Obsah:
Import produktů
Import produktů vám usnadní práci při zadávání nových produktů do e-shopu. Pokud chcete do e-shopu přidat například 1 000 položek, zabralo by příliš mnoho času přidávat je po jedné. Ač vám může import produktů připadat složitý, po prvním nahrání zjistíte, že tomu tak není.
Následující návod vám vysvětlí jednotlivé kroky potřebné ke správnému nastavení importu. Seznámíte se se značkami, které jsou pro systém Shoptetu přípustné. Dozvíte se také, jak si vytvořit vzor pro import.
Pokud se chcete dovědět více informací o pravidelných importech dat, například od dodavatelů, přečtěte si článek Automatické importy produktů.
Import produktů naleznete v administraci e-shopu pod záložkou Produkty → Import. Importovat produkty můžete ze souboru s příponou *.xlsx, *.csv nebo *.xml. CSV soubor musí mít kódování Windows-1250 (CP-1250). Formát *.xls není podporován.
O importu ve formátu *.xml se dozvíte více v článku XML validace.
My si ukážeme, jak importovat ve formátu *.xlsx. Jeho použitím odpadá řada dodatečných nastavování. Budete potřebovat software podporující *.xlsx, tedy Microsoft Excel, Google Tabulky nebo Libre Office (zdarma).
Pro import produktů pomocí formátu *.xlsx nepodporujeme buňky obsahující vzorec. |
Vytvoření vzorového souboru pro import
Pokud potřebujete pomocí exportu a importu upravit jen některé vlastnosti produktu, použijte podrobný návod v článku Export produktů. Úplný export používejte jen v případě, že přenášíte do e-shopu velké množství zcela nových produktů. Vyhnete se situaci, kdy byste omylem změnili produkt již existující. Vzorový úplný import doporučujeme používat jen při plnění nového e-shopu produkty.
|
Jako vzor pro budoucí import použijeme export produktů přímo z administrace Shoptetu. Ukážeme si, jak exportovat soubor se všemi dostupnými značkami (tedy všemi sloupci tabulky), které Shoptet používá. Tak budete mít jistotu, že žádnou z vlastností produktu nevynecháte. Vyhnete se tak dodatečnému a zdlouhavému nastavování produktů v administraci.
Pro exportovaný soubor použijeme formát *.xlsx.
- Vstupte do administrace svého e-shopu, Produkty → Export (obrázek 01).

obrázek 01
- Vyberte záložku Export.
- Z nabídky vyberte možnost Vytvořit vlastní typ exportu:
- Zvolte nadpis (např. Úplný).
- Ve všech nabídkách níže vyberte možnost Označit vše.
- Klikněte na tlačítko Uložit.
- Vraťte se do záložky Export.
- Typ zvolte vlastní: Úplný.
- Formát zvolte *.xlsx.
Ostatní nastavení vynechejte a klikněte na tlačítko Exportovat.
Je třeba si uvědomit, že i při dodržení tohoto postupu mohou některé značky v tabulce chybět. Typickým příkladem je DPH. Pokud máte v administraci e-shopu nastaveno, že nejste plátcem DPH, tak export nebude zahrnovat značky, které se k placení DPH vztahují.
Pravidla importu
Aby byly produkty úspěšně naimportovány, je potřeba údaje vyplnit podle následujících pravidel:
- Sloupce code, pairCode a name jsou vždy první zleva.
- Na pořadí ostatních sloupců nezáleží.
- Řádky produktů na sebe musí navazovat – není možné mít prázdné řádky.
- Např. pokud máte uprostřed souboru několik prázdných řádků, systém je vyhodnotí jako konec importu.
- Sloupce označené jako nepovinné nemusí být v importovaném souboru uvedeny.
- Pokud upravujete produkty, které v e-shopu již existují, můžete uvést jen ty sloupce, které chcete změnit.
- Nenechávejte v importním souboru prázdné sloupce a prázdné řádky.
