Pokud zvažujete prodej nebo koupi e-shopu, je třeba si některé věci v administraci e-shopu ošetřit. V článku jsme připravili shrnutí těch nejdůležitějších kroků.
Z právního hlediska se vaše kroky mohou lišit podle toho, jestli e-shop provozujete pouze na IČO, nebo je za e-shopem obchodní společnost, jestli vlastníte ochranné známky, skladové prostory apod. Pro záležitosti právního charakteru si proto přečtěte náš článek Prodej e-shopu v praxi: Na co si dát pozor?, kde jsou přehledně shrnuty možné postupy při prodeji e-shopu i jednotlivé body, na které je třeba myslet. Samotný prodej nebo koupi ale vždy řešte v součinnosti s právníkem a účetními, kteří pomohou vše ošetřit na míru vaší situaci.
Pokud hledáte, kde e-shop nabídnout (nebo naopak koupit), podívejte se na nabídku e-shopů na Eshopiště.cz. Jedná se o platformu, kde se zavedené e-shopy nabízejí na prodej nebo k investici. Výhody prodeje přes Eshopiště jsou shrnuty v článku Prodat e-shop, sehnat půjčku nebo investici.
Změna majitelského účtu a jednotlivých přístupových účtů by měla být vždy prvním krokem při předání e-shopu.
Změnu majitelského účtu můžete provést v sekci Nastavení → Administrace → Správci obchodu. Postup změny najdete v nápovědě Správci obchodu.
Pro nás, jako provozovatele e-shopů, je majitelský účet zásadní pro autorizaci některých požadavků při komunikaci přes helpdesk nebo e-mail (například ukončení služeb apod.). Současně je prostřednictvím majitelského účtu identifikován náš zákazník, tedy smluvní strana vůči které plníme naše povinnosti. Měl by tedy být vždy aktuální a měl by být přidělen skutečnému majiteli.
Pokud na platby za naše služby používate opakovanou platbu z uložené karty, nezapomeňte před změnou majitele e-shopu opakovanou platbu zrušit.
To můžete udělat v sekci Tarif, platba a faktury, do které se dostanete prostřednictvím horní lišty v administraci obchodu. V části Inkaso z platební karty klikněte na tlačítko Zrušit. Změna se projeví na všech budoucích výzvách k platbě, a také na již vystavených výzvách k platbě, které teprve čekají na platbu.
Pokud bude chtít nový majitel využívat funkci opakované platby z uložené karty, stačí aby první výzvu k platbě po převzetí e-shopu zaplatil platební kartou. Tímto krokem dojde k automatické aktivaci opakované platby. Podrobné informace k této funkci najdete v článku Opakovaná platba z uložené karty.
Objednávky a k nim vystavené doklady jsou nedílnou součástí každého e-shopu. Prodávající by měl před prodejem všechny objednávky a jejich doklady zálohovat pro potřeby účetnictví.
Objednávky je možné zálohovat v sekci Export (Objednávky → Export). Můžete využít jeden ze systémových exportů nebo si nadefinovat vlastní. Postup najdete v článku Export objednávek.
Doklady je možné stáhnout v jednotlivých sekcích Objednávky → Daňové doklady / Zálohové faktury / Dobropisy / Dodací listy. Doklady je možné stáhnout buď po jednotlivých stránkách do formátu PDF nebo využít export do CSV nebo XLSX. Návod krok za krokem najdete v článku Fakturace.
Pokud to bude třeba, stávající databázi zákazníků můžete snadno smazat na pár kliknutí. Přejděte do sekce Zákazníci → Přehled. Přes zatržítko v levém rohu nad výpisem zákazníků označte zákaznické účty. Pokud máte více stránek, označte i volbu Použít na všechny stránky. V roletce Funkce klikněte na Smazat (obrázek 01).
Fakturační a kontaktní údaje je možné změnit v Nastavení → Základní nastavení → Nastavení obchodu. Více informací k jednotlivým sekcím najdete v článku Nastavení obchodu.
Změnou fakturačních údajů dojde i ke změně na dokladech vystavených zákazníkům e-shopu. Před jejich změnou tedy doporučujeme veškeré vystavené doklady zálohovat – více v bodu Databáze objednávek a dokladů.
