Máte vlastní stávající e-shop a chcete, aby běžel na platformě Shoptet? V tomto návodu naleznete, jak při přesunu e-shopového řešení postupovat. Shromáždili jsme pro vás potřebné informace, aby se přesun povedl správně. Připravili jsme pro vás také nástroje, které vám převod e-shopu na Shoptet maximálně usnadní a pomohou předejít případným nesnázím.
Obsah:
Převod dat ze starého e-shopu
Víme, že jste svůj e-shop dlouho a pečlivě budovali. S naším postupem o svá nejdůležitější data nepřijdete. Ukážeme si, jak ze svého starého e-shopu na Shoptet přenesete své produkty a zákazníky.
Produkty
Produkty lze do e-shopu přidávat ručně, tedy přímo v administraci po jednom. Pohodlnější a rychlejší variantu představuje hromadný import.
Pro hromadný import existují tři možná řešení:
- Heureka XML feed
- hromadný import excelovou tabulkou
- hromadný import XML feedem
Heureka XML feed
Pokud máte svůj starý e-shop propojený s Heurekou, máte z půlky vyhráno. Propojení probíhá pomocí tzv. Heureka XML feedu. Ten je díky velmi specifickým požadavkům Heureky u všech e-shopů takřka shodný. A tak je import přes Heureka XML feed tím nejjednodušším způsobem importu produktů.
Postup importu naleznete v článku Naplňte zboží do e-shopu rychlostí feedu. Více informací o práci s feedem naleznete v nápovědě Heureka XML feedy.
Hromadný import excelovou tabulkou
Další možností je provést hromadný import excelovou tabulkou. Pro import použijte formát *.xlsx. Celý postup najdete v nápovědě Import produktů.
Připravili jsme pro vás také návody na převod dat pro nejrozšířenější e-shopová řešení:
- Shopify
- WooCommerce
- Webareal
- Eshop-rychle
- Fastcentrik
- PrestaShop
- ByznysWeb
- OpenCart
- UPgates
- oXyShop
- Shopero
- Shop5
- Active24
- BigCommerce
- PinnacleCart
- Mimishop
Hromadný import XML feedem
Pro import za pomocí XML feedu je zapotřebí, aby feed odpovídal našim specifikacím. Musí být validní. Více informací naleznete v nápovědě XML validace.
Tento soubor získáte v administraci svého starého e-shopu (většinou v kategorii Export produktů). Pokud nebude váš feed validní, bude třeba jej upravit podle specifikací *.xml souboru. Tuto úpravu doporučujeme přenechat vašemu programátorovi. Pokud nikoho takového k dispozici nemáte, můžete využít služeb našich externích partnerů.
Validní XML feed je také možné použít, pokud chcete svůj e-shop napojit na e-shop vašeho dodavatele a automaticky jeho produkty ve svém e-shopu aktualizovat. K tomuto napojení slouží Automatický import produktů nebo doplněk NapojSe. |
Zákazníci
Do nového e-shopu si můžete také naimportovat svou databázi registrovaných zákazníků. Importovat je možné informace, jako jsou např. fakturační a doručovací adresa, přidělené slevy, datum registrace a popřípadě speciální ceník. Databázi zákazníků můžete nahrát přes soubor *.csv, jehož specifikaci a další postup naleznete v článku Import zákazníků.
Co je třeba si ze starého e-shopu uložit?
Do nového e-shopu není možné importovat doklady, tedy zálohové faktury, daňové doklady a objednávky.
Pokud máte tyto dokumenty vytvořené ve svém starém e-shopu, nezapomeňte před ukončením e-shopu všechny objednávky a doklady z e-shopu exportovat a uložit si je do počítače. Budete je potřebovat v budoucnosti pro účetnictví. Po ukončení starého e-shopu již zpravidla nebývá možnost se k těmto dokladům dostat.
Nastavení e-shopu
V této fázi máte již produkty a zákazníky převedené. Nyní je třeba nastavit, jak bude e-shop vypadat a jak se bude chovat.
Zachování pozic ve vyhledávačích
Pomocí nástrojů pro přesměrování v administraci Shoptetu se snadno vyhnete riziku, že byste ztratili své vybudované pozice ve vyhledávačích, jako je Google či Seznam.
Pokud jste produkty importovali hromadným importem přes Heureka XML feed, přesměrování produktů se vám nastavilo automaticky. Zbývá vám už tedy dořešit jen přesměrování kategorií, článků a dalších podstránek u kterých se oproti původnímu e-shopu změní URL.
