První nastavení e-shopu

Abyste se se svým e-shopem co nejlépe sžili, provedeme vás tím nejdůležitějším, co byste pro začátek měli znát. V tuto chvíli už máte vaši českou nebo slovenskou testovací verzi e-shopu založenou. Pokud ne, poradí vám článek Proces vzniku nového e-shopu.

Pokud k Shoptetu přecházíte od jiného poskytovatele, mysleli jsme i na vás. Přesně pro vás jsme připravili článek Přechod na Shoptet z jiného e-shopového řešení. Další informace najdete v sekci Přechod na Shoptet.

Pokud si plánujete pořídit od Shoptetu jen nový pokladní software pro správu kamenné prodejny, doporučujeme vám článek Pokladna, kde se dozvíte vše o jeho obsluze.

Co se dozvíte v tomto článku?

Tento článek jsme připravili, abychom vám pomohli se základním nastavením nového e-shopu. Projdeme společně ta nejdůležitější nastavení, která by měla předcházet momentu, než představíte svůj e-shop zákazníkům.

Při čtení postupujte po jednotlivých částech. Neobávejte se délky článku, na všechna nastavení máte dostatek času a samozřejmě se můžete k čemukoliv vrátit. Nejdříve si pročtěte část věnovanou prvnímu seznámení a vyzkoušejte, jak vám e-shop bude vyhovovat. Nastavení důležitá pro provoz provedete později.

V každé části e-shopu najdete odkazy přímo do Nápovědy, kde dostanete konkrétní návod, jak jednotlivé kroky provést.

Články v Nápovědě můžete vyhledávat pomocí pole pro vyhledávání v pravém horním rohu. Orientaci v Nápovědě vám usnadní také související články uvedené na konci každého článku.

Pokud budete mít jakoukoliv otázku na fungování e-shopu, můžete kontaktovat technickou podporu pomocí tlačítka Helpdesk v pravém horním rohu administrace, nebo zavolat na zákaznickou linku +420 604 600 444 (Po–Pá 8–18:30 h). S otázkami na naše služby se obracejte na obchodní oddělení na e-mailové adrese info@shoptet.cz.

První seznámení s e-shopem

Pokud je toto vaše první seznámení s Shoptetem nebo administrací e-shopu vůbec, zkoušejte, testujte a klikejte. Do objednání ostré verze je vše zcela nezávazné. Sžijte se s e-shopem a poznejte jeho výhody. Na formality a další kroky bude dostatek času ve třetí části návodu.

Nejprve si řekneme vše podstatné o vašem testovacím e-shopu. Ukážeme si hlavní nastavení vzhledu obchodu, protože ten je to hlavní, co vaše zákazníky v prvním okamžiku zaujme. Dále se podíváme na práci s kategoriemi, produkty, dopravami a objednávkami.

Můj testovací e-shop

Abyste si mohli vyzkoušet opravdu všechno, váš testovací e-shop máte v nejvyšším tarifu Enterprise. To znamená, že můžete vyzkoušet ty nejlepší funkce a nástroje, které pro vás máme. Máte k dispozici testovací produkty zařazené do kategorií, testovací objednávky a další věci, na které se podíváme.

Jestliže se rozhodujete, který tarif pro vás bude ten pravý, můžete svoji testovací verzi na zkoušku přepnout do kteréhokoliv tarifu. Uděláte to z horní lišty vaší administrace pomocí tlačítka Tarif, platba a faktury, sekce Tarif. Po přepnutí zjistíte, kterými doplňky vámi zvolený tarif disponuje. Další doplňky můžete kdykoliv aktivovat nebo doobjednat na Shoptet Doplňky.

Pokud budete chtít vědět cokoliv ohledně tarifů a doplňků, neváhejte se zeptat našich kolegů na info@shoptet.cz, kteří vám rádi poradí.

Po spuštění vašeho testovacího e-shopu je pro vás připraven interaktivní průvodce, který vám ukáže ta nejdůležitější nastavení. Doporučujeme vám podívat se na všechno, co nabízí. Jakmile si s průvodcem projdete všechny kroky, zmizí. Do té doby vám bude k dispozici po celou dobu testování v administraci pod levým menu.

Vzhled obchodu

Než začnete svůj e-shop plnit produkty, nastavte jeho vizuální podobu. Vybírejte, která ze šablon se vám bude nejvíce líbit. V testovací verzi jsou připravené produkty a kategorie, abyste si mohli udělat představu, jak se budou vaše produkty zobrazovat zákazníkům.

