 02).
- Tímto vstoupíte do rozhraní pro nastavení nového zdroje dat. Na první obrazovce zvolte Zemi prodeje, Jazyk a Cíle.
- Na další stránce zadejte Název primárního zdroje a zvolte možnost Plánované načtení.
obrázek 02
Na obrazovce Nastavení vyplňte následující:
- Název souboru: lze vyplnit libovolný název, podle kterého feed snadno identifikujete.
- Frekvenci načtení: doporučujeme ponechat hodnotu Denně.
- Čas načtení: lze zvolit libovolný čas. Systémový feed pro Google Nákupy je v Shoptetu aktualizován každou hodinu.
- Časové pásmo: (GMT+1:00) Středoevropský standardní čas (Praha).
- Adresu URL souboru: pro Google Nákupy využijte systémový XML feed, který naleznete v administraci Shoptetu. V Propojení → XML feedy zkopírujte URL adresu z řádku Google nákupy (Facebook katalog) (obrázek 03) a klikněte na volbu Vytvořit zdroj.
obrázek 03
Custom labels pro Google XML feed
V XML feedu pro Google podporujeme tag custom_label
. Díky tomuto tagu lze vložit vlastní hodnotu a následně s nimi v systému pracovat. Lze lépe vytvářet segmenty, které lze využít v rámci reklam. Celkem je možné mít až 5 tagů custom_label
s označením 0 až 4. Tagy se automaticky v rámci Shoptetu automaticky doplňují příznaky. Výsledný tag může vypadat např.: <custom_label_0>Akce</custom_label_0>
.
Do feedy jsou vždy prioritně doplněny tři systémové příznaky Akce, Novinka a Tip. Zbývající dvě místa jsou pak doplněny vlastními příznaky. Pokud systémové příznaky Akce, Novinka nebo Tip nejsou aktivní, doplní se dalšími vlastními příznaky v pořadí.
Google Parametry
Pro Google Nákupy je v případě některých podkategorií (např. Média, Oděvy a doplňky a Elektronika), nutné uvádět ve feedu povinné parametry.
Pokud by u produktů dané parametry nebyly nastaveny, produkty se budou moci zobrazovat, ale jejich výkon (z hlediska reklamy a prodeje) může být výrazně omezen.
Pro informace, jak lze jednotlivé povinné parametry pro feed v Shoptetu nastavit, přejděte na nápovědu Nastavení Google parametrů.
Jak nastavit dostupnost produktů pro Google Nákupy?
Dostupnosti
V umístění Nastavení → Produkty → Dostupnosti je třeba nastavit pro dostupnosti odpovídající hodnotu pro Google Nákupy.
- Klikněte na název dostupnosti, kterou chcete upravovat.
- V políčku Google Nákupy zvolte konkrétní dostupnost.
- Na výběr jsou pouze 4 předdefinované hodnoty. Jsou to: Prázdná hodnota, Skladem, Není skladem a Předobjednávka.
- Pokud nechcete, aby se produkt s danou dostupností přenášel do Google Nákupů, pak zvolte Prázdnou hodnotu (tedy prázdné nevyplněné pole).
Více informací o nastavení dostupností najdete v článku Dostupnosti.
V případě, že nastavení dostupností neodpovídá skutečnosti, tedy např. nabízíte na e-shopu nedostupný produkt jako dostupný pro Google Nákupy, může Google váš účet pozastavit. Pokud k tomu dojde, opravte chybu, která zamítnutí způsobila a požádejte o novou kontrolu účtu. Více informací najdete v nápovědě Google v článku Zamítnuté účty, zdroje nebo položky ve službě Merchant Center.
|
Kategorie
Google umí rozpoznat jen určité kategorie zboží. Kategorie, které odpovídají vašemu sortimentu, vyberete v Propojení → Google na záložce Nákupy v sekci Kategorie (obrázek 04).
obrázek 04
Poté je třeba spárovat výchozí kategorie v e-shopu s kategoriemi, které Google umí rozpoznat. V administraci v Produkty → Kategorie klikněte ve stromové struktuře na název konkrétní kategorie.
V detailu kategorie na záložce Doplňková nastavení zvolte v příslušném poli odpovídající Google kategorii.
Pokud je kategorie jako výchozí použita pro různorodé produkty, je možné použít párování na úrovni produktu.
V tomto případě přejděte do detailu konkrétního produktu na kartu Pokročilé. Pod nadpisem Párování kategorií vyberte ze seznamu odpovídající kategorii pro Google (obrázek 05). Párování kategorií na úrovni produktu je nadřazeno párování na úrovni kategorie.
obrázek 05
Pokud naopak nechcete, aby se do Google Nákupu přenášelo zboží z nějaké kategorie, pak tento přenos můžete zakázat v umístění Propojení → Google na záložce Nákupy v sekci Zakázat export z kategorií (obrázek 04).
Pokud vyberete kategorii, spolu s ní se vyberou i její podkategorie.
Kde získat více informací?
- Podrobně vám pomůže oficiální Nápověda Google Merchant Center.
- Užitečné informace se dozvíte na blogu Zaklik.cz v článku Úvod do Shopping Ads a Produktových inzerátů.
- Můžete se kouknout na 9 tipů pro Google Nákupy od Matěje Slavíka.
- Přímo v Google Merchant můžete upravovat zdroj pomocí pravidel a vytvářet štítky, více v nápovědě Google v článku Nastavit pravidla pro zdroj.