- Sloupce označené jako povinné (code, pairCode, name) musí být v souboru uvedeny vždy. Platí to v případě nového produktu i v případě, že importem upravujete již existující produkty. Nové produkty navíc vyžadují v importu i sloupce price a description, aby mohly být založeny. Při úpravě již existujících produktů tyto dva sloupce není třeba dále uvádět.
Je rozdíl mezi:
|
Tabulka značek a pravidel
Následující tabulka ukazuje seznam všech značek (v případě importní tabulky sloupců), se kterými se v exportu a importu Shoptetu setkáte. Každá značka zastupuje vlastnost některé z položek ve vašem e-shopu.
V tabulce naleznete informace, jestli se jedná o značku povinnou, její možné hodnoty a stručný popis. V popisu najdete informace, které do políček ve sloupcích tabulky budete vyplňovat.
Název sloupce | Povinný | Možné hodnoty | Popis |
---|---|---|---|
code |
ano |
|
Kód produktu nebo varianty. Musí být jedinečný v rámci celého e-shopu. Kód produktu může mít maximálně 64 znaků. |
pairCode |
ano |
|
Párovací kód označující variantu produktu. Všechny varianty jednoho produktu musí mít stejný párovací kód. V případě, že vaše produkty varianty nemají, ponechte sloupec pairCode prázdný. pairCode může obsahovat znaky 0-9 a A-Z. Nesmí obsahovat speciální znaky. |
name |
ano |
|
Název produktu. |
guid |
ne |
|
Interní údaj Shoptetu. Není nutné věnovat mu při importu pozornost. |
externalId |
ne |
|
Tato značky, resp. její hodnota, pomáhá spárovat varianty s konkrétním produktem. Při jejím použití odpadá nutnost v souboru *.xml uvádět vždy ostatní varianty. Políčko může obsahovat znaky 0-9 a A-Z. |
appendix |
ne |
|
Doplněk názvu. Lze do něj propisovat akční nabídky a dárky, více informací najdete v článku Doplněk produktu a dárky. |
shortDescription |
ne |
|
Stručný popis produktu. Tento popis se zobrazuje např. ve výpisu kategorie produktu nebo se exportuje vyhledávačům zboží. |
description |
ne |
|
Podrobný popis produktu. Zobrazuje se v detailu produktu. |
supplier |
ne |
|
Dodavatel produktu. |
manufacturer |
ne |
|
Výrobce produktu. |
metaDescription |
ne |
|
Meta popisek produktu. |
itemType |
ne |
|
Druh položky: Zde můžete zvolit, zda se jedná o nový produkt (product), bazarový produkt (bazaar) nebo službu (service). Tato informace se bude odesílat do vyhledávačů zboží. |
setItem |
ne |
|
Výčet položek sady. Pokud sada obsahuje více položek, používají se názvy sloupců setItem;setItem2;setItem3;... |
ean |
ne |
|
EAN produktu nebo varianty. Může mít až 14 míst. |
productNumber |
ne |
|
Produktové číslo produktu nebo varianty (ISBN). |
partNumber |
ne |
|
Číslo dílu výrobce (MPN) u produktu nebo varianty. |
serialNumber |
ne |
|
Sériové číslo produktu nebo varianty. |
plu |
ne |
|
PLU (kód pro dohledání ceny) produktu nebo varianty. |
defaultImage |
ne |
|
Absolutní cesta k obrázku u varianty produktu. Ke každé variantě produktu lze přiřadit jeden obrázek. |
image |
ne |
|
Absolutní cesta k obrázku produktu. Při importu více obrázků lze použít názvy sloupců image2, image3. Zároveň je ale nutné mít v souboru i sloupec image. |
imageDesc |
ne |
|
Alternativní popis obrázku. Při importu více obrázků lze použít názvy sloupců imageDesc2, imageDesc3. Zároveň je ale nutné mít v souboru i sloupec image. |
defaultCategory |
ne |
|