Jestliže měníte jenom doménu, ale URL adresa podstránek za lomítkem zůstává stejná, snadno tyto URL přesměrujete pomocí pravidel pro přesměrování domén. URL adresy starých a nových stránek se však mohou lišit, i když nový e-shop poběží na stejné doméně, jako ten původní. Bez přesměrování by se v takovém případě uživatelé dostávali na chybovou stránku 404. Tomu zabráníte pomocí přesměrování 301 provedeného podle návod v článku Přesměrování adres (URL).
Vyberte si v nastavení Marketing → Základní SEO, jakým způsobem bude e-shop generovat URL adresy. Ať už si vyberete kteroukoli strukturu, výsledkem budou vždy hezké URL (obrázek 01). |

obrázek 01
Design
Vzhled e-shopu významně ovlivňuje první dojem vašich zákazníků. Díky našim moderním šablonám, které si můžete přímo v administraci upravovat dle vlastních přání, lze vytvořit unikátní a moderní vzhled.
V administraci každého e-shopu (a to i testovacího) máte k dispozici několik šablon. Všechny šablony jsou připravené pro mobily i tablety. Všechno důležité o šablonách se dozvíte v článku Šablona obchodu.
Šablonu, kterou budete chtít pro e-shop využívat si vyberete v administraci Vzhled a obsah → Šablony. V průběhu pronájmu si ji můžete kdykoliv změnit.
U šablony si následně můžete nastavit Barvy, Záhlaví webu, Rozvržení prvků na stránce či Bannery.
E-maily
V případě, že u svého starého poskytovatele máte v návaznosti na svou doménu také e-mailovou schránku, jsou dvě možnosti:
- E-mail si necháte zaregistrovaný na externím hostingu (u svého poskytovatele domény) a na e-shopu si následně pouze nastavíte tento e-mail jako kontaktní, pro objednávky od vašich klientů.
- E-mail přenesete k nám na hosting (v administraci domény) a e-maily budete moci otevírat v prohlížeči přes rozhraní e-shopu. V tomto případě bude potřeba si e-mailovou schránku znovu založit v administraci e-shopu Nastavení → Emaily → Emailové schránky. Vaše schránka bude po založení v administraci prázdná. Všechny staré e-maily si nezapomeňte buď přeposlat, nebo stáhnout a uložit.
- Pro účely fakturace ze strany Shoptetu doporučujeme volit jinou e-mailovou schránku, než kterou jste si zakládali v administraci. Stejně tak by neměla být registrována u poskytovatele vaší domény pro případ výpadku.
Marketing
E-shop od Shoptetu vám umožňuje vybrat si z velkého množství marketingových nástrojů v administraci v sekci Marketing. Zde naleznete nastavení newsletterů, různých slev pro vaše zákazníky, slovník pojmů a nastavení SEO. Všechny tyto nástroje si můžete nastavit již v testovacím režimu.
Kontrola nastavení
Před finálním spuštěním e-shopu do ostrého provozu a přesměrováním domény doporučujeme provést kompletní kontrolu veškerého nastavení. Tu můžete provést podle našeho doporučeného postupu.
Přesun domény
Až si budete jistí, že máte e-shop připravený, je možné provést finální krok. Tím je přesun domény. Od momentu přesunutí nasměrování domény na váš nový e-shop od Shoptetu se zákazníci při zadání domény do vyhledávače dostanou na váš nový e-shop, nikoliv na ten starý. Přesun domény je třeba nastavit v administraci e-shopu i v administraci domény.
Nejrychlejší a nejpohodlnější je přesun e-shopu na doménu s registrátorem Websupport. Ten díky automatizaci dokáže nastavit DNS záznamy zcela za vás a vy vše jen potvrdíte v administraci. Jednoduchý návod naleznete v článku Spuštění e-shopu na vlastní doméně – Websupport.
Doporučení na závěr
Pokud přechod na Shoptet teprve zvažujete, a ještě pár týdnů potrvá, než se do něj fakticky pustíte, nastavte si na svůj aktuální e-shop Google Search Console. Díky ní budete moci schopni zjistit příčiny případných problémů, které by mohly výjimečně při migraci nastat, např. pokles pozic apod.
Je nutné, aby byl na webu nasazen ideálně několik týdnů před samotnou migrací, aby nasbíraná data tvořila dostatečný statistický vzorek. Jak už bylo napsáno výše, e-shopy od Shoptetu nabízí nástroje, jak takovým potížím předejít. Nicméně je lepší provést toto opatření preventivně.
Více o Google Search Console najdete v naší nápovědě nebo přímo v nápovědě Google.