Obsah:
O službě Google Analytics
Svůj e-shop můžete propojit s detailními statistikami Google Analytics a pohodlně sledovat chování vašich návštěvníků přímo z administrace e-shopu. Můžete tak například zjistit, odkud k vašemu e-shopu přistupuje nejvíce zákazníků, přes jaká klíčová slova nejčastěji přicházejí, jaké kategorie nebo články jsou na vašem e-shopu nejnavštěvovanější a další užitečné informace.
Upozorňujeme, že při využívání nástroje Google Analytics dochází k předávání osobních údajů do USA, což je dle výkladové praxe dozorových orgánů v EU problematické a v rozporu s unijními předpisy na ochranu osobních údajů. Doporučujeme před aktivací tohoto nástroje prověřit aktuální právní situaci a posoudit rizika předávání osobních údajů mimo EU, případně zvážit zavedení dodatečných opatření. |
Jak zaregistrovat Google Analytics 4?
Nejprve je třeba zaregistrovat se na Google Marketing Platform. V případě, že už používáte například Gmail nebo jinou službu od Google, můžete využít existující účet. Klikněte na tlačítko Get started today.
Založení účtu
- Jako první krok vyplňte název účtu.
- Účet může obsahovat více měření, proto je vhodné uvést jednoznačný název pro snazší identifikaci.
- Zvolte, jaké chcete Googlu poskytovat údaje o vašem účtu.
- Vložte název webu bez www a https.
- Název slouží pouze k pojmenování v rámci Google Analytics a doporučujeme za pomlčku uvést i informace, že se jedná o verzi měření Google Analytics 4. Na přehledu služeb bude pak hned zřejmé, o jaký typ měření se jedná (např. Mujeshop.cz – GA4).
- Vyplňte časové pásmo a měnu e-shopu.
- V posledním kroku vyplňte informace o své firmě – odvětví, velikost firmy a jak plánujete Google Analytics využívat.
Poté klikněte na tlačítko Vytvořit, potvrďte obchodní podmínky a účet bude vytvořen.
Založení streamu pro měření
- Vyberte platformu, pro kterou měření vytváříte. V případě e-shopů se jedná o Web.
- Vyplňte pole Adresa URL webu a Název streamu.
- Do názvu streamu opět použijte takový název, který vám umožní jednoznačnou identifikaci.
Po vytvoření streamu se objeví potvrzovací obrazovka. Okno zavřete a přejděte do administrace e-shopu, kde je třeba propojení dokončit.
Jak integrovat Google Analytics 4 do administrace?
V administraci e-shopu přejděte na Propojení → Google → Analytics. Je třeba, abyste stále byli v prohlížeči přihlášení na Google účtu, pod kterým jste Google Analytics zakládali. Klikněte na tlačítko Napojit Google Analytics účet.
Otevře se vám stránka, kde potvrďte, že Google Analytics může Shoptetu poskytnout údaje o měření. Zobrazí se řádky s nabídkou propojení. Přejděte na výběr pod nadpisem Google Analytics 4, kde po rozkliknutí vyberete název příslušného streamu dat a klikněte na tlačítko Uložit (obrázek 01).
obrázek 01
Vaše administrace je nyní propojena s Google Analytics 4. Návštěvy můžete ihned pozorovat v rámci přehledu v reálném čase.
Měření hodnoty transakcí
Od 28. února 2018 jsme změnili hodnotu objednávky odesílanou do Google Analytics a také do reklamních systémů (Ads, Sklik, Facebook). Rozdělujeme hodnotu samotného zboží a cenu za dopravné a platby za transakci. Pro plátce DPH odesíláme hodnoty bez DPH. Podrobnosti k této změně jsme podrobněji popsali v článku o původním způsobu měření.
Tato změna se nedotkla všech e-shopů stejně. Záleží na tom, kdy byly na Shoptetu spuštěné:
- E-shopy spuštěné na Shoptetu po 28. únoru 2018 mají „nové“ měření automaticky nastavené.
- Pro e-shopy spuštěné před 28. únorem 2018 jsme z důvodu zachování konzistence dat připravili volbu pro přepnutí typu odesílaných informací. V administraci je automaticky nastaven původní způsob měření (tzn. sjednocená cena objednávky a vždy cena s DPH). Pro přepnutí přejděte v administraci do Nastavení → Objednávky → Ostatní nastavení a v dolní části deaktivujte volbu Použít původní měření.
Proč se liší statistiky tržeb mezi Google Analytics a e-shopem?
Statistiky e-shopu (Statistiky → Objednávky a obraty, Statistiky → Celkové statistiky) se generují z objednávek, které máte v administraci skutečně přijaté a můžete je najít v sekci Objednávky → Přehled.
V případě Google Analytics jsou informace o tržbách závislé na trackingovém kódu, který se načítá na stránkách e-shopu.
Důvodů, proč se realita objednávek s daty v Google Analytics liší, může být několik:
- Cookies: po novele o sběru cookies má zákazník snazší možnost odmítnutí marketingových a analytických cookies. Pokud analytické a marketingové cookies odmítne, trackingový kód se nespustí.
- Adblock a podobné addony, které blokují sběr dat.
- Ostatní chyby na straně prohlížeče: sběr dat probíhá přes trackingový kód a může dojít k situacím, kdy jeho načtení selže nebo se nestačí načíst celý. Situace může nastat v případě rychlého procházení a zavírání stránek nebo pomalého připojení.
Před nasazením nové cookie lišty (od 1.1.2022), se data zpravidla rozcházely maximálně o 10 %. Po nasazení nové cookies lišty, může být rozdíl ještě vyšší, protože pro zákazníky je odmítnutí sběru dat jednodušší.