Výchozí kategorie. Jedná se o kategorii, ve které je produkt na e-shopu umístěn. Sloupec defaultCategory je třeba vyplnit, aby se zboží na e-shopu zobrazilo. Více v Import kategorií. |
categoryText |
ne |
|
Zařazení produktu do další (jiné) kategorie, než je výchozí defaultCategory. Pokud produkt chcete umísit do více kategorií v různých stromech, je třeba přidat sloupec categoryText2, categoryText3 atd. |
price |
pro nové produkty ano |
|
Cena produktu nebo varianty, uvádí se pouze číselná hodnota bez speciálních znaků. Cenu uveďte u každého produktu a každé varianty. Pokud již produkt na e-shopu existuje, sloupec nemusí být v importu uveden. |
priceRatio |
ne |
|
Cenový koeficient. Cena produktu se počítá vynásobením zadané ceny a tohoto koeficientu. Pokud chcete, aby výsledná cena byla stejná jako v políčku Cena, nastavte koeficient na 1. |
standardPrice |
ne |
|
Původní cena produktu nebo varianty. |
purchasePrice |
ne |
|
Nákupní cena produktu nebo varianty. |
currency |
ne |
|
Kód měny, ve které je uvedena cena produktu nebo varianty. |
includingVat |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda jsou uvedené ceny bez DPH nebo včetně. DPH. Hodnota 0 je určena pro bez DPH a hodnota 1 je určena pro včetně DPH. |
percentVat |
ne |
|
Procentuální sazba daně produktu nebo varianty. |
actionPrice |
ne |
|
Akční cena produktu. Více v Import akční ceny. |
actionFrom |
ne |
|
Od jakého data bude platit akční cena (formát YYYY-MM-DD). |
actionUntil |
ne |
|
Do jakého data bude platit akční cena (formát YYYY-MM-DD). |
minimumAmount |
ne |
|
Minimální objednatelné množství. |
maximumAmount |
ne |
|
Maximální objednatelné množství. |
freeShipping |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda bude mít produkt povolenou dopravu zdarma. |
freeBilling |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda bude mít produkt povolenou platbu zdarma. |
maxDiscount |
ne |
|
Uvádí maximální možnou slevu. Zadávejte bez procent, pouze číslo. |
applyDiscountCoupon |
ne |
0;1 |
Umožňuje nastavit u jednotlivých položek, zda je pro ně možné použít slevový kupon. Hodnota 1: slevový kupon bude možné použít. Hodnota 0 nebo nevyplněná hodnota: slevový kupon nebude možné na položku aplikovat. |
applyLoyaltyDiscount |
ne |
0;1 |
Umožňuje nastavit u jednotlivých položek, zda je na ně možné uplatnit věrnostní slevu. Hodnota 1: věrnostní slevu bude možné uplatnit. Hodnota 0 nebo nevyplněná hodnota: věrnostní slevu nebude možné na položku aplikovat. |
applyQuantityDiscount |
ne |
0;1 |
Umožňuje nastavit u jednotlivých položek, zda je na ně možné uplatnit množstevní slevu. Hodnota 1: množstevní slevu bude možné použít. Hodnota 0 nebo nevyplněná hodnota: množstevní slevu nebude možné na položku aplikovat. |
applyVolumeDiscount |
ne |
0;1 |
Umožňuje nastavit u jednotlivých položek, zda je na ně možné uplatnit objemovou slevu. Hodnota 1: objemovou slevu bude možné použít. Hodnota 0 nebo nevyplněná hodnota: objemovou slevu nebude možné na položku aplikovat. |
variant:hodnota |
ne |
|
Pro správné zadání musí být vyplněný sloupec pairCode. Pojem hodnota ve jménu sloupce určuje název parametru. Jednotlivé řádky v tomto sloupci určují hodnoty parametru. Příklad: název sloupce je variant:Barva a v řádku, který má stejný pairCode, je uvedeno Bílá a v dalším takovém řádku Modrá. Znamená to, že máme produkt ve dvou barvách – Bílá a Modrá. Maximum jsou tři parametry na variantu. |
