Děkujeme, že jste se rozhodli s vaším e-shopem přejít na Shoptet. V tomto článku vás provedeme poslední fází přechodu k nám – přesunem e-shopu na doménu, který bude znamenat spuštění vašeho e-shopu na naší platformě. Přesunem na doménu označujeme přepnutí vašeho e-shopu z provozu na číselné subdoméně ve tvaru 123456.myshoptet.com
(kde číslo 123456
odpovídá unikátnímu ID založeného e-shopu), na provoz na vaší vlastní doméně.
Předpokládáme, že v tuto chvíli už jste si prošli informace v ostatních částech nápovědy, zejména pak v článku Přechod na Shoptet z jiného e-shopového řešení, a že už máte váš e-shop na Shoptetu plně připravený ke spuštění do provozu.
Pro přesun na doménu je nutné mít e-shop v ostré verzi, tedy mít objednaný některý z tarifů.
Potřebujete s přesunem vašeho e-shopu a jeho spuštěním na Shoptetu pomoc? Můžete si vybrat někoho z našich ověřených partnerů, které najdete na webu Shoptet Partneři.
Postup v tomto článku jsme pro vás připravili tak, abychom minimalizovali čas, během kterého bude e-shop pro vaše zákazníky nedostupný. I přes to je třeba počítat, že během přesunu a krátce po něm (obvykle v řádu jednotek až nižších desítek minut) mohou mít někteří návštěvníci problémy se zobrazením vašeho e-shopu – například se jim může zobrazovat jako nezabezpečený.
Pro co nejhladší přesun e-shopu doporučujeme alespoň pár hodin (nebo klidně i den) před plánovaným přesunem provést přípravy, které zahrnují úpravu DNS záznamů vaší domény.
V případě, že má vaše doména DNS záznamy u Cloudflare a používá funkci Orange Cloud (tzn. proxování DNS záznamů), je nutné proxování na několik hodin před a během přesunu dočasně vypnout, aby mohl být převod e-shopu na doménu správně dokončen.
Údaj TTL (Time to Live) určuje, jak dlouho si ostatní servery pamatují DNS záznamy, než si je znovu ověří. Kratší TTL znamená rychlejší aktualizace změn, delší TTL zase méně zatěžuje servery. TTL se zpravidla uvádí v sekundách. Například TTL 3600
znamená, že DNS záznam se bude ukládat do mezipaměti po 1 hodinu (3600 sekund), než se znovu ověří.
Proto doporučujeme v rámci příprav upravit TTL u DNS záznamů typu A a CNAME na kratší čas, například 300
sekund.
V případě, že váš e-shop běží na subdoméně (tzn. na doméně ve tvaru subdomena.nejaka-domena.cz
), upravte TTL pouze u CNAME záznamu.
Zkontrolujte, jestli v DNS záznamech vaší domény není nastavený nějaký CAA záznam. Pokud není, je to v pořádku a můžete dále pokračovat.
V případě, že u domény nějaký CAA záznam máte nastavený, bude ho třeba buď smazat, a nebo upravit jeho obsah, jinak nebude možné po přesunu na doménu z naší strany vygenerovat SSL certifikát pro HTTPS zabezpečení. Veškeré podrobnosti k CAA záznamu a jeho nastavení najdete v článku HTTPS zabezpečení.
Už v rámci příprav můžete nastavit SPF a DKIM záznamy, které slouží pro správné odesílání e-mailů z e-shopu. Podrobnosti k jejich nastavení najdete v článku Jak správně nastavit DNS záznamy.
Dále doporučujeme nastavit i DMARC záznamy, které dále zvyšují důvěryhodnost a doručitelnost vašich e-mailů. Další informace a pokyny najdete v článku Co je DMARC a jak jej nastavit.
Při přesunu neměňte DNS nameservery vaší domény. Doménu vašeho e-shopu nasměrujte na servery Shoptetu pouze pomocí A a CNAME záznamů, jak uvádíme v tomto návodu. Změnou nameserverů (NS záznamů, nebo u .cz domén NSSET záznamu) by došlo k delší nedostupnosti vašeho e-shopu, od jednotek hodin až po 48 hodin.
DNS záznamy vaší domény je třeba nasměrovat na servery Shoptetu pomocí DNS záznamů. Pokud s nastavením DNS záznamů nemáte zkušenosti, postupujte prosím podle článku Jak správně nastavit DNS záznamy. V tuto chvíli nastavte pro přesun hlavně záznamy typu A a CNAME (nebo pouze CNAME pokud váš e-shop provozujete na subdoméně).
V případě, že už máte s nastavením DNS záznamů zkušenosti, nastavte záznamy podle přehledu DNS záznamů.
Jakmile u domény nastavíte DNS záznamy, přejděte do administrace e-shopu na Shoptetu do Nastavení → Hosting → Přesun na doménu. Do políčka vložte název vaší domény ve tvaru www.vase-domena-eshopu.cz
, a nebo ve tvaru subdomena-eshopu.nejaka-domena.cz
v případě, že budete e-shop provozovat na subdoméně, a klikněte na Pokračovat.
Náš systém následně provede kontrolu DNS záznamů domény. Obecně se změny v DNS záznamech nepropisují okamžitě, ale jejich propsání může trvat od pár minut až po desítky hodin. Pokud jste ale v rámci příprav na přesun upravili u A a CNAME záznamů TTL, měly by se změny v jejich nastavení propsat do pár minut. Pokud jste tedy DNS u domény změnili, ale náš systém vám při kontrole ukazuje staré hodnoty, stačí pouze počkat, až se provedené změny propíší.
Jakmile náš systém vyhodnotí, že jsou DNS záznamy u domény v pořádku, bude možné přesun na doménu dokončit kliknutím na tlačítko Potvrdit. Do pár minut začne váš e-shop fungovat na nové doméně.
SSL certifikát pro HTTPS zabezpečení vašeho e-shopu vám do pár minut po přesunu automaticky vygenerujeme. Jakmile bude certifikát vygenerovaný, zapněte v administrace e-shopu v Nastavení → Administrace → Zabezpečení obchodu volbu Přesměrování z HTTP na HTTPS. Veškeré podrobnosti najdete v článku HTTPS zabezpečení.
Jakmile bude váš e-shop na Shoptetu v pořádku fungovat, doporučujeme v nastavení DNS záznamů domény upravit u A a CNAME záznamů (nebo jen u CNAME záznamu pokud máte e-shop na subdoméně) hodnotu TTL zpět na standardní vyšší čas, obvykle na hodnotu 1800
.
Pokud budete chtít přesunout e-mailové schránky na naší platformu, založte si v e-shopu po přesunu na doménu stejné e-mailové schránky, jaké aktuálně používáte. Založit schránky můžete v administraci e-shopu v Nastavení → Emaily → Emailové schránky.
V nastavení DNS záznamů vaší domény změňte MX záznamy na hodnoty Shoptet serverů. Tím začnou být e-maily odeslané do vašich schránek přijímané přes Shoptet servery.
Přeneste si obsah e-mailových schránek z původního řešení na schránky u Shoptetu. Možností je více, jednou z nich je připojení obou účtů přes IMAP protokol do nějaké e-mailové aplikace jako je Outlook nebo Thunderbird, a v nich jen přesunout zprávy mezi složkami.