Jestliže se vám nezobrazují na e-shopu provedené a uložené změny, zkuste vyprázdnit mezipaměť prohlížeče tlačítky Ctrl + Shift + Delete nebo Ctrl + F5 (pro Windows) nebo Shift + Cmd + Delete (pro MacOS).

Nastavením šablony vás provede článek Šablona obchodu. U každé šablony můžete nastavit její barevnost i pozadí. Do záhlaví webu můžete přidat nejen název svého obchodu a logo. Upravit můžete i ostatní nastavení vzhledu.

Šablona e-shopu jde kdykoliv změnit. Její původní nastavení zůstane uložené, takže se k němu můžete kdykoliv vrátit. Pozdější změnu vzhledu nebo šablony navíc nijak neovlivní vaše data (produkty, zákazníci atd.), můžete bez obav přejít na některou z nových šablon, které postupně přidáváme.

Jestli chcete mít vzhled e-shopu originální a přizpůsobený na míru vám, vašemu zboží a zákazníkům, pak můžete vybírat z doplňků vzhledu od našich partnerů.

Obrázek 01
Obrázek 01

Produkty

Vaše produkty jsou nejdůležitější složkou e-shopu, proto jsme jim věnovali velkou pozornost hned v několika článcích.

Daně

Než začnete přidávat do e-shopu své produkty, nastavte si, jestli jste plátci daně nebo ne. Daně ovlivňují ceny zboží ve vašem e-shopu, je tedy lepší nastavit je co nejdřív. Podrobné informace, jak vše správně v Shoptetu nastavit, najdete v článku Daně.

Kategorie

K tomu, aby se produkt na e-shopu v Shoptetu zobrazil, musí být přiřazený alespoň v jedné kategorii. Kategorie do velké míry rozhodují, jak přehledný bude e-shop pro vaše zákazníky. Pro lepší orientaci doporučujeme zvolit menší množství kategorií.

Produkty

Produkty přidáváte v administraci v Produkty → Přehled tlačítkem Přidat (obrázek 02). Každý produkt, který přidáváte, nejprve umístíte do jeho výchozí kategorie. Poté můžete vyplnit ceny, přidat obrázky a doplnit všechny další užitečné informace pro vaše zákazníky.

S přidáním zboží s variantami vám pomůže článek Šablony variant. V zobrazení kategorií a detailu zboží si můžete nastavit, jak se budou kategorie a produkty zobrazovat vašim zákazníkům. Nastavit také můžete řazení produktů v kategoriích nebo vybrat produkty, které se budou zobrazovat na titulní straně.

Obrázek 02
Obrázek 02

Dopravy

Nedílnou součástí prodeje zboží, je i jeho cesta z e-shopu k zákazníkům. S nastavením doprav vám poradí náš článek Dopravy a platby.

Objednávky a fakturace

Než vám přijde vaše první objednávka, doporučujeme si objednávky a s nimi spojený systém fakturace správně nastavit. Každé objednávce můžete přiřadit různé stavy podle toho, v jaké fázi kompletace se nachází. Zákazníkům můžete posílat automatické informační e-maily, které se odešlou při změně stavu objednávky. Zákazníci tak budou informováni, v jakém stavu se jejich objednávka nachází.

Prodejna

Pokud provozujete e-shop i kamennou prodejnu, bude se vám hodit možnost mít pokladnu přímo od Shoptetu. Pokladnu můžete využívat i při prodeji v terénu díky propojení s mobilní tiskárnou.

Co musím udělat, než spustím e-shop pro zákazníky?

V tuto chvíli jsme si společně prošli ta nejdůležitější nastavení e-shopu. Pokud jste předchozí část prošli pečlivě, máte e-shop nastavený tak, jak ho uvidí vaši zákazníci. Víte také, jaké dopravy zákazníkům nabídnete a jak vyřídíte objednávku.

V této části si společně nastavíme všechny formální náležitosti e-shopu, bez kterých se v podnikání neobejdete. Ukážeme, jak si objednat ostrou verzi. Nakonec přeneseme e-shop na vaši vlastní doménu.

Kontaktní údaje

Vaši zákazníci mají rádi transparentnost a pocit jistoty, kdy ví, na koho se mohou obrátit. Než váš e-shop navštíví první zákazníci, nastavte vaše kontaktní a fakturační údaje, stejně jako základní údaje o svém obchodu. Kontaktní údaje pomohou i nám v Shoptetu v komunikaci s vámi.

GDPR a obchodní podmínky

Při provozu e-shopu se pravděpodobně nevyhnete shromažďování osobních údajů vašich zákazníků. Pro tento případ jsme pro vás připravili článek o GDPR, kde se dozvíte všechny potřebné informace.