filteringProperty |
ne |
|
Parametry pro filtrování u produktu, z nich je pak možné vytvořit parametrické filtry. V souboru se název sloupce přidává v tomto tvaru filteringProperty:Název_parametru. Do sloupce se pak zadávají hodnoty parametrů. |
surchargeParameter:název |
ne |
|
Uvádí název příplatkového parametru. Na místo části označené název, napište za dvojtečku skutečný název vašeho příplatkového parametru. Tedy například: surchargeParameter:Potisk Stejně tak pokračujte v pojmenování i ostatních příplatkových parametrů. Pokud pomocí importu provádíte změnu v příplatkovém parametru, je toto pole povinné. Název příplatkového parametru slouží k identifikaci toto parametru. |
surchargeParameter:název:includingVat |
ne |
0;1 |
Sazba DPH. pokud nebude uvedena, nastaví se výchozí hodnota 1, tedy že cena již zahrnuje DPH. |
surchargeParameter:název:currency |
ne |
|
Měna, ve které je příplatek nastaven. Pokud nebude uvedena, nastaví se výchozí hodnota, tedy nastavená výchozí měna vašeho e-shopu. |
surchargeParameter:název:requiredValue |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda je nutné, aby příplatek vybral na e-shopu sám zákazník, či nikoliv. Pokud nebude uvedena, nastaví se výchozí hodnota 0, tedy že není nutné, aby zákazník příplatek vybral. |
surchargeParameter:název:description |
ne |
|
Popis příplatkového parametru. |
surchargeParameter:název:shortName |
ne |
|
Název, který se zobrazí na detailu produktu. Není-li vyplněn, zobrazí se hlavní název. Tedy obsah, který je dán hodnotou surchargeParameter:název. |
recyclingFeesCategory |
ne |
|
Recyklační příspěvek. Hodnotou pole je název konkrétního recyklačního příspěvku. |
stock |
ne |
|
Počet kusů (produktu nebo varianty) skladem. Sloupec má smysl, pouze pokud máte na svém e-shopu aktivní doplněk Skladové hospodářství. Zadáváte pouze číslo. Pokud používáte Více skladů, pak se sloupec nazývá stock: a jméno konkrétního skladu, které máte vyplněné v administraci, tedy např. stock:Sklad Praha (výchozí) či stock:Sklad Bratislava. |
stockLocation |
ne |
|
Pozice ve skladu. Hodnota tohoto pole je označení pozice, na které se zboží ve skladu nachází, např. R2/P10 (řádek 2 / police 10). Pokud používáte Více skladů, pak se sloupec nazývá stockLocation: a jméno konkrétního skladu, které máte vyplněné v administraci, tedy např. stockLocation:Sklad Praha (výchozí) či stockLocation:Sklad Bratislava |
stockMinSupply |
ne |
|
Minimální zásoba na skladě. |
negativeAmount |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda lze produkt nakupovat i do mínusových skladových zásob. Sloupec má smysl pouze pokud máte na svém e-shopu aktivní doplněk Skladové hospodářství. |
availability |
ne |
|
Dostupnost produktu či varianty při vypnutém Skladovém hospodářství. |
availabilityOutOfStock |
|
|
Dostupnost produktu či varianty při zapnutém Skladovém hospodářství. Dostupnost při vyprodání. |
availabilityInStock |
ne |
|
Dostupnost produktu či varianty při zapnutém Skladovém hospodářství. Dostupnost zboží na skladě. |
unit |
ne |
|
Jednotka produktu nebo varianty. |
decimalCount |
ne |
0-3 |
Uvádí, na kolik desetinných míst lze vložit poměr množství kusu produktu do košíku. Tj. místo vložit do košíku 1 ks, můžete vložit 1.8 ks, v případě jednoho desetinného místa, nebo 2.88 ks v případě 2 desetinných míst. Adekvátně k tomuto nastavení se odpočítává sklad (na skladě je tak možné mít například 3.4 ks produktu). V administraci naleznete toto nastavení v detailu produktu pod názvem „Počet číslic za desetinnou čárkou“. |
