Obsah:
O službě Google Analytics
Svůj e-shop můžete propojit s detailními statistikami Google Analytics a pohodlně sledovat chování vašich návštěvníků přímo z administrace e-shopu. Můžete tak například zjistit, ze kterých webů k vašemu e-shopu přistupuje nejvíce zákazníků, přes jaká klíčová slova vaše stránky nejčastěji nacházejí, jaké kategorie nebo články jsou na vašem e-shopu nejnavštěvovanější a mnohé další užitečné informace.
Jak se zaregistruji na Google Analytics?
Nejprve je třeba zaregistrovat se na Google Marketing Platform. V případě, že již využíváte například Gmail, nebo jinou službu od Google, můžete využít již existující účet. Klikněte na Start for free (obrázek 01).

obrázek 01
Vyplňte údaje o vaší stránce. Zvolte typ Website a zadejte údaje o vaší doméně (obrázek 02). Zcela dole na stránce zvolte Get tracking ID. Po odsouhlasení obchodních podmínek je váš účet založen.

obrázek 02
Během vytváření samotné služby pak v sekci Nastavení služby mezi rozšířenými možnostmi zvolte Vytvoření služby Universal Analytics (obrázek 03).
Po založení této verze GA lze standardně napárovat účet v administraci Shoptetu. Nové účty vytvořené jako Google Analytics 4 zatím není možné do administrace napojit.
obrázek 03
Jak integruji GA do administrace?
V administraci e-shopu přejděte na Propojení → Google → Analytics. Je třeba, abyste stále byli v prohlížeči přihlášení na vašem Gmail účtu. Klikněte na tlačítko Napojit Google Analytics účet (obrázek 04).

obrázek 04
Otevře se vám stránka, kde potvrďte, že Google Analytics může Shoptetu poskytnout údaje o měření. Klikněte na tlačítko Accept.
Zvolte v administraci účet, který chcete sledovat (obrázek 05). Na jednom Gmail účtu je možné mít několik zadaných stránek. Zvolte profil, který odpovídá vaší doméně. Po výběru účtu klikněte na tlačítko Uložit.

obrázek 05
Vaše administrace je nyní propojena s Google Analytics. Data můžete pozorovat v sekci Statistiky → Návštěvnost. Většinou se načítají se zpožděním jeden až dva dny. Pokud je váš obchod zcela čerstvě nastaven, budou zřejmě statistiky ukazovat upozornění, že data nejsou dostupná.
Měření ecommerce – elektronický obchod
Pomocí měření elektronického obchodu lze zjistit které produkty návštěvníci koupili, v jakém množství a jaké tržby tyto produkty přinesly. V naší administraci je elektronický obchod již ve výchozím stavu povolen.
Ecommerce je třeba ještě povolit přímo ve službě Google Analytics. Klikněte na kartu Správce a vyberte Nastavení elektronického obchodu. Zde aktivujte přepínač, klikněte na Další a zvolte Odeslat. Stránku uložte (obrázek 06).
Google má k dispozici podrobnější návod Nastavení měření elektronického obchodu.

obrázek 06
Enhanced ecommerce – rozšířený elektronický obchod
Přehled Rozšířený elektronický obchod neboli Enhanced ecommerce umožňuje sledovat podrobnější data o objednávkách a chování zákazníků na webu. Konkrétně tento přehled přináší:
- Možnost lépe vyhodnocovat výkon obchodu a marketingových kampaní.
- Rozšíření dostupných statistik v účtu Google Analytics o:
- měření slevových kuponů
- měření značky prodaného produktu
- měření kategorie prodaného produktu
- měření varianty produktu
- měření vložení produktu do košíku i jeho odebrání z košíku
Bližší informace o přehledech, které elektronický obchod nabízí, se dozvíte v článku Přehledy rozšířeného elektronického obchodu.
Jak nastavit přehled enhanced ecommerce?
Přehled Enhanced ecommerce si musíte ve svém Google Analytics účtu zapnout (viz video). Na straně e-shopu je toto pokročilé měření už aktivováno automaticky.
Přejděte do účtu Google Analytics v části Správce → Výběr dat → Elektronický obchod.
Měření hodnoty transakcí
Od 28. února 2018 jsme změnili hodnotu objednávky odesílanou do Google Analytics a také do reklamních systémů (AdWords, Sklik, Facebook). Rozdělujeme hodnotu samotného zboží a cenu za dopravné a platby za transakci. Pro plátce DPH odesíláme hodnoty bez DPH. Podrobnosti k této změně jsme podrobněji popsali v článku o původním způsobu měření.
Tato změna se nedotkla všech e-shopů stejně. Záleží na tom, kdy byly na Shoptetu spuštěné:
- E-shopy spuštěné na Shoptetu po 28. únoru 2018 mají „nové“ měření automaticky nastavené
- Pro e-shopy spuštěné před 28. únorem 2018 jsme z důvodu zachování konzistence dat připravili volbu pro přepnutí typu odesílaných informací. V administraci je automaticky nastaven původní způsob měření (tzn. sjednocená cena objednávky a vždy cena s DPH). Pro přepnutí přejděte v administraci do Nastavení → Objednávky → Ostatní nastavení a v dolní části deaktivujte volbu Použít původní měření.