Svůj e-shop můžete propojit s detailními statistikami Google Analytics a pohodlně sledovat chování vašich návštěvníků přímo z administrace e-shopu. Můžete tak například zjistit, odkud k vašemu e-shopu přistupuje nejvíce zákazníků, přes jaká klíčová slova nejčastěji přicházejí, jaké kategorie nebo články jsou na vašem e-shopu nejnavštěvovanější a další užitečné informace.
Upozorňujeme, že při využívání nástroje Google Analytics dochází k předávání osobních údajů do USA, což je dle výkladové praxe dozorových orgánů v EU problematické a v rozporu s unijními předpisy na ochranu osobních údajů. Doporučujeme před aktivací tohoto nástroje prověřit aktuální právní situaci a posoudit rizika předávání osobních údajů mimo EU, případně zvážit zavedení dodatečných opatření.
Nejprve je třeba zaregistrovat se na Google Marketing Platform. V případě, že už používáte například Gmail nebo jinou službu od Google, můžete využít existující účet. Klikněte na tlačítko Get started today.
Poté klikněte na tlačítko Vytvořit, potvrďte obchodní podmínky a účet bude vytvořen.
Po vytvoření streamu se objeví potvrzovací obrazovka. Okno zavřete a přejděte do administrace e-shopu, kde je třeba propojení dokončit.
V administraci e-shopu přejděte na Propojení → Google → Analytics. Je třeba, abyste stále byli v prohlížeči přihlášení na Google účtu, pod kterým jste Google Analytics zakládali. Klikněte na tlačítko Napojit Google Analytics účet.
Otevře se vám stránka, kde potvrďte, že Google Analytics může Shoptetu poskytnout údaje o měření. Zobrazí se řádky s nabídkou propojení. Přejděte na výběr pod nadpisem Google Analytics 4, kde po rozkliknutí vyberete název příslušného streamu dat a klikněte na tlačítko Uložit (obrázek 01).
Vaše administrace je nyní propojena s Google Analytics 4. Návštěvy můžete ihned pozorovat v rámci přehledu v reálném čase.
Hodnotu objednávky při odesílání do Google Analytics rozdělujeme na hodnotu samotného zboží, cenu za dopravné a platby za transakci. U obchodů, které mají nastaveno, že jsou plátci DPH, odesíláme hodnoty bez DPH. Přehled zasílaných údajů naleznete v Tabulce 01.
Data objednávky | Název | Odesílaná data |
---|---|---|
Hodnota objednávky | Revenue | Objednávka bez DPH, dopravy a platby |
Doprava | Shipping | Celková cena dopravy a platby – včetně DPH |
Daň | Tax | Daň z celkové ceny objednávky (vč. dopravy a platby) |
Měna | Currency | Měna objednávky |
Cena | Price | Jednotková cena bez DPH |
Statistiky e-shopu (Statistiky → Objednávky a obraty, Statistiky → Celkové statistiky) se generují z objednávek, které máte v administraci skutečně přijaté a můžete je najít v sekci Objednávky → Přehled.
V případě Google Analytics jsou informace o tržbách závislé na trackingovém kódu, který se načítá na stránkách e-shopu.
Důvodů, proč se realita objednávek s daty v Google Analytics liší, může být několik:
Před nasazením nové cookie lišty (od 1. 1. 2022), se data zpravidla rozcházely maximálně o 10 %. Po nasazení nové cookies lišty, může být rozdíl ještě vyšší, protože pro zákazníky je odmítnutí sběru dat jednodušší.
Po ukončení podpory Universal Analytics ze strany Google a přechodu na Google Analytics 4 v roce 2023 jsme zaregistrovali zvýšený počet hlášení o tom, že se do Google Analytics nepřenáší některé sledované události (jako např. addToCart, purchase, apod.). Ukázalo se, že tento problém se objevuje u účtů, které byly z Universal Analytics na novější Google Analytics 4 zmigrovány kliknutím na volbu „Přejít na GA4“ nabízenou v administraci Google Analytics. Tímto způsobem došlo k propojení starého kódu používaného v rámci Universal Analytics, a nového způsobu měření v rámci Google Analytics 4, a právě tento způsob propojení může v některých případech vést k problémům s propisováním událostí.
Pokud se vám do Google Analytics nepropisují některé události, doporučujeme tedy nejprve ověřit, zda váš účet nepoužívá dané propojení starého kódu s Google Analytics 4. To můžete ověřit v Google Analytics tak, že v dolním rohu kliknete na ozubené kolečko (menu Nastavení) a zvolíte možnost „Asistent nastavení“. Pokud se vám na této stránce v její horní části zobrazí modrý box, který je vidět na Obrázku 02, pak právě používáte propojení starých Universal Analytics a nových Google Analytics 4.
V takovém případě je toto propojení nutné zrušit. Nejprve klikněte na modré tlačítko Otevřít propojenou položku v modrém boxu, a na další stránce klikněte na tlačítko Odpojit (viz Obrázek 03).
Pokud se vám události nepřenáší ani desítky hodin po zrušení propojení starého měření, a nebo na uvedené stránce s nastavením modrý box s informací o propojení nevidíte a zároveň se vám některé události nepřenáší, napište nám prosím na info@shoptet.cz, abychom mohli vaší situaci dále prověřit.