warranty |
ne |
|
Záruka. Možno zadat čísly a písmeny, např. Prodloužená na 3 roky. |
weight |
ne |
|
Hmotnost produktu nebo varianty. Zadává se v kilogramech. Gramy je možné zadat ve formátu 0.2 kg. |
tollfree |
ne |
0;1 |
Údaj pouze pro Zboží.cz. zdali zobrazovat produkt, nebo nezobrazovat. |
firmyCz |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda se má produkt objevit v profilu firmy na serveru Firmy.cz. |
relatedProduct |
ne |
|
Kód souvisejícího produktu (pro více produktů je třeba přidat sloupec či sloupce: relatedProduct, relatedProduct2, relatedProduct3 atd.). |
alternativeProduct |
ne |
|
Kód podobného produktu (pro více produktů je třeba přidat sloupec či sloupce: alternativeProduct, alternativeProduct2, alternativeProduct3 atd.). |
gifts |
ne |
|
Kód dárku k produktu (pro více produktů je třeba přidat sloupec či sloupce: gifts2, gifts3, gifts4 atd.). |
textProperty |
ne |
|
Popisné parametry k produktu. Pokud je jich více, jsou v souboru jako textProperty, textProperty2 atd. Hodnoty ve sloupcích jsou ve tvaru například: Barva;Oranžová. Přičemž před středníkem je parametr a za středníkem je jeho hodnota. Více v Import textových parametrů. |
externalCode |
ne |
|
Kód výrobce produktu nebo varianty. |
variantVisibility |
ne |
0;1 |
Skrývání a zobrazování variant: uvádějte hodnoty 1 pro zobrazení, 0 pro skrytí. Nenechávejte políčka nevyplněná. |
productVisibility |
ne |
hidden;visible |
Skrývání a zobrazování produktu: hodnota hidden produkt skryje, hodnota visible je výchozí stav, produkt bude vidět. Další možné hodnoty: blocked: zamezí objednání produktu, showRegistered: produkt je viditelný pouze pro registrované uživatele, blockUnregistered: produkt nelze zakoupit, pokud zákazník není registrován, cashDeskOnly: zobrazit jen na pokladně, detailOnly: produkt bude přístupný pouze přes přímý odkaz, nikoli přes menu či vyhledávání e-shopu. |
adult |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda je produkt pro dospělé. 0: bez omezení. 1: je pouze pro dospělé. |
atypicalShipping | ne | 0;1 | Atypická doprava. Je-li tento příznak zaškrtnutý v názvu produktu, hodnota značky je automaticky 1. |
atypicalBilling |
ne |
0;1 |
Atypická platba. Je-li tento příznak zaškrtnutý v názvu produktu, hodnota značky je automaticky 1. |
action |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda bude u produktu zobrazen příznak Akce. |
actionDateTo |
ne |
|
Datum, do kterého akce probíhá. Formát YYYY-MM-DD |
new |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda bude u produktu zobrazen příznak Novinka. |
newDateTo |
ne |
|
Datum, do kterého je zboží označeno jako nové. Formát YYYY-MM-DD |
tip |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda bude u produktu zobrazen příznak Tip. |
tipDateTo |
ne |
|
Datum, do kterého zboží ponese příznak „Tip“. Formát YYYY-MM-DD |
custom1 |
ne |
0;1 |
Volitelný příznak. Možné je použít např. Výprodej. (Pro více volitelných příznaků je třeba přidat sloupec či sloupce: custom2, custom3, custom4 atd.). |
custom1DateTo |
ne |
|
Datum, do kterého zboží ponese zvolený příznak. Formát YYYY-MM-DD. (Pro více dat volitelných příznaků je třeba přidat sloupec či sloupce: custom2DateTo, custom3DateTo atd.). |
