Přehled všech objednávek v e-shopu naleznete v administraci Objednávky → Přehled (obrázek 01).
Pokud najedete myší na řádek objednávky, zobrazí se vám nabídka s dalšími možnostmi (obrázek 02).
Detaily objednávky: po najetí myší do pole s kódem objednávky se vám zobrazí v rychlém náhledovém okně podrobnější informace o objednávce.
V náhledovém okně objednávky se zobrazují i informace o skladové dostupnosti položek objednávky. Jedná se o aktuální skladové množství, kdy už systém počítá s tím, že byla položka ze skladu odečtena nebo rezervována (podle vašeho nastavení) danou objednávkou. Pokud tak v náhledu vidíte červené číslo, znamená to, že by při opakovaném vytvoření objednávky nebyla položka dostupná.
Export do PDF: po kliknutí na ikonku se objednávka vygeneruje ve formátu PDF. Soubor si můžete uložit do počítače.
Vytvořit daňový doklad: po kliknutí na ikonku se otevře dialogové okno pro vytvoření daňového dokladu.
Vytisknout objednávku: po kliknutí na ikonku se objednávka zobrazí v novém okně s tiskovým dialogem.
V objednávkách i na všech dokladech lze zobrazovat čárový kód, který nese číslo objednávky. Volbu je možné aktivovat v Nastavení → Objednávky → Doklady v sekci Výchozí nastavení. Čárový kód se na objednávce zobrazí v dokumentu PDF nebo v zobrazení pro tisk. Takto je možné vygenerovat s čárovým kódem i staré objednávky.
Podle tohoto čárového kódu je možné pomocí čtečky objednávky vyhledat a není třeba použít filtr. Stačí čtečkou načíst čárový kód z vytištěné objednávky.
Vyhledávání objednávek a dokladů pomocí čtečky se vám může hodit například v situaci, kdy k vám na prodejnu přinese zákazníky zboží k reklamaci.
Pokud se náhodou shoduje číslo objednávky s EAN kódem produktu, pak systém zobrazí veškeré objednávky, tedy jak ty s daným produktem, tak tu s daným číslem objednávky.
Na přehledu objednávek se nachází větší množství ikon a symbolů, z nichž některé vidíte na obrázku 03.
Poznámka se přičítá k počtu komentářů. Tedy např.: jeden komentář a jedna poznámka dají číslo 2 vybarvené. Tři komentáře e-shopu dají ikonu s číslem tři nevybarvenou.
Objednávky vystavené velkoobchodním zákazníkům označuje modrá ikona s velkým písmenem „V“ před jménem zákazníka.
Ve sloupci Platba můžete najít barevné puntíky s následujícím významem:
Díky propojení e-shopu s Balíkobotem můžete dostávat informace o stavu zásilky. Tyto stavy označují barevné puntíky. Zásilka může mít tyto stavy:
Objednávky pocházející z e-shopu jsou úplně vlevo označeny modrým pruhem. Objednávky z pokladny jsou označeny zeleným pruhem.
Smajlíky označují hodnocení, která zákazník obdržel na základě vámi zvolených podmínek. Více o této možnosti se dozvíte v článku Hodnocení zákazníků.
Zelený smajlík označuje pozitivní hodnocení. Červený smajlík označuje negativní hodnocení. Oranžový smajlík (neutrální) označuje, že zákazník má jak pozitivní, tak i negativní hodnocení. Po najetí myší na smajlík (pro zobrazení slovního hodnocení) zůstávají smajlíci a tedy i hodnocení odděleno.
Pokud chcete editovat objednávku ve smyslu změny produktu, je vždy zapotřebí danou položku vymazat a následně vytvořit novou. Je to z důvodu, aby došlo ke správnému odečtení skladových zásob.
S vyřizováním objednávek vám pomůže doplněk Automatizace objednávek. Pomocí pravidel můžete nastavit, jaká akce a za jakých podmínek se má s objednávkou provést, např.:
Navíc pravidla je možné vyzkoušet v testovacím režimu a až pak použít v ostrém provozu.
Pro zlepšení práce s objednávkami lze využít Funkce hromadných úprav (obrázek 05).
Funkce obsahují možnosti hromadného smazání, tisku, změny stavu objednávek nebo jejich export. Můžete také vytvořit dokument shrnující objednávky k expedici.