Po změně fakturačních údajů se začnou nové faktury za provoz e-shopu vystavovat na nového majitele. V případě, že budete potřebovat změnit fakturační údaje na už vystavené faktuře za naše služby, přejděte do sekce Nastavení → Základní nastavení → Nastavení obchodu na záložku Fakturační údaje. Pokud při změně fakturačních údajů zaškrtnete volbu Propsat změnu na všechny neuhrazené výzvy k platbě, dojde ke změně fakturačních údajů i na neuhrazených výzvách k platbě.
Změna čísla bankovního účtu je důležitým krokem, na který by se nemělo zapomenout. Účet lze změnit v sekci Nastavení → Základní nastavení → Měny. Další informace najdete v článku Měny.
Po převzetí e-shopu si zkontrolujte nastavení v sekci Nastavení → Základní nastavení → Daně, tj. jestli máte správně nastaveno, že jste nebo nejste plátce DPH.
Pokud byste přijímali objednávky s nesprávným nastavením DPH, pozdější změna se na už přijaté objednávky nepromítne. Objednávka a doklady z ní vytvořené si vždy zachovávají nastavení DPH v době vzniku objednávky a jediným řešením by tak bylo objednávky znovu vytvořit.
Jednotlivé články můžete upravovat v sekci Vzhled a obsah → Stránky. Články s obchodními podmínkami a podmínkami ochrany osobních údajů byste ideálně měli nahradit svými vlastními. Použít můžete například naše vzorové podmínky. Vzor ke stažení najdete v Shoptet Univerzitě v sekci E-shop a právo (jedná se o ikonku čapky v horní liště vašeho e-shopu). Nicméně i ty byste měli upravit s vaším právníkem na míru vašemu podnikání a aktuálním okolnostem. Jak s články pracovat a přidat další obsah najdete v nápovědě Články a rubriky.
Zbývající články (například ohledně doručení, s kontakty, informacemi o reklamacích apod.) raději zkontrolujte, aby obsahovaly aktuální informace.
Jednotlivé e-mailové šablony najdete v sekci Nastavení → Emaily → Automatické zasílání / Informační emaily. Doporučujeme především zkontrolovat, jestli v některých ze šablon nejsou napevno vloženy kontaktní údaje na předchozího majitele nebo jeho číslo účtu.
Pokud jsou tyto údaje vloženy přes propisovací značky, automaticky se propisují aktuální údaje z Nastavení obchodu (více v Fakturační a kontaktní údaje) a číslo zadané u jednotlivých měn (viz Změna bankovního účtu).
Další informace o propisovacích značkách a jak funguje automatické zasílání v našich e-shopech najdete v nápovědách Šablony e-mailů a Informační e-maily.
Smluvně ošetřený by kromě prodeje e-shopu měl být i prodej a převod domény. Ten technicky probíhá přímo v administraci konkrétního registrátora domény. Obecné rady, jak ohledně domény postupovat, najdete v článku Převod (prodej) domény.
Nedílnou součástí e-shopů jsou napojení na různé služby. Mohou to být analytické nástroje (Google Analytics, Search Console), marketingové nástroje (Google Ads, Heureka, Google Nákupy), stránky na sociálních sítích (X, Facebook) a případně další podpůrné nástroje (Smartsupp, mailingové služby). Před prodejem e-shopu je dobré připravit seznam všech napojení a rozhodnout, které budou součástí jeho prodeje.
U služeb, které nebudou součástí prodeje a budete je rušit, pak nezapomeňte s jejich poskytovateli vypovědět včas smlouvy, aby případně nenabíhaly další poplatky.
Pokud e-shop kupujete, měli byste po jeho převzetí zkontrolovat například nastavení slev nebo doprav a plateb a seznámit se s možnostmi jeho nastavení. Pomoci vám můžou například články ze sekce Začínáme a doporučili bychom věnovat pozornost článku První nastavení e-shopu: seznam kroků, kde najdete přehledný seznam kroků i s odkazy na jednotlivé nápovědy.
Výše uvedený seznam a postup při předání e-shopu novému majiteli není kompletní a zahrnuje pouze ilustrační seznam kroků, kterými se můžete řídit.
Při prodeji nebo koupi byste vždy měli zvážit specifika vašeho e-shopu a postup podle nich upravit.