relatedVideo |
ne |
|
Importuje související videa, je třeba zadat ve formátu název;url adresa. Tedy například: Instrukce;https://www.youtube.com/watch_random_video Další videa je možné importovat přes sloupečky relatedVideo2, relatedVideo3 atd. |
allowsIPlatba |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda bude možné produkt zakoupit přes Iplatbu (na splátky). |
allowsPayOnline |
ne |
0;1 |
Uvádí, zda jsou u produktu povoleny online platby. |
xmlFeedName |
ne |
|
Jméno produktu v XML feedu. Je-li políčko vyplněno, bude se do vyhledávčů zboží automaticky odesílat uvedený název místo názvu, který máte na e-shopu. U produktů s variantami budou doplněny varianty. |
seoTitle |
ne |
|
Nadpis ve zdrojovém html kódu, v tagu |
heurekaHidden |
ne |
0;1 |
Nezobrazovat na Heurece. Umožňuje vyloučit produkt ze systémově generovaného feedu pro Heureka.cz. |
heurekaCartHidden |
ne |
0;1 |
Nezobrazovat na Heureka Marketplace. Umožňuje vyloučit produkt z nabídky na Heureka Marketplace. |
heurekaCpc |
ne |
|
Cena za proklik naHeureka.cz. Vyšší cenu za proklik (CPC) na službě Heureka.cz je možné nastavit po získání certifikátu Ověřeno zákazníky. |
zboziHidden |
ne |
0;1 |
Nezobrazovat na Zboží.cz. Umožňuje vyloučit produkt ze systémově generovaného feedu pro Zboží.cz. |
zboziCpc |
ne |
|
Maximální cena za proklik v detailu produktu v Kč ve službě Zboží.cz. Pokud si nastavíte maximální cenu za proklik, kterou jste ochoten pro danou položku v detailu zaplatit, Zboží.cz spočítá cenu prokliku, která je nutná k udržení na dané pozici (second-price). Použije-li zákazník řazení od nejlevnější nabídky, účtuje se pouze ceníková cena. |
zboziSearchCpc |
ne |
|
Maximální cena za proklik ve fulltextovém výsledku hledání (nezařazené nabídky) v Kč. Pokud si nastavíte maximální cenu za proklik, kterou jste ochoten pro danou položku ve fulltextu zaplatit, Zboží.cz spočítá cenu prokliku, která je nutná k udržení na dané pozici (second-price). Použije-li zákazník řazení od nejlevnější nabídky, účtuje se pouze ceníková cena. |
sizeld |
ne |
|
SizeID id (vyžaduje propojení se SizeID). |
sizeIdLabel |
ne |
|
SizeID popis (vyžaduje propojení se SizeID). |
packageAmount |
ne |
|
Množství v balení. |
packageAmountUnit |
ne |
|
Jednotka množství v balení. V administraci e-shopu je možné nastavit tyto jednotky: pcs, g, kg, t, cm, m, cm2, m2, ml, l, cm3, dm3, m3 |
measureAmount |
ne |
|
Měrná jednotka. |
measureAmountUnit |
ne |
|
Jednotka měrné jednotky. V administraci e-shopu je možné nastavit tyto jednotky: pcs, g, kg, t, cm, m, cm2, m2, ml, l, cm3, dm3, m3 |
internalNote |
ne |
|
Interní poznámka. |
googleCategoryId |
ne |
|
ID Google kategorie. |
tabulka 01
V případě, že si nevíte rady s významem některé z výše uvedených značek, vyhledejte si ji přímo v administraci e-shopu (v umístění Produkty → Přehled/Ceny/Sklad/Slevy/Kategorie).
Většina značek má v administraci vedle názvu ikonku s písmenem „i“. Po najetí myší na ikonku se objeví informace a vlastnosti značky.
Import produktu bez variant a s variantami
Oba typy produktu se zapisují do importního souboru zcela stejně. Jediným rozdílem je sloupec pairCode.
- Jedná se o povinný sloupec.
- Musí být umístěný v tabulce jako druhý zleva.
- Produkty bez variant mají tento sloupec prázdný.