U funkce hromadného smazání objednávek upozorňujeme, že její použití vrátí všechny položky ze smazaných objednávek zpět na sklad.
Filtr umožňuje vyhledávat objednávky dle několika různých parametrů (obrázek 06). Za zmínku stojí především:
Pod tlačítkem Funkce (Funkce → Tisk → Expedice) můžete ve formátu PDF vytvořit a vytisknout list objednávek k expedici (obrázek 07). Produkty lze v expedičním listu řadit následujícím způsobem:
Volbu pro řazení položek v dokladech najdete v Nastavení → Objednávky → Doklady v sekci Výchozí nastavení.
Na expedičním listu nechybí ani popis položky, pozice ve skladu, skladové nároky, množství a počet kusů skladem, který reflektuje nastavení doplňku Skladové hospodářství.
Ceny zboží se zobrazují s DPH nebo bez podle toho, jak je nastavené zobrazování ceny na e-shopu (detaily tohoto nastavení najdete v článku Daně).
U každé objednávky naleznete jméno, adresu a telefonní číslo zákazníka. Políčko Zkompletováno vám usnadní práci s objednávkou např. ve vašem skladu.
Kompletace objednávky je velkým pomocníkem při vyřizování a expedici objednávek. Použitím této záložky si tento proces výrazně zrychlíte. Vyhnete se také potížím se zvládáním pohybů zboží na skladě.
Kompletaci najdete na stejnojmenné záložce v detailu objednávky (obrázek 08).
V tabulce vidíte položky objednávky. Mimo jiné vidíte informaci o Dostupnosti. Informace udává, kolik kusů je dostupných na vašem výchozím skladu. Pokud máte povolený nákup do minusu a položky na skladě schází, vidíte počet kusů v minusových hodnotách. Tedy vidíte, kolik kusů je třeba naskladnit. Dále vidíte i Množství potřebné ke splnění objednávky.
V posledním sloupci Splněno vidíte, kolik kusů z celkového množství už bylo k objednávce doplněno. K objednávce nemusíte všechny položky nutně doplnit najednou. Můžete například doplnit jen jednu položku a od druhé položky třeba jen 2 kusy ze 3. Potom, co bude poslední kus na skladě, můžete doplnit i ten.
Kompletace podporuje i kompletaci sad po jednotlivých položkách sady. Pokud objednávka obsahuje samostatný produkt a ten samý produkt obsahuje i sada, kompletace postupuje při splnění směrem dolů po jednotlivých kusech.
Po doplnění správného počtu kusů není zapotřebí klikat na tlačítko Zkompletovat. Objednávka se označí jako zkompletovaná automaticky.
Pro zjednodušení práce pro obsluhu skladu doporučujeme použít list objednávek k expedici. Usnadní orientaci ve skladu a zajistí manuální zpětnou kontrolu kompletace objednávek.
Pro kompletaci je možné využít také čtečku EAN kódu. Podle EAN kódu je možné objednávky filtrovat. Obsluha skladu tak snadno najde všechny objednávky, které si produkt s konkrétním EAN kódem nárokují. Při kompletaci stačí mít aktivní příslušnou záložku a čtečkou načíst kód. Počet kusů nemusíte zadávat ručně, stačí kód načíst vícekrát.
Čtečka vám usnadní práci nejen s kompletací, ale i s naskladněním produktů. Dokonce můžete z obou těchto kroků vytvořit jeden efektivní a plynulý proces. Bližší informace včetně příkladu najdete v článku Naskladnění. Další tipy, kde si můžete čtečkou usnadnit práci, najdete v článku Čtečka kódů.
Kompletaci objednávky doporučujeme navázat na změnu stavu objednávky. Jak to provést, se dočtete v článku Ostatní nastavení objednávky.
Příklad pracovního postupu, kde uvidíte, v čem vám pomůže navázat kompletaci na stav objednávky, si můžete prohlédnout v článku Stavy objednávky.
Při ručním vytváření objednávky v administraci e-shopu, máte možnost zvolit daňový mód (obrázek 09).
K dispozici máte možnosti:
Nastavený daňový režim se následně propíše i do daňového dokladu. V daňovém módu Reverse charge vypisujeme na dokladech informaci o tom, jestli se jedná o produkt nebo službu.
Více informací o zvláštních daňových režimech najdete v článku Zvláštní daňové režimy Reverse charge a OSS.