Nařízení GDPR jsme přizpůsobili i Univerzální obchodní podmínky pro e-shop, které máte už přichystané ve vašem e-shopu. Vzor najdete v Shoptet Univerzitě v sekci E-shop a právo (jedná se o ikonku čapky v horní liště vašeho e-shopu). Ke stažení zde naleznete např. také Univerzální podmínky ochrany osobních údajů, Formulář pro odstoupení od smlouvy nebo Formulář pro uplatnění reklamace. Tyto dokumenty si pečlivě zkontrolujte s právníkem a ověřte, že budou přesně odpovídat formě vašeho podnikání.

Pro provoz e-shopu potřebujete, aby zákazníci souhlasili s vašimi obchodními podmínkami a podmínkami práce s daty. S tím vám pomůže nastavení souhlasů.

V souvislosti s tzv. tlačítkovou novelou je třeba zajistit, aby zákazník při potvrzení objednávky obdržel obchodní podmínky v takové formě, která umožní jejich uchování a opakované zobrazení. Pro splnění této povinnosti je třeba obchodní podmínky přiložit v samostatné příloze nebo jako text v automatickém e-mailu s potvrzením objednávky zákazníkovi. Není možné zákazníkovi poskytnout na obchodní podmínky pouhý odkaz směřující na váš e-shop. 

Objednání ostré verze a doplňky

Ostrou verzi můžete pořídit v záhlaví administrace pomocí tlačítka Objednat nebo přímo v našem Ceníku. S jakoukoliv otázkou ohledně cen a tarifů se obracejte na naše kolegy na info@shoptet.cz.

Potom, co ostrou verzi objednáte, budou moci zákazníci váš e-shop najít ve vyhledávačích a objednávat vaše zboží. Pokud ještě nemáte vše hotové, pak můžete skrýt obsahu e-shopu před zraky zákazníků tak, že ho zabezpečíte vstupním heslem.

Po přechodu na ostrou verzi zůstanou všechna data, která jste na e-shop nahráli, nedotčená. Nemusíte se bát, že o své úpravy přijdete. Jedinou změnu představuje výbava doplňků, která závisí na objednaném tarifu. Váš testovací e-shop má nejvyšší tarif Enterprise, všechny ostatní tarify mají v ceně doplňků méně, ale jakýkoliv doplněk si můžete kdykoli doobjednat.

E-shop můžete vylepšovat a přizpůsobit si ho na míru tak, aby vyhovoval a usnadňoval práci vám a byl přívětivý pro vaše zákazníky. Na výběru doplňků pracujeme nejen my, ale i naši prověření partneři. Vybírat můžete z různých kategorií na stránce Shoptet Doplňky.

Vlastní doména

Poté, co jste si objednali ostrou verzi, můžete e-shop přesunout na vaši vlastní doménu. Pokud tuto možnost nevyužijete, bude váš e-shop stále běžet u nás na adrese 12345.myshoptet.com. Vlastní doména vám pomůže vyniknout a odlišit se od konkurence.

Nejrychleji přesunete e-shop na doménu od registrátora Websupport. Díky jimi vytvořené automatizaci je přesun velice jednoduchý a zvládne ho úplně každý.

Pokud máte doménu u jakéhokoliv jiného registrátora, pak vás správným postupem provede článek Spuštění e-shopu na vlastní doméně.

Zabezpečení a SSL certifikát

Doporučujeme nechat si zabezpečit komunikaci pomocí SSL certifikátu. Vaše stránka pak bude zasílat data pomocí HTTPS protokolu. Nejen, že toto zabezpečení vám přidá na důvěryhodnosti u zákazníků, ale weby s tímto certifikátem mají lepší možnost zapůsobit na internetové vyhledávače. Navíc zabezpečený protokol budete potřebovat i pro přihlašování zákazníků pomocí Facebooku. Certifikát je možné vygenerovat hned po přesunu e-shopu na vaši doménu.

Kam dál?

Pokud jste dočetli až sem, máte svůj e-shop připravený na návštěvu vašich prvních zákazníků. Je to však jen začátek vaší cesty za úspěšným e-shopem. Další informace naleznete na stránkách Nápovědy, která popisuje celý náš systém a jeho fungování.

Aby se vaše podnikání úspěšně rozvíjelo dál, máme pro vás další inspiraci a zdroje na našem blogu nebo v našich školících aplikacích Shoptet Univerzita a Můj první e-shop. Užitečné tipy a triky naleznete také na Shoptet TV.

Seznam kroků (to-do list)

Abychom vám co nejvíce usnadnili práci při nastavování vašeho e-shopu, shrnuli jsme celý postup do seznamu kroků.