- Produkty s variantami mají sloupec vyplněný hodnotou, která je pro všechny varianty stejného produktu stejná.
- Např. chceme-li importovat produkt se 4 variantami, tak 4 po sobě následující řádky v tabulce budou mít stejný pairCode.
- Varianty se stejným pairCode je třeba mít v tabulce hned pod sebou.
- Např. pokud bude jedna taková varianta na odlišném místě, nahraje se jako samostatný duplicitní produkt.
- Hodnota pairCode je libovolná, lze použít znaky 0-9 a A-Z, ale nesmí obsahovat speciální znaky.
Import kategorií
Kategorie dělí zboží v e-shopu do různých skupin, např. podle koncového zákazníka, odvětví, typu produktu atd. Pokud kategorie ještě nejsou založené v e-shopu, e-shop je vytvoří z informací z tabulky.
- Produkty přiřazujeme do kategorií na základě dvou značek: defaultCategory a categoryText.
- Kategorie se zapisují ve stromové struktuře, tedy hlavní kategorie > 1. podkategorie > 2. podkategorie. Počet podkategorií je neomezený (obrázek 02).
- Před i za znakem > se nachází mezera.
- Použití dvojitého znaku >> zařadí produkt pouze do konkrétní kategorie.
- Hodnota v tabulce A > B > C > D >> E způsobí, že produkt bude zařazen pouze do kategorie E.
- Hodnota v tabulce: >> A > B >> C > D >> E způsobí, že produkt bude zařazen pouze do kategorií A, C, E.

obrázek 02
Značka defaultCategory (výchozí kategorie) může být jen jedna. Pokud ji neuvedete, produkt se uživatelům na e-shopu nezobrazí.
- Na hlavní kategorii lze odkázat pouze uvedením názvu do sloupečku defaultCategory.
- Na podkategorii použijte stromovou strukturu názvu, např. Oblečení > Tričko >> Krátký rukáv.
Značka categoryText zařadí produkt do další (jiné) kategorie, než je defaultCategory. Pro její zápis platí stejná pravidla.
- Pro zařazení produktu do více kategorií, přidejte další sloupeček a nazvěte ho categoryText2.
Kategorie, které se jmenují stejně. Jak zamezit duplicitě?
V systému e-shopu je třeba odlišit kategorie, které jsou stejně nazvané. Například tři kategorie s názvem Bylinné čaje. Při importu se produkty nemusí nahrát do kategorie, do které je zrovna chcete. To lze jednoduše vyřešit.
- V administraci e-shopu zvolte Produkty → Kategorie.
- Vyberte záložku Kategorie produktu.
- Otevřete editaci kategorie tak, že kliknete na její název.
- Vyberte záložku Pokročilé.
- Vyberte pole Text odkazu (v menu).
- U všech tří kategorií vepište do tohoto pole název Bylinné čaje.
- Poté přejmenujte názvy (záložka Obecné informace) daných kategorií tak, aby se lišily (např. Bylinné čaje černé, Bylinné čaje zelené a Bylinné čaje žluté).
- Pokud máte u nadpisu v menu zvoleno Bylinné čaje, nevyužívejte tento název v nadpisu stránky
- V importu použijte pro každou kategorii její nový název.
- Tyto rozšířené názvy se nezobrazí v e-shopu v menu kategorií, budou však vidět v záhlaví dané kategorie.
Import textových parametrů
Textové parametry popisují nějaké vlastnosti produktu. Textové parametry naleznete v administraci Shoptetu v detailu produktu pod záložkou Parametry.
- Do Shoptetu lze importovat pouze Název parametru (např. Barva) a Hodnota popisného parametru (např. Oranžová), Vysvětlivku názvu parametru lze doplnit ručně v administraci e-shopu (obrázek 03).

obrázek 03
- Zvolte pole ve sloupci textProperty.
- Název parametru a Hodnotu popisného parametru oddělte v buňce tabulky středníkem (bez mezer) (obrázek 04).
- Do této buňky už žádné další středníky nevkládejte.
- Pokud chcete importovat více textových parametrů, vložte do tabulky sloupce: textProperty2, textProperty3 atd.
- V případě produktu s variantami vyplňte textProperty pro každou variantu.

obrázek 04
Import akční ceny
Akční cenu (actionPrice) importujte vždy s parametry actionFrom a actionUntil. Jedná se o platnost dané akce. Datum zadáváte ve formátu YYYY-MM-DD (např. 27. září 2018 zapište jako 2018-09-27), formát buňky je nastaven jako text (při modifikaci v Excelu nedochází k automatickému přeformátování).
Jak provést import produktů
- Vstupte do administrace svého e-shopu, Produkty → Import (obrázek 05).
- Vyberte záložku Import.
- V záložce Log máte k dispozici informace o už provedených importech.

obrázek 05
- V Nastavení importu máte tři možnosti:
- Neměnit produkty a varianty, které nejsou obsaženy v importovaném souboru: vše na e-shopu zůstává, žádný produkt nebude smazán. Produkty obsažené v importovaném souboru budou upraveny.
- Změnit jen produkty obsažené v importu a smazat u těchto produktů varianty, které nejsou obsaženy v importovaném souboru: smaže všechny varianty, které jsou zadané v e-shopu, ale nebudou zadané v importovaném souboru u produktů.
- Smazat produkty a varianty, které nejsou obsaženy v importovaném souboru: maže kompletně vše, co není v importovaném souboru. Pokud byste například chtěli upravit importem jen jeden produkt a zaškrtli tuto možnost, vše se smaže a na e-shopu zůstane pouze jeden produkt.
- Dále můžete ještě zvolit:
- Aktivovat přesměrování u změněných URL adres na nové:
- Pro CSV a XLSx soubory: přesměrování bude vytvořeno pouze v případě, že je aktivní modul Pokročilé SEO a v jeho nastavení je aktivována volba pro tvorbu automatických přesměrování.
- Pro XML soubory (jak Relax NG, tak dle specifikace Heureky): přesměrování je vytvořeno v případě aktivního modulu Pokročilé SEO a aktivní možnosti pro tvorbu automatického přesměrování. Druhou možností je použití tagu
<ORIG_URL>
, který obsahuje původní URL adresu produktu. Pokud budou v XML souboru tento tag obsažen, přesměrování se vytvoří vždy, bez ohledu na to, zda je modul Pokročilé SEO aktivní.
- Změňte adresu URL produktu podle názvu produktu: Pokud volbu aktivujete, proběhne změna URL adresy podle nového názvu produktu. U změněných URL adres dojde automaticky k vytvoření přesměrování původní URL adresy na novou. Jejich seznam naleznete v sekci Marketing → Základní SEO pod záložkou Přesměrování adres (URL).
- Aktivovat přesměrování u změněných URL adres na nové:
- Vyberte soubor pro import.
- Vpravo nahoře klikněte na tlačítko Importovat.
- Import se automaticky dokončí.
- Zkontrolujte v administraci (Produkty → Import), že import proběhl správně.
Dokončení převodu dat
Pokud jste právě dočetli některý z článků o převodu e-shopu na Shoptet, využijete k jeho dokončení tento návod.
Ukážeme si, jak k importu a nastavení všech vlastností produktu využít export ze Shoptetu. Dále si vysvětlíme, jaká existují pro import pravidla a význam jednotlivých značek. Dozvíte se také, jak si poradit se specifickými značkami jako jsou produkty s variantami, kategorie, textové parametry či akční ceny.
Pro tento postup si někam stranou připravte export z vašeho původního e-shopu nebo si v další kartě prohlížeče otevřete přímo jeho administraci. Pokud budete mít při ruce původní informace o vašich produktech, bude pro vás tento postup jednodušší. Jedná se zejména o informace (značky), které nebyly při migraci exportovány/importovány a bude třeba je nastavit nyní.
Dále postupujte podle návodu v tomto textu. Dalším krokem je Vytvoření vzorového